پهنای باند چیست؟ تفاوت پهنای باند با فضای هاست و سرعت

پهنای باند چیست؟ تفاوت پهنای باند با فضای هاست و سرعت

0 بهمن ۳, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳

اگر اولین باری است که قصد خرید هاست دارید احتمالا با فاکتورهای زیادی مانند پهنای باند، فضای هاست، نوع هارد، آپ تایم و… مواجه شده‌اید در این مقاله در مورد یک فاکتور مهم یعنی پهنای باند صحبت می‌کنیم و تفاوت‌هایی که با سرعت و ترافیک دارد را بررسی می‌کنیم.

پهنای باند هاست چیست؟

پهنای باند (bandwidth) از جمله واژه‌های متداول در دنیای شبکه‌های کامپیوتری است که به میزان انتقال داده توسط یک اتصال شبکه یا یک رابط، اشاره می‌کند، در مورد هاستینگ هم حداکثر داده‌ای که در یک زمان بین سرور و کاربر رد و بدل می‌شود پهنای باند گفته می شود.

با داشتن یک سایت با پهنای باند بالا، کاربران زیادی به صورت همزمان می‌توانند از سایت شما استفاده کنند. اگر پهنای باند هاست کم باشد زمانی که افراد زیادی بخواهند همزمان از سایت استفاده کنند و ترافیک سایت بالا رود، سایت کند می‌شود و کاربران باید منتظر اجرای درخواستشان بمانند. اما یک سایت با پهنای باند بالا داشته باشید، حتی در زمان شلوغی هم می‌توانید به راحتی به کاربران سایت خدمات ارائه دهد.

یک مثال ساده برای پهنای باند این است که اگر حجم یک صفحه خاص 10 مگابایت باشد و همزمان 50 کاربر صفحه را باز کنند، سایت 500 مگابایت پهنای باند مصرف می‌کند.

اهمیت پهنای باند

تا زمانی که تعداد کاربران کمی دارید مشکلی ایجاد نمی‌شود اما اگر همزمان تعداد بیشتری کاربر به سایت شما وارد شوند و پهنای باند شما محدود باشد دو حالت ایجاد می شود: حالت اول این است که کاربران زمان طولانی‌تری منتظر باز شدن هر یک از صفحات می‌مانند اما حالت دوم که اصلا خوشایند نیست این است که سایت از کار می‌افتد و کاربران با خطای Bandwidth Limit Exceeded روبرو می‌شوند. در راهنمای خرید هاست مجموعه‌ای از پارامترهایی که باید در انتخاب هاست در نظر بگیرید آورده شده که یکی از این فاکتورها پهنای باند است.

پهنای باند تاثیر زیادی در سرعت لود صفحات دارد که همان طور که می دانید سرعت در تجربه کاربران نقش زیادی دارد بنابراین با انتخاب یک هاست با پهنای باند بالا نگران مشکلات بعدی نباشید.

انواع پهنای باند

دو نوع پهنای باند اختصاصی و اشتراکی توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود. در پهنای باند اشتراکی، پهنای باند بین چند کاربر تقسیم می‌شود اما در پهنای باند اختصاصی تمام پهنای باند به یک کاربر اختصاص داده می‌شود.

تفاوت پهنای باند کم و زیاد

در پهنای باند اختصاصی محدودیتی برای انتقال داده‌ها وجود ندارد و سرعت و امنیت بیشتری نسبت به پهنای باند اشتراکی دارد. پهنای اختصاصی معمولا هزینه بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

تفاوت پهنای باند و سرعت

پهنای باند میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه دریافت می‌کنید، در حالی که سرعت هاست، سرعت دریافت یا دانلود اطلاعات است. منظور از سرعت سایت، کل حجم داده‌ای است که در یک ثانیه دانلود یا آپلود می‌شود. پهنای باند مقدار کل داده‌ای است که در یک ثانیه می‌توانید بارگیری یا آپلود کنید. سرعت معمولا به کیفیت اینترنت و رعایت فاکتورهای سرعت در سایت بستگی دارد.

تفاوت فضای هاست و پهنای باند چیست؟

خب سوال بعدی در مورد پهنای باند، تفاوت با فضای هاست است. فضای هاست کل فضای موجود بر روی سرور است که برای ذخیره فایل‌های سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فایل‌ها شامل تمام فایل‌های سایت مانند تصاویر، ویدئو، فایل‌های HTML و CSS و… است. برای انتخاب فضای هاست باید به حجم فایل‌های موجود توجه کنید. اما پهنای باند میزان حجم انتقالی این فایل‌ها بین کاربران و هاست است.

هاست با پهنای باند نامحدود یا محدود؟ کدام را بخریم؟

با توجه به اهمیت پهنای باند حتما شما هم دوست ندارید کاربرانی که به زحمت زیادی به سایتتان آورده اید را از دست بدهید و کاربران با خطای اتمام پهنای باند مواجه شوند. بنابراین یک هاست با کیفیت با پهنای باند نامحدود خریداری کنید تا تاثیر مثبتی از نظر تجربه کاربری و سرعت سایت داشته باشد و هم از نظر هزینه هم مقرون به صرفه باشد و نیاز به پرداخت هزینه برای ارتقا هاستینگ نداشته نباشید. در راست چین کلود یا ارائه پهنای باند نامحدود نیازی به پرداخت پول بیشتر ندارید و از پهنای باند نامحدود به صورت پیش فرض برخوردار می‌شوید.

برای مطالعه: هاست پربازدید چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

چگونه پهنای باند را اندازه بگیریم؟

میزان محاسبه حجم پهنای باند یک فرمول طولانی دارد و باید میانگین بازدید صفحه و وزن صفحه که تعداد کل بایت‌های یک صفحه وب خاص است را به دست آورید و اگر در صفحه محتوای قابل دانلود دارد را محاسبه کنید و در فرمول زیر قرار دهید:

[( میانگین اندازه صفحه * میانگین بازدیدکنندگان روزانه) + (میانگین دانلود فایل در روز * میانگین اندازه فایل) ] *30

برای بررسی حجم یک صفحه همزمان CTRL + SHIFT + I را بزنید و از تب Network همانند تصویر با زدن تیک Disable cache، کش را غیر فعال کنید تا وزن صفحه را نشان دهد. وزن صفحه شامل تمام فایل های HTML، CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر یا انواع دیگر رسانه است که در تصویر زیر وزن صفحه 4.3kb است.

نحوه محاسبه پهنای باند

در مورد عدد 30 نشان دهنده تعداد روز یک ماه است و عدد 1.5 را از این جهت اضافه کردیم که معمولا در این فرمول ها عدد به دست آماده را در 1.5 یا 2 ضرب می‌کنیم.

نحوه بررسی پهنای باند هاست

اگر در حال حاضر پهنای باند محدودی دارید حتما چک کنید که میزان باقیمانده چه قدر است. برای اینکار به پنل هاست Cpanel  بروید و در صفحه اصلی میزان پهنای باند را مشاهده کنید.

بررسی پهنای باند در سی پنل

برای بررسی پهنای باند در دایرکت ادمین هم کافیست وارد پنل هاست شوید و به همین از قسمت مدیریت اکانت میزان پهنای باند مصرفی را مشاهده کنید.

25574 3274108c91a9aad6c51ca67c7 پهنای باند چیست؟ تفاوت پهنای باند با فضای هاست و سرعت

 

علاوه بر پهنای باند یکی دیگر از نکاتی که باید در انتخاب سرور هاست در نظر بگیرید نوع وب سرور است. وب سرورها انواع مختلفی دارند که از آنها می‌توان به لایت اسپید و آپاچی اشاره کرد. در لایت اسپید چیست می‌توانید با ویژگی‌های LightSpeed آشنا شده و تفاوت آن با وب سرور آپاچی را ببینید.

نکته 1: اگر  سایتتان را به تازگی راه اندازی کردید، در ابتدا نیازی به خرید یک هاست با پهنای باند بالا ندارید و صورتی که ورودی سایتتان زیاد شد پهنای باند را افزایش دهید. البته بسیاری از هاستینگ های معتبر مانند راست چین کلود پهنای باند نامحدود ارائه می دهد و نیازی برای نگرانی پهنای باند ندارید.

نکته 2: میزان پهنای باند ماهانه است و اگر از این پهنای باند استفاده نکنید ریست می شود.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد و اگر سوالی در مورد پهنای باند دارید در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

نظر شما چیست؟
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری

من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها