آموزش کامل بکاپ‌ گیری در سی‌پنل

آموزش کامل بکاپ‌ گیری در سی‌پنل

قبل از اینکه هر تغییری در سایت‌تان انجام دهید و برای جلوگیری از مشکلات ناخواسته‌ای که ممکن است در سایت‌تان به وجود آید؛ باید از سایت خود بکاپ اپ کامل بگیرید. برای اینکه نحوه فول بکاپ از سی پنل را بدانید این مقاله را از دست ندهید.

0 اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳

حتما تابه‌حال برایتان پیش آمده که اطلاعات مهمی را در موبایل یا کامپیوتر خود پاک کرده و با از دست دادن آنها متحمل خسارت شده باشید. اگر یک نسخه از فایل مهم را در جایی نگهداری کنید دیگر دغدغه از دست رفتن اطلاعات خود را نخواهید داشت.

اگر صاحب یک سایت هستید برای جلوگیری ازدست رفتن اطلاعات خود حتما باید یک نسخه پشتیبان (Backup) یا فایل بکاپ تهیه کنید؛ زیرا با حذف اطلاعات تمام زحمات شما هدر می‌رود و دیگر به سایت‌تان دسترسی نخواهید داشت. گرفتن فول بکاپ از سی پنل بهترین راه برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات سایت است.

آموزش مرحله به مرحله بکاپ گرفتن در سی‌پنل

برای تهیه فول بکاپ در سی‌پنل در قدم اول باید با یکی از دو روش زیر وارد سی‌پنل شوید.

  • کلمه cpanel را پس از آدرس دامنه خود وارد کنید (com/cpanel)
  • پورت 2082 را پس از دامنه خود وارد کنید (com:2082)

ورود به سی‌پنل برای تهیه بکاپ کامل

پس از ورود به‌ Cpanel، از طریق بخش Files وارد قسمت Backup Wizard شوید:

بخش Backup Wizard؛ تهیه فول بکاپ از سی پنل

در این بخش از آموزش بکاپ گیری از هاست سی پنل، صفحه Backup Wizard به شما نشان داده می‌شود که می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بخش BackUp: این بخش مربوط به تهیه بکاپ از هاست است.
  • بخش Restore: این بخش مربوط به بازگردانی بکاپ در هاست است.

Backup Wizard؛ برای فول بکاپ و بازگردانی آن

برای تهیه فول بکاپ از تمام اطلاعات هاست کافی است وارد بخش BackUp شوید. پس از ورود به این بخش، امکان تهیه دو نوع بکاپ وجود دارد:

  • تهیه فول بکاپ: با استفاده از گزینه Full Backup می‌توانید از هاست خود به صورت کامل بکاپ تهیه کنید. با این نوع بکاپ می‌توانید از همه اطلاعات هاست از جمله فایل‌ها، دیتابیس، ایمیل‌ها و… بکاپ بگیرید.
  • تهیه بکاپ از بخش‌های مختلف هاست: با استفاده از این بخش شما می‌توانید از بخش‌های مختلف هاست به صورت تکی بکاپ تهیه کنید.

آموزش فول بکاپ از سی پنل؛ شروع بکاپ گیری

برای آن که از هاست خود به صورت کامل فول‌ بکاپ تهیه کنید، باید روی گزینه Full Backup کلیک کنید. پس از آن وارد مرحله بعدی بکاپ گرفتن از هاست می‌شوید که باید محل قرار گرفتن بکاپ را مشخص کنید.

  • Backup Destination: در این بخش باید محل نگهداری بکاپ را مشخص کنید. با انتخاب گزینه Home Directory می‌توانید بکاپ را در فایل منیجر خود قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید آن را دانلود کنید. همچنین با استفاده از ابزار ftp می‌توانید آن را به هاست دیگر ارسال و نگهداری کنید.
  • Email Address: در این بخش آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا اطلاعات بکاپ برای شما ایمیل شود. همچنین با انتخاب گزینه Do not send email notification of backup completion می‌توانید از ارسال ایمیل جلوگیری کنید.

در نهایت روی Generate Backup کلیک کنید تا فایل بکاپ آماده شود؛ پس از چند دقیقه فایل در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ساخت فایل بکاپ کامل در سی پنل

برای اینکه مشکلات غیر منتظره ای که برای سایت‌تان به وجود می‌آیند را مدیریت کنید بهتر است به جای بکاپ دستی از روش‌های بکاپ منظم کمک بگیرید. در بکاپ اتوماتیک از سایت وردپرس، همه روش‌هایی که برای بکاپ گیری خودکار از سایت نیاز است را ببینید.

چگونه فول بکاپ را در سی‌پنل ریستور کنیم؟

برای بازگردانی و ریستور فول بکاپ در سی‌پنل، کافی است پس از ورود به بخش Backup Wizard روی گزینه Restore کلیک کنید.

ریستور فول بکاپ سی‌پنل

در این مرحله از آموزش ریستور فول بکاپ سی پنل، باید نوع ریستور بکاپ خود را مشخص کنید (انتخاب کنید چه بخش‌هایی از سایت بازگردانی شوند).

  • Home Directory: در این بخش می‌توانید فایل‌های مربوط به فایل منیجر یا فول بکاپ را انتخاب کنید.
  • MySQL Databases: در این بخش می‌توانید بکاپ مربوط به دیتابیس خود را بازگردانی کنید.
  • Email Forwarders: در این بخش می‌توانید بکاپ ایمیل‌های خود را وارد کنید.
  • Email Filters: در این بخش می‌توانید بکاپ مربوط به فیلترهای ایمیل خود را ریستور کنید.

انتخاب بخش‌هایی از سایت برای بازگردانی بکاپ

پس از انتخاب گزینه موردنظر، وارد مرحله بعدی می‌شوید که باید فایل بکاپ خود را وارد کنید و سپس روی Upload کلیک کنید.

آپلود فول بکاپ در هاست سی پنل

به همین سادگی فایل بکاپ تهیه شده در هاست ریستور می‌شود و می‌توانید سایت خود را به حالت اولیه برگردانید.

نکته: یکی دیگر از راه‌های بکاپ کامل از سایت استفاده از افزونه داپلیکیتور است. این افزونه در عرض چند دقیقه یک بسته نصبی که فایل فول بکاپ است از سایت شما می‌گیرد.

چه زمانی به فول بکاپ نیاز دارید؟

اکنون که با مراحل بکاپ گرفتن از سی‌پنل آشنا شدید، بهتر است دلایل استفاده از بکاپ را هم بدانید؛ زیرا اگر اطلاعات شما از دست برود؛ از بین رفتن سایتی که چندین سال روی آن زحمت کشیده‌اید و درآمد بالایی دارد ضرر زیادی برای شما به همراه دارد:

  • انتقال اطلاعات به هاست جدید

اگر پس از مدتی سایت شما بزرگ‌تر شد و ترافیک بیشتری داشتید، باید سرویس میزبانی خود را ارتقا بدهید. برای انتقال اطلاعات از هاست قبلی به هاست جدید، تنها چیزی که نیاز دارید فول بکاپ است. کافی است فول بکاپ را تهیه کنید، دانلود کنید و سپس روی هاست جدید بازگردانی کنید. به همین راحتی سایت شما به هاست جدید منتقل می‌شود و پس از تغییر اطلاعات DNS دامنه می‌توانید به سایت خود دسترسی داشته باشید.

هاست وردپرس یکی از سرویس های راست چین کلود بوده که به طور کامل برای قالب و افزونه های وردپرسی بهینه شده است و خیالتان را از بابت ناسازگاری‌ها با این CMS راحت می‌کند.

پیشنهاد ویژه
پلن استاندارد
حجم 5 گیگابایت هارد SSD NVME پرسرعت کنترل پنل Cpanel 1 عدد ادان دامین
20% تخفیف بزن بریم
  • استفاده هنگام از دست رفتن داده‌ها

یکی دیگر از مواقعی که به فول بکاپ نیاز دارید، هنگام از دست رفتن اطلاعات است. گاهی به دلایل مختلفی مانند حذف اطلاعات توسط منابع انسانی، ایجاد مشکل در دیتاسنتر، مشکلات نرم‌افزاری و… ممکن است اطلاعات شما از دست برود. بهتر است همیشه قبل از تغییر در سایت یک بکاپ کامل تهیه کنید.

  • بعد از هک شدن سایت و ویروسی شدن آن

یکی دیگر از مواقعی که به فول بکاپ نیاز دارید زمانی است که سایت شما هک شده یا ویروسی شده است. گاهی اوقات شما ناخواسته فایلی را روی سایت خود قرار می‌دهید که آلوده به ویروس است! این فایل می‌تواند قالب نال شده، افزونه یا هر چیز دیگری باشد. در چنین شرایطی شما می‌توانید فایل فول بکاپ را در هاست بازگردانی کنید؛ البته پیش از آن، باید راه نفوذ هکران را پیدا کرده و مسدود کنید.

  • استفاده هنگام ایجاد تغییرات در سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای تهیه فول بکاپ در سی‌پنل، هنگام ایجاد تغییرات در سایت است. گاهی اوقات به دلایل مختلف مجبور به ایجاد تغییرات در سایت هستید. بهتر است قبل از ایجاد تغییرات از سایت خود فول بکاپ تهیه کنید.

با تهیه فول بکاپ، خیالتان بابت امنیت اطلاعات سایت راحت است!

تابه‌حال از قابلیت فول بکاپ هاست استفاده کرده‌اید؟ در بسیاری از مواقع استفاده از آن بسیار ضروری و مهم است. با وجود آن که هاستینگ‌ها معمولاً از هاست شما بکاپ تهیه می‌کنند، اما بهتر است خودتان هم این کار را انجام دهید؛ به‌ خصوص برای سایت‌هایی که دائماً در حال بروزرسانی هستند. چرا که اگر فاصله زمانی بکاپ گرفتن توسط هاستینگ زیاد (هفتگی یا ماهانه) باشد، اطلاعاتی که در این یک هفته در سایت ثبت شده از بین می‌رود. پس بهتر است خودتان به صورت دستی یا خودکار با استفاده از افزونه‌های بکاپ وردپرس از سایت خود بکاپ تهیه کنید.

در این مقاله به بررسی آموزش قدم به قدم تهیه فول بکاپ در سی‌پنل پرداختیم! اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها