لایت اسپید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

لایت اسپید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

LiteSpeed Web Server (LSWS) یک نرم افزار وب سرور اختصاصی و سبک است که عملکرد سریعی را با حفظ منابع بدون به خطر انداختن سرور ارائه می کند. وب سرور LiteSpeed یک جایگزین برای آپاچی است که منابع را بدون به خطر انداختن عملکرد و امنیت حفظ می کند.

0 بهمن ۳, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: بهمن ۷, ۱۴۰۲

لایت اسپید (LiteSpeed) نرم افزار اختصاصی کمپانی LiteSpeed Technologies و یکی از سریع ترین وب سرورهای دنیا بوده که به صورت منبع باز (Open Source) ارائه شده است. این وب سرور می‌تواند تا 6 برابر سریعتر از آپاچی (Apache) اجرا شود. در این مقاله ابتدا مفهوم وب سرور و لایت اسپید را تعریف کرده و سپس ویژگی‌های آن را توضیح می‌دهیم.

لایت اسپید چیست؟

قبل از معرفی لایت اسپید بیایید ببینیم که وب سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟ بدون وب سرور مرورگر نمی‌تواند به درخواست کاربران پاسخ دهد  درواقع وب سرور تکمیل کننده درخواست کاربران است و زمانی که کاربر آدرس خود را با HTTP و HTTPS وارد می‌کند این سرور است که اطلاعات را به مرورگر ارسال میکند تا به شما نمایش دهد و در صورت نبود این وب سرور پیغام اتصال به سایت امکان پذیر نیست نمایش داده می‌شود.

لایت اسپید در سال 2003 ظهور کرد و به یک رقیب جدی برای آپاچی و Nginx تبدیل شد. یک سرور با امنیت و سرعت بالا و مشابه با سرور آپاچی است اما از نظر سرعت از آپاچی 6 برابر سریع‌تر است و همین مساله باعث شده تا اکثر وب سرویس‌ها و سیستم‌های هاستینگ به جای آپاچی از لایت اسپید استفاده کنند.

ویژگی‌های وب سرور Lightspeed

Litespeed یک سرور با امکان مقیاس پذیری بالا است که برای ارائه محتوای PHP از آپاچی سریع‌تر عمل می‌کند برای سایت‌های وردپرسی، جوملا و دروپال یک انتخاب ایده آل است. سایر ویژگی‌های این سرور عبارتند از:

  • سرعت پردازش بالا برای سایت‌های پر ترافیک

Litespeed می‌تواند تا 6 برابر سریعتر از Apache اجرا شود و چند اتصال را به صورت همزمان با استفاده حداقل از منابع مدیریت کند.

  • امنیت بالا

سایت‌های پربازدید در معرض حملات بیشتری هستند و از آنجایی که لایت اسپید برای سایت‌های پربازدید مناسب است و اقدامات امنیتی لازم را برای جلوگیری از این حملات ارائه می‌دهد. این وب سرور ویژگی‌های امنیتی SSL/TLS ، فیلتر IP و محافظت DDOS را برای سایت شما فراهم می‌کند.

  • سازگار با انواع کنترل پنل‌ها

لایت اسپید با انواع کنترل پنل سی پنل، دایرکت ادمین، Interworx ،Plesk و Virtual Admin سازگار است و این پنل‌ها ذبهترین عملکرد را با لایت اسپید دارند.

  • سازگاری با ویژگی‎‌های آپاچی

لایت اسپید ​​از همان فرمت پیکربندی هدر HTTP Apache استفاده می‌کند و حتی پرونده‌های پیکربندی آپاچی را بارگیری می‌کند. درواقع با اکثر ویژگی‌های آپاچی سازگار است و این مساله انتقال از Apache به Lightspeed را آسان‌تر می‌کند. نسخه ENTERPRISE آن با ویژگی‌های آپاچی مثل mod_rewrite، htaccess و mod_security سازگار است.

معایب لایت اسپید

با وجود همه مزایای و ویزگی‌های برتر، این سرور معایب زیر را دارد:

  • وب سرور لایت اسپید برخلاف آپاچی با سیستم عامل ویندوز سازگار نیست.
  • هزینه لایت اسپید نسبت به وب سرورهای دیگر بالاتر است.

نسخه‌های لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید در سه نسخه موجود است:

  • OpenLiteSpeed Edition: این نسخه به صورت متن باز و رایگان در دسترس است و سرعت و امنیت بالا را برای وب سایت‌های بزرگ و پربازدید ​​فراهم می‌کند. این سرور با هیچ کدام از کنترل پنل‌های هاست سازگار نیست و برای استفاده شخصی و تجاری به کار می‌رود.

  • LiteSpeed Standard Edition: نسخه استاندارد LightSpeed این نسخه رایگان با کنترل پنل‌های میزبانی وب مثل Cpanel، WHM و سازگار است و برای وب سایت‌های کوچک با بازدید کم ​​که به دنبال سرعت و امنیت بالا و سازگاری با کنترل پنل‌های میزبانی وب هستند مناسب است. این نسخه نیز به صورت رایگان برای سایت شخصی و تجاری استفاده می‌شود.

  • LiteSpeed Enterprise Edition: نسخه پولی حرفه‌ای یا پولی ویژگی‌های بیشتری را ارائه می‌دهد و برای وب سایت‌های بزرگ و پرترافیک که به دنبال بالاترین سطح عملکرد و امنیت هستند مناسب است. با پنل Direct Admin نیز ادغام می‌شود.

انتخاب نسخه لایت اسپید مناسب

انتخاب نسخه مناسب به نیازهای وب سایت شما و مقیاس آن بستگی دارد. اگر به دنبال یک وب سرور رایگان با سرعت و امنیت بالا هستید، OpenLiteSpeed گزینه خوبی است. اگر به دنبال یک وب سرور رایگان با سازگاری با کنترل پنل‌های میزبانی وب هستید، LiteSpeed Standard Edition را می‌توانید انتخاب کنید. اگر به دنبال یک وب سرور پولی با بالاترین سطح عملکرد و امنیت هستید، LiteSpeed Enterprise Edition گزینه خوبی است.

نکته: پهنای باند یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک هاست مناسب است، دانستن اینکه مفهوم پهنای باند چیست و انواع پهنای باند کدامند، به شما در انتخاب هاست کمک می‌کند.

تفاوت وب سرور لایت اسپید و آپاچی

وب سرورهای لایت اسپید و آپاچی دو تا از محبوب‌ترین وب سرورهای موجود در بازار هستند. هر دو وب سرور مزایا و معایبی دارند و انتخاب بهترین گزینه به نیازهای خاص وب سایت شما بستگی دارد.

  • سرعت: یکی از تفاوت‌های اصلی بین لایت اسپید و آپاچی سرعت است، لایت اسپید از آپاچی سریعتر است.
  • امنیت: لایت اسپید از ویژگی‌های امنیتی بیشتری مانند SSL/TLS، فیلترینگ IP و محافظت در برابر حملات DDoS پشتیبانی می‌کند.
  • سازگاری: لایت اسپید و آپاچی هر دو با اکثر سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای میزبانی وب سازگار هستند.ولی لایت اسپید از همان فرمت پیکربندی سرور HTTP Apache استفاده می‌کند و با اکثر ویژگی‌های آپاچی سازگار است، این امر باعث انتقال راحتتر از آپاچی به لایت اسپید است.
  • هزینه: لایت اسپید یک وب سرور تجاری است و نیاز به خرید لایسنس دارد ولی آپاچی یک وب سرور متن باز و رایگان است.
  • پیچیدگی: تنظیمات لایت اسپید پیچیده تر از آپاچی است چون ویژگی‌های لایت اسپید بیشتر است.

به طور کلی، وب سرور LiteSpeed ​​یک گزینه عالی برای وب سایت‌هایی است که به دنبال سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان بالا هستند. این وب سرور می‌تواند تا 6 برابر سریعتر از آپاچی اجرا شود و از ویژگی‌های امنیتی پشتیبانی کند. با این حال، Lightspeed یک وب سرور تجاری است و نیاز به خرید مجوز دارد.

سوالات متداول

  1. آیا لایت اسپید از آپاچی بهتر است؟

باید بگوییم که لایت اسپید بهتر سات زیرا محتوای استاتیک را سریع‌تر از آپاچی ارائه می‌دهد و فشرده‌سازی صفحات را بهتر انجام می‌دهد. در واقع لایت اسپید، ترافیک بیشتری نسبت به Apache دارد و می‌تواند DDos را بهتر مدیریت کند.

2. لایت اسپید برای چه استفاده می‌شود؟

لایت اسپید نرم افزار اختصاصی کمپانی LiteSpeed Technologies است که به‌صورت منبع باز ارائه شده و کاربردی معادل وب سرور سازمانی با کارایی و مقیاس پذیری بالا را به همراه خواهد داشت. وب سرور لایت اسپید جایگزینی پیشرو برای آپاچی بوده و فناوری با کیفیتی هم دارد. Lightspeed یک ارائه دهنده جهانی سیستم‌های نقطه فروش مبتنی بر ابر برای فروشگاه های خرده فروشی و رستوران ها است.
نظر شما چیست؟
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها