نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل

نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل

ساخت دیتابیس اولین گام راه اندازی سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا می‌باشد؛ در واقع دیتابیس اطلاعات مهم سایت شما را نگهداری می‌کند و انجام درست مراحل ساخت آن ضروری است؛ در این مقاله نحوه ساخت دیتابیس را به صورت تصویری از بخش MySQL Databases در سی پنل با هم می‌بینیم.

0 بهمن ۱۰, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

برای طراحی سایت با استفاده از سیستم‌­های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا، حتماً باید یک پایگاه داده (Database) روی هاست خود نصب کنید. اگر از سی پنل برای مدیریت هاست خود استفاده می­‌کنید، بدون هیچ تخصص و دانش کدنویسی اقدام به ساخت دیتابیس کنید.  در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ساخت مرحله به مرحله دیتابیس در سی پنل به کمک بخش MySQL Databases آشنا کنیم.

برای اینکه با بخش‌های مختلف سی پنل آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم آموزش کار با Cpanel را ببینید.

نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل

تا اینجای مطلب گفتیم سی پنل چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه مطلب قصد داریم آموزش ساخت دیتابیس روی هاست cpanel را به صورت تصویری و گام به گام در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

  1.  ورود به سی پنل

در اولین قدم باید با یکی از روش‌های زیر وارد حساب کاربری خود در هاست سی پنل شوید:

  • وارد کردن دامنه سایت همراه با دو نقطه 2083 (yourdomain.ir:2083)
  • وارد کردن دامنه سایت همراه با دو نقطه 2082 (yourdomain.ir:2082)
  • اضافه کردن /cpanel بعد از نام دامنه (yourdomain.ir/cpanel)

صفحه زیر به شما نشان داده می‌شود که باید اطلاعات ورود به هاست را که در هنگام خرید برای ایمیل شما ارسال شده وارد کنید.

ورود به هاست سی پنل برای ساخت دیتابیس در سی پنل

2. تعیین نام دیتابیس از بخش MySQL Databases

پس از اینکه وارد صفحه اصلی هاست خود شدید، در این مرحله از آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل cpanel از بخش Databases روی گزینه MySQL Databases کلیک کنید.

آموزش نحوه ساخت دیتابیس (Database) در سی پنل

، وارد صفحه زیر شده که در قسمت Create New Database یک نام دلخواه برای دیتابیس وارد کرده و روی دکمه Create Database کلیک کنید.

تعیین نام پایگاه داده در مراحل ساخت دیتابیس

پس از آن دیتابیس شما با موفقیت ایجاد می­‌شود؛ حال کافیست روی لینک Go Back کلیک تا به صفحه تنظیمات دیتابیس برگردید.

ساخت پایگاه داده در سی پنل

3. ایجاد کاربر جدید در پایگاه داده MySQL

در مرحله بعدی از آموزش ایجاد دیتابیس در کنترل پنل سی پنل، شما باید برای دیتابیسی که ایجاد کرده‌­اید یک نام کاربری یا کاربر ایجاد کنید. برای ایجاد یک کاربرMySQL، از بخش MySQL Users و در فیلد Add New User نام کاربری را که قصد دارید به پایگاه داده خود اختصاص دهید را انتخاب کنید. سپس یک گذرواژه نیز در فیلد مربوطه وارد نمائید. بهتر است از Password Generator برای ایجاد یک پسورد قدرتمند و پیچیده استفاده کنید.

در نهایت بعد از وارد کردن اطلاعات روی دکمه Create User کلیک کنید.

افزودن کاربر برای ساخت دیتابیس در کنترل پنل سی پنل

4. اختصاص کاربر به پایگاه داده

در این مرحله از ساخت دیتابیس در سی پنل باید کاربر MySQL User را به پایگاه داده اختصاص دهید. برای انجام این کار، بخش Add User To Database را پیدا و مطمئن شوید که پایگاه داده و کاربر صحیح را به ترتیب انتخاب کرده‌اید. پس از اتمام، روی دکمه Add کلیک کنید.

افزودن کاربر به دیتابیس؛ ساخت دیتابیس در سی پنل

5. تعیین مجوزها و دسترسی‌ها برای کاربر

در این بخش از راهنمای مرحله‌به‌مرحله ساخت دیتابیس در سی پنل، صفحه دیگری برای شما باز می‌شود و شما باید یک امتیاز برای MySQL User تنظیم کنید. شما فقط باید گزینه All Privileges  را انتخاب کرده و روی دکمه Make Changes کلیک کنید.

تعیین مجوزها و دسترسی‌ها برای کاربر در ساخت دیتابیس سی پنل

پس از آن با یک پیغام موفقیت آمیز مواجه خواهید شد به این معنی که دیتابیس شما ایجاد شده است.

برای طراحی سایت با وردپرس بهتر است از هاست وردپرس استفاده کنید زیرا با قالب ها و افزونه‌های وردپرسی بالاترین سازگاری را دارد و درگیر مشکلات عدم سازگاری هاست با وردپرس نحواهید بود.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
سرور نسل 10 HPE حجم 10 گیگابایت کنترل پنل: Cpanel هارد SSD NVME پرسرعت
20% تخفیف بزن بریم

cPanel یک کنترل پنل مبتنی بر لینوکس (Linux) برای مدیریت و میزبانی­ سایت شما است که با آن می­‌توانید از طریق یک داشبورد بخش‌های مختلف سایت‌تان را مدیریت کنید و  اقداماتی مانند: ساخت دیتابیس، ایجاد زیر­دامنه، ساخت ایمیل، نصب وردپرس و… را بدون نیاز به تخصص برنامه نویسی انجام دهید. در این مطلب نحوه ایجاد دیتابیس در سی پنل از بخش MySQL Databases را به صورت کامل در اختیار شما عزیزان قرار دادیم؛ امیدوارم این آموزش رضایت شما را جلب کرده باشد.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها