دامنه COM. چیست؟ راهنمای کامل برای تازه‌کارها

دامنه COM. چیست؟ راهنمای کامل برای تازه‌کارها

احتمالا همه شما با پسوند دامنه Com آشنایی دارید ولی شاید ندانید که به چه معناست. این دامنه به عنوان یک پسوند در ابتدا برای کاربردهای تجاری در نظر گرفته ولی بعدها توسط سایر شرکت‌ها و افراد نیز استفاده شد. در این مقاله ابتدا می‌گوییم که پسوند com چیست و سپس مزایای آن را بیان می‌کنیم.

0 اسفند ۱۰, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

برای راه‌­اندازی هر نوع وب­سایتی شما به هاست و دامنه نیاز دارید. هاست فضای ذخیره سازی ابری است که تمامی اطلاعات، فایل‌­ها و رسانه‌­های سایت روی آن ذخیره و سپس به کاربران نمایش داده می‌­شوند. دامنه (Domain) نشانی یا همان آدرس وب­سایت است که کاربر با سرچ آن می­‌تواند وارد سایت شود. پسوندهای مختلفی برای دامنه ارائه شده که بدون شک پسوند دامنه com یکی از محبوب­ترین و پرطرفدارترین پسوندها در جهان است.

دامنه چیست؟

دامنه اینترنتی یک ساختار برای سازماندهی، ارائه و دسترسی به خدمات در اینترنت است؛ در واقع نام دامنه (Domain) آدرس وب سایت شما است که کاربران اینترنت در مرورگر برای بازدید از وب سایت شما تایپ می کنند.

دامنه Com. چیست؟

نام دامنه یک پسوند یا دامنه سطح بالا (TLD) دارد که در آخر نام دامنه قرار می‌گیرد. برای مثال Com. در دامنه twitter.com پسوند دامنه محسوب می‌شود. بسیاری از سایت‌ها از پسوند Com. استفاده می‌کنند ولی ده‌ها پسوند دیگر نیز وجود دارد که بتوانید آنها را انتخاب کنید. در لیست دامنه ثبت شده ملی می‌توانید همه پسوندهای ممکن را ببینید.

دامنه Com اولین بار در سال 1985 به عنوان یک جزء از سیستم نام دامنه (DNS) به عنوان یک روش برای دسترسی به وب سایت در دسترس قرار گرفت. این پسوند در ابتدا تنها برای سازمان­‌های تجاری مورد استفاده قرار می­‌گرفت، اما بعدها و با رشد اینترنت در اواخر دهه 1990، محبوبیت زیادی در میان کاربران به دست آورد و بخش عمده ای از وب سایت­‌ها از آن استفاده کردند.

در حال حاضر این دامنه در میان تمامی پسوندهای دامنه پادشاه است و شناخته‌شده‌ترین و پر استفاده‌‌ترین پسوند دامنه در جهان در نظر گرفته می‌شود. اگر شما می­‌خواهید یک وب سایت بین المللی ایجاد کنید که در دسترس کاربران سراسر جهان باشد، دات کام (COM) بهترین انتخاب نام دامنه مناسب برای شما است. 

دامنه Com. مخفف چیست؟

این پسوند دامنه، مخفف Commercial و به معنای تجاری یا تجارت می‌باشد. از آنجایی که یک دامنه بین المللی است اکثر کاربران به آن اعتماد کرده که در نتیجه به فروش بیشتر هر کسب و کاری کمک می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌­های استفاده از دامنه com. این است که بدون هیچ محدودیتی می­‌توانید از آن برای هر نوع وب سایتی مانند فروشگاهی، شرکتی، خدماتی و غیره استفاده کنید.

با خرید هاست از راست چین کلود به یک هاست بهینه و سازگار با محصولات وردپرسی دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد ویژه
هاست پربازدید
حجم : 10 گیگابایت سرور نسل 10 HPE ترافیک نامحدود هارد SSD NVME پرسرعت
20% تخفیف بزن بریم

چرا از دامنه Com. استفاده کنیم؟

در ادامه با مزایای دامنه Com. در ایران آشنا خواهیم شد.

  • فعالیت در سطح بین المللی: یکی از مهم­ترین مزیت‌­های استفاده از دامنه Com. این است که محدودیتی ندارد و تمامی کاربران از هر جایی از جهان می­‌توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال دامنه ir یک دامنه ملی است که تنها در کشور ایران استفاده می­‌شود.
  • پشتیبانی از تبلیغات گوگل: تبلیغات گوگل محبوب­‌ترین نوع تبلیغ است که طرفداران زیادی دارد. به دلیل اینکه گوگل برخی از پسوندهای دامنه مانند ir را تحریم کرده است، بنابراین برای اینکه بتوانید بدون مشکل از تبلیغات گوگل بهره‌­مند شوید، دامنه com یک انتخاب عالی است.
  • بهبود اعتبار وب سایت: امروزه بسیاری از کاربران به دامنه com اعتماد بیشتری دارند. از آنجا که این یک دامنه بین المللی است، بنابراین می­‌تواند به افزایش اعتبار هر وب سایتی کمک کند.
  • بهبود سئوی سایت: گوگل به دامنه‌­های دات کام اهمیت بیشتری می‌دهد و آنها را در رتبه‌های بالاتری به کاربران نمایش می­‌دهد.

نحوه ثبت و خرید دامنه com

شاید بپرسید چگونه دامنه com. را ثبت کنیم؟ هم اکنون شرکت­‌های ارائه‌­دهنده هاست و دامین مختلفی وجود دارند که شما می­‌توانید از آنها دامین مورد نظر خود را خریداری و ثبت کنید. برای نحوه ثبت دامنه Com. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

  • برای این کار در اولین قدم وارد صفحه خرید دامنه از راست چین کلود شوید.
  • مانند تصویر زیر در بخش جستجو، نام دامنه مورد نظر خود را همراه با پسوند Com وارد و در نهایت روی “بررسی وضعیت” کلیک کنید.

ثبت و خرید دامنه از راست چین کلود

در صورتی که قبلاً کسی آن دامنه را خریداری نکرده باشد، وضعیت آن به صورت آزاد و در دسترس به شما نشان داده می­شود. سپس کافیست روی دکمه “ثبت این دامنه” کلیک کنید.

دامنه .COM چیست 2 1 دامنه COM. چیست؟ راهنمای کامل برای تازه‌کارها

در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، باید تنظیمات دامنه را انجام داده و در نهایت مدت زمان اجاره دامنه را مشخص کنید. سپس بعد از دریافت فاکتور و پرداخت آن، شما مالک آن دامنه خواهید شد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای سایت خود دامنه تهیه کنید استفاده از دامنه‌های منقضی شده است؛ در آموزش خرید دامنه های منقضی شده، علاوه بر آشنایی با نحوه انتخاب و خرید این دامنه‌ها با مزایا و معایب آنها آشنا خواهید شد.

معایب دامنه com. در ایران

آیا دامنه کام معایبی هم دارد؟ باید بگویم بله. در ادامه 3 تا از معایب هر چند کوچک دامنه Com را با هم می‌بینیم.

1. اشباع بیش از حد دامنه Com.

یکی از ایرادات این پسوند دامنه این است که همه نام‌های خوب قبلا گرفته شده و تا حدی هم اشباع شده‌اند. اگر یک نام عمومی داشته باشید ممکن است Com آن گرفته شده باشد و آن نام دامنه موجود نباشد.

2. یک دامنه تجاری است

دامنه Com به عنوان یک دامنه تجاری محسوب می‌شود و اگر سازمان شما تجاری نیست مثلا دولتی، سیاسی یا مذهبی است ممکن است Com. برای شما مناسب نباشد.

3. عمومی است

یک دامنه عمومی است که شاید اطلاعات زیادی از دامنه شما به افراد ندهد؛ مثلا اگر بخواهید دامنه شما منطقه جغرافیایی، صنعت و تخصص و حرفه را نشان دهد.

مقاله پیشنهادی: ساب دامین (Subdomain) چیست و چه کاربردی دارد؟

سوالات متداول

  1. مهم‌ترین عیب دامنه COM. چیست؟

تنها عیبی که می‌توان روی Com. گذاشت و باعث می‌­شود بسیاری کاربران از این پسوند دامنه استفاده نکنند، گران قیمت بودن آن نسبت به سایر دامنه ها از جمله ir می‌­باشد.

      2. دامنه com یا ir؟ کدام یک در ایران بهتر است؟

در صورتی که سایت شما بین المللی نیست، یعنی تمامی مشتریان شما از کشور ایران باشند هر دو پسوند دامنه پیشنهاد می‌­شود. اما در صورتی که سایت شما بین المللی است، قطعاً دامنه دات کام بهترین انتخاب خواهد بود.

دامنه دات کام مخفف Commercial و به معنای تجاری است که در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین پسوندهای دامنه محسوب می‌شود. دامنه کام برای تمامی کسب‌وکا­رها مناسب است و طبق تحقیقات به دست آمده حدود 46.7 درصد از کل وب سایت­‌های سراسر جهان از دامنه Com. استفاده می‌کنند. امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده و سوالات شما را پاسخ داده باشد.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها