آموزش کار با سی پنل

آموزش کار با سی پنل

اولین اقدام برای راه‌اندازی سایت، خرید هاست است و سی پنل یکی از محبوب‎‌ترین انواع هاست‌ می‌باشد. سی پنل یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که امکان مدیریت سایت را به شما می‌دهد و مخصوصا برای سایت‌های وردپرسی انتخاب مناسبی است. در این مقاله نحوه کار با این کنترل پنل هاست را به صورت تصویری با هم می‌بینیم.

0 اسفند ۷, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

cPanel یک رابط گرافیکی آنلاین (GUI) مبتنی بر لینوکس کاربرپسند است که به عنوان یک کنترل پنل برای ساده کردن مدیریت سایت و سرور استفاده می‌شود. cPanel به شما امکان راه‌اندازی وب سایت، مدیریت دامنه و زیردامنه، سازماندهی فایل‌های وب و ساخت حساب های ایمیل را می‌دهد. یک پلتفرم قابل تنظیم با مجموعه‌ای از ویژگی‌های غنی است که رابط کاربری ساده و امکانات متعدد آن باعث شده که سی پنل در حال حاضر یکی از محبوب ترین کنترل پنل‌ها در ایران باشد. با توجه به محبوبیت پالای این کنترل پنل هاست در این مقاله نحوه کار با سی پنل و آموزش سی پنل از صفر تا صد را توضیح می‌دهیم.

آشنایی با cPanel

سی پنل (cPanel) یک کنترل پنل پیشرفته است که به شما امکان می‌دهد تا وردپرس را نصب کنید، حساب‌های ایمیل خود را راه اندازی کنید، انواع زیردامنه ایجاد و گواهی نامه SSL را فعال کنید. برای اینکه بهتر با سی پنل آشنا شوید، در ادامه به شما نشان می دهیم که با استفاده از این کنترل پنل چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید. با استفاده از سی پنل شما می‌توانید:

  • نام دامنه را به هاست خود متصل کنید.
  • برای سایت خود ایمیل تنظیم کنید.
  • وردپرس (یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگر) را نصب کنید.
  • از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • فایل‌ها را روی سرور خود آپلود کنید.
  • تنظیمات امنیتی مختلف را تغییر دهید.
  • برنامه‌های افزودنی را روی سرور خود نصب کنید.
  • دیتابیس بسازید.
  • بهینه سازی‌های مختلف را تنظیم کنید.
  • و بسیاری از موارد دیگر

تنظیمات cpanel

این کنترل پنل یک انتخاب عالی برای تمامی کاربران به خصوص مبتدیان است که به دنبال یک فضای ساده با رابط کاربری آسان هستند و می‌خواهند مدیریت کاملی روی تمامی بخش‌ها داشته باشند. در ادامه راهنمای استفاده از سی پنل را به گونه ای در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تقریباً با تمامی بخش‌های آن آشنایی پیدا کنید.

هاست وردپرس یک سرویس میزبانی وب باکیفیت و اختصاصی است که برای سایت‌هایی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بهینه شده و برای انواع سایت‌های وبلاگی، فروشگاهی و… قابل استفاده است؛ هاست این سرویس سی پنل است و با خرید هاست از راست چین کلود می‌توانید هر نوع سایت وردپرسی را طراحی کنید.

پیشنهاد ویژه
پلن استاندارد
حجم 5 گیگابایت هارد SSD NVME پرسرعت کنترل پنل Cpanel یک عدد اددامین
تخفیف 20% بزن بریم

 نحوه ورود به سی پنل (cPanel)

برای استفاده از این کنترل پنل شما باید در اولین قدم وارد حساب سی پنل خود شوید. حال ممکن است این سوال در ذهن شما باشد که چگونه وارد سی پنل شویم؟ برای وارد شدن به محیط سی پنل چندین راه مختلف وجود دارد. از آنجایی که بسیاری از کاربران در هنگام ورود به هاست خود با مشکل مواجه می‌شوند، بنابراین در این قسمت از آموزش cPanel تمامی روش‌های ورود به این کنترل پنل را آورده‌ایم:

  1. راه اول؛ وارد کردن آدرس هاست که بعد از ثبت نام برای شما ایمیل شده

در صورتی که قصد دارید با استفاده از HTTPS به هاست خود وارد شوید، باید از طریق آدرسی که بعد از ثبت نام به ایمیل شما ارسال می‌شود وارد شوید. برای مثال بعضی از آدرس‌ها شامل آدرس سایت و پورت 2082 یا 2083 هستند، برای مثال:

به عنوان مثال: https://yoursitename.com:2083 ( به جای yoursitename.com نام دامنه سایت خود را بنویسید)

  1. راه دوم؛ وارد کردن آی پی هاست همراه با دو نقطه 2083

می‌توانید IP سایت خود را که در صفحه اول cPanel به شما نمایش داده می‌شود به همراه دو نقطه 2082 یا 2083 مرورگر وارد کنید فقط کافی است به جای yoursitename.com شماره IP خود را بگذارید.

  1. راه سوم؛ اضافه کردن cpanel/ بعد از نام دامنه

اگر  با استفاده از روش‌های بالا نتوانستید به هاست خود وارد شوید، می‌توانید دو آدرس اینترنتی زیر را هم آزمایش کنید:

https://yoursitename.com/cpanel

https://cpanel.yoursitename.com

بعد از آن با یک صفحه همانند تصویر زیر مواجه می‌شوید که باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد تا در نهایت بتوانید به محیط کنترل پنل دسترسی داشته باشید.

آموزش کار با cpanel؛ نحوه ورود به سی پنل

بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید، با تنظیمات زیر مواجه می‌شوید. به طور کلی می‌توان داشبورد سی پنل را به سه قسمت مختلف که در تصویر مشخص است تقسیم کرد.1- بالاترین نوار که مربوط به اطلاعات حساب کاربری می‌باشد که شما می‌توانید از منوی سرچ آن برای جستجوی گزینه‌های مختلف استفاده کنید، می‌توانید تنظیمات مربوط به حساب کاربری از جمله: تغییر رمز، تغییر زبان صفحه، اطلاعات تماس، تنظیمات مربوط به ریست و … را نیز انجام دهید. همچنین می‌توانید از حساب کاربری خود خارج شوید.

در سمت راست صفحه شما اطلاعات مربوط به هاست خود را به صورت کلی مشاهده می‌کنید. به عنوان مثال می‌توانید دامنه اصلی که روی هاست شما ست شده را مشاهده کنید، آدرس IP، آخرین ورود به صفحه، اطلاعات سرور و… را نیز مشاهده نمائید.

در بخش میانی که مهم ترین بخش نیز محسوب می‌شود ابزارهای مدیریتی مانند: فایل منیجر، دیتابیس، دامنه و… را مشاهده می‌کنید که از طریق آنها می‌توانید اقدامات مختلفی را انجام دهید که در ادامه مطلب شما را با تمامی گزینه‌های موجود در این بخش آشنا خواهیم کرد.

تنظیمات سی پنل و آموزش کار با cpanel

آموزش کار با سی پنل

تا اینجای مطلب شما را با سی پنل و نحوه ورود به آن آشنا کردیم. در این بخش از آموزش تصویری کار با Cpanel قصد داریم تنظیمات بخش‌های مختلف را شرح دهیم.

 1. بخش File (پوشه‌ها) در سی پنل

شاید بپرسید بخش Files در سی پنل چه امکاناتی دارد؟ اولین بخش در سی پنل بخش Files یا فایل‌ها است که تمام ابزارهای موردنیاز برای مدیریت فایل‌های داخل هاست را دارد. در واقع از این بخش می‌توانید دسترسی کامل به فایل‌ها داشته و آنها را آپلود، ویرایش و یا حذف کرده و عملیات پیچیده‌تری مانند سطوح حریم خصوصی و غیره را انجام دهید.

یکی از مهم ترین گزینه‌های این قسمت که شاید بیشترین کار را با آن داشته باشید، گزینه «File Manager» می‌باشد که با کلیک روی آن وارد صفحه ای می‌شوید که می‌توانید مدیریت کاملی روی تمامی فایل‌های وب سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید وردپرس را نصب کنید، قالب به سایت خود اضافه کنید، افزونه‌ها را مدیریت کنید و بسیاری از موارد دیگر.

نحوه کار با سی پنل؛ آموزش مدیریت فایل ها در سی پنل

آشنایی با بخش File Manager در سی پنل

زمانی که روی گزینه File Manager کلیک می‌کنید، با صفحه ای مانند تصویر زیر روبه رو می‌شوید که می‌توانید تمامی فایل‌ها و فولدرهایی که روی هاست شما قرار دارد را مشاهده کنید. در سمت چپ صفحه یک منوی ناوبری در دسترس شما قرار دارد که از طریق آن می‌توانید بین پوشه‌های اصلی جابجا شوید. از میان پوشه‌های موجود، بی تردید پوشه public_html پرکاربردترین است که مهم ترین فایل‌ها مانند: نسخه پشتیبان گیری شده، قالب‌ها، افزونه‌ها، ایمیل‌ها و… در آن قرار دارند. شما می‌توانید مهم ترین فایل‌ها را در این قسمت پیدا کنید. سپس با کلیک روی هر فایل، گزینه‌های مختلفی در نوار بالایی صفحه برای شما فعال خواهد شد که شما می‌توانید با استفاده از آنها یک فایل جدید ایجاد کنید، فایل‌ها را جابه جا کنید، فایلی را کپی کنید، فایلی را حذف کنید و… .

آموزش کار با File Manager در سی پنل

به طور کلی در بخش سربرگ یکسری گزینه و آیکون وجود دارد که هر کدام از آنها یک اقدام خاص که می‌توانید در بخش فایل منیجر هاست خود انجام دهید را ارائه می‌دهد که آنها عبارتند از:

  • Files: با کلیک روی این گزینه میتوانید یک فایل جدید در مسیر دلخواه خود ایجاد کنید.
  • Folder: برای ایجاد یک پوشه یا فولدر جدید کافیست روی آیکون Folderدر بالای صفحه کلیک کنید.
  • Copy: برای کپی گرفتن یک فایل از این بخش استفاده می‌شود. کافیست یک یا چندین فایل دلخواه خود را انتخاب و سپس روی copyکلیک کنید.
  • Move: برای جابه جا کردن یا انتقال یک فایل یا پوشه از move استفاده می‌شود.
  • Upload:برای آپلود فایل نیز کافیست روی آیکون uploadکلیک کنید. این نکته را هم بدانید که شما می‌توانید تا 2 مگابایت آپلود داشته باشید، اگر نیاز به فضای بیشتری دارید باید با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید.
  • Dowanload:اگر قصد دارید یک فایل را از هاست خود دانلود کنید، ابتدا فایل مورد نظر خود را انتخاب و سپس با کلیک روی این گزینه فایل برای شما دانلود خواهد شد.
  • Delete: با کلیک روی delete می‌توانید فایل و پوشه‌های غیر ضروری خود را حذف نمائید.
  • Restore: برای بازیابی یک فایل حذف شده از restore استفاده می‌شود. برای بازیابی؛ در ابتدا روی View Trash کلیک و سپس فایل مورد نظر خود را انتخاب و در نهایت روی این گزینه کلیک کنید تا فایل بازیابی شود.
  • Rename: در صورتی که نام فایل یا فولدری را تغییر دهید، ابتدا آن را انتخاب و سپس روی آیکون Rename کلیک کنید.
  • Edit: برای ویرایش فایل متنی از این گزینه استفاده می‌شود.
  • HTML Editor: اگر قصد ویرایش فایل‌های HTML خود را از طریق هاست دارید، از این گزینه استفاده نمائید. کافیست فایل HTML مورد نظر خود را انتخاب و سپس با کلیک بر روی این گزینه، آن را ویرایش کنید.
  • Permissions: از این گزینه برای تغییر سطح دسترسی انواع فایل و فولدرها استفاده می‌شود.
  • View: برای مشاهده فایل‌های متنی استفاده می‌شود.
  • Extract: اگر می‌خواهید یک فایل فشرده را اکسترکت کنید، در ابتدا آن را انتخاب و سپس روی این گزینه کلیک نمائید.
  • Compress: از این گزینه برای فشرده سازی فایل و پوشه‌ها استفاده می‌شود. کافیست فایل و یا پوشه‌های مورد نظر خود را انتخاب و در نهایت روی Comress کلیک کنید.

آموزش تنظیمات File Manager سی پنل

ممکن است قصد داشته باشید دامنه سایت‌تان را تغییر دهید. یکی از امکاناتی که با دسترسی به روت سی پنل در اختیار شما قرار می‌گیرد، تغییر دامنه در سی پنل است که در چند گام ساده انجام می‌شود.

آموزش نحوه پشتیبان گیری از طریق سی پنل

در این بخش از آموزش cPanel از بخش Backup، شما می‌توانید یک نسخه پشتیبان کامل از وب سایت خود تهیه کنید تا در صورتی که با مشکلی مواجه شدید، بتوانید اطلاعات خود را حفظ نمائید. بک آپ گیری با استفاده از سی پنل بسیار ساده انجام می‌شود:

  1. از بخش Files روی گزینه Backup کلیک کنید.

آموزش کار با سی پنل؛ بکاپ گیری از فایل ها

2. سپس بر روی Download a Full Website Backup کلیک کنید.

آموزش دانلود بکاپ در سی پنل

به صورت پیش فرض، یک نسخه پشتیبان کامل از سی پنل در فهرست اصلی حساب شما ذخیره می‌شود. حال در صورتی که قصد دارید از مکان هدف دیگری را برای پشتیبان ‌گیری انتخاب کنید، مقصد پشتیبان ‌گیری را تغییر دهید. برای ادامه روی Generate Backup کلیک نمائید.

آموزش cpanel؛ تغییر مسیر ذخیره بکاپ در cPanel

بعد از اتمام، فایل نسخه پشتیبان گیری شده در اختیار شما قرار داده شده که می‌توانید آن را دانلود کنید.

در بکاپ منظم از سایت، نحوه پشتیبان گیری خودکار را از طریق Cpanel یاد بگیرید؛ به این ترتیب درگیر فرایند بکاپ به صورت دوره ای نخواهید بود.

2. آموزش Databases (دیتابیس) در سی پنل

اگر وب سایت شما از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کند، به یک پایگاه داده یا همان دیتابیس برای ذخیره تمام داده‌ها و اطلاعات مهم مانند نام کاربری، رمز عبور و پست‌ها نیاز دارید. در این بخش از نحوه کار با سی پنل شما می‌توانید پایگاه‌های داده خود را مدیریت و به صورت نامحدود دیتابیس بسازید.

در ادامه به صورت خلاصه شما را با مهم ترین گزینه‌های موجود در بخش دیتابیس سی پنل آشنا می‌کنیم.

  • Phpmyadmin: برای مدیریت جداول و بانک‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود.
  • mysql databases: برای ایجاد دیتابیس باید از این گزینه استفاده کنید.
  • mysql databases wizard: از این گزینه برای ساخت دیتابیس به صورت سریع استفاده می‌شود. تنها تفاوتی که با mysql databases دارد این است که این گزینه به شما امکان مدیریت دیتابیس را نمی دهد و تنها می‌توانید پایگاه داده ایجاد کنید.
  • Remote Databases: برای کنترل پایگاه‌های داده از راه دور استفاده می‌شود.

آموزش سی پنل هاست: بخش دیتابیس

آموزش ساخت دیتابیس در هاست سی پنل

ساخت دیتابیس یا پایگاه داده یکی از اقدامات مهمی است که قبل از راه اندازی سایت باید انجام دهید. در این بخش از راهنمای استفاده از سی پنل برای ساخت پایگاه داده، بعد از اینکه وارد سی پنل شدید، باید از بخش Databases روی گزینه MySQL® Databases کلیک کنید. سپس وارد صفحه ای می شوید که باید  در قسمت New Database نام کاربری پایگاه داده مورد نظر خود را وارد کرده و در نهایت روی Create Database  کلیک نمائید.

آموزش ساخت پایگاه داده در سی پنل

بعد از آن با یک پیغام سبز رنگ موفقیت آمیز مواجه می شوید و یک پایگاه داده جدید به لیست پایگاه‌های داده فعلی شما اضافه می شود.

نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل را میتوانید به طور کامل ببینید و با جزئیات ساخت آن آشنا شوید.

نکته: به این نکته توجه داشته باشید که سی پنل به صورت خودکار پیشوندی را قبل از نام دیتابیس درج می کند؛ این پیشوند نام کاربری سی پنل شماست.

3. آموزش Email (ایمیل) در سی پنل

در این قسمت از آموزش سی پنل هاست قصد داریم شما را با بخش ایمیل سی پنل آشنا کنیم. به طور کلی؛ تمامی برنامه‌های میزبانی وب از ایمیل برخوردار نیستند، اما با استفاده از سی پنل شما می توانید برای خود انواع ایمیل‌های سازمانی ایجاد کنید. شما می توانید از ویژگی حساب ایمیل برای ایجاد، حذف و مدیریت حساب‌های ایمیل از داشبورد سی پنل استفاده نمائید.

در ادامه به صورت خلاصه شما را با مهم ترین گزینه‌های موجود در بخش ایمیل سی پنل آشنا می کنیم:

  • email account: مهم ترین و رایج ترین گزینه در بخش ایمیل، گزینه email account می باشد که با استفاده از آن می توانید ایمیل بسازید و مدیریت کاملی روی انها داشته باشید.
  • Forwarder: تنظیمات مربوط به ایمیل را انجام می دهد.
  • Autoresponder: در این قسمت می توانید انواع پاسخ‌های آماده را ایجاد کنید تا وقتی کاربر برای شما ایمیل ارسال می کند، یک پاسخ سریع برای آن ارسال شود.
  • mailing lists : می توانید ایمیل‌های گروهی ایجاد و سپس به صورت انبوه برای آنها ایمیل ارسال کنید.

آموزش تصویری کار با Cpanel و نحوه ساخت ایمیل

نحوه ساخت ایمیل در سی پنل

برای ایجاد یک ایمیل جدید در سی پنل باید از بخش ایمیل روی گزینه Email Account کلیک کنید. سپس در این قسمت لیستی از تمامی ایمیل‌هایی که ایجاد کرده اید را مشاهده خواهید کرد. حال باید برای ساخت ایمیل روی دکمه Create کلیک نمائید. بعد از آن وارد صفحه ای مانند تصویر زیر می شوید که باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

آموزش ساخت ایمیل در سی پنل

در نهایت بعد از اینکه اطلاعات خواسته شده را پر کردید، روی دکمه Create کلیک تا ایمیل شما ایجاد شود. پس از اینکه ایمیل خود را ایجاد کردید، این امکان برای شما فراهم خواهد بود تا تنظیمات خاصی را روی ایمیل خود پیاده سازی کنید. از جمله:

  • پاسخ ‌دهندگان خودکار: پاسخ‌های خودکار را برای حساب ایمیل خود تنظیم کنید.
  • بازارسال: ارسال ایمیل را برای انتقال پیام‌ها به آدرس دیگری تنظیم کنید.
  • فیلترهای هرزنامه: همچنین شما می توانید تنظیمات فیلتر هرزنامه را برای مدیریت بهتر ایمیل‌های ناخواسته تنظیم کنید.

4. آموزش کار با Domains (دامنه‌ها) در سی پنل

بسیاری از مدیران سایت از یک حساب میزبانی برای چندین سایت استفاده می کنند. به همین منظور، شما می توانید از این قسمت برای مدیریت تمامی کارهایی که مربوط به دامنه می باشد از جمله: افزودن دامنه، ایجاد زیر دامنه، مدیریت دامنه‌ها و… استفاده کنید.

نحوه کار با سی پنل 7 آموزش کار با سی پنل

در ادامه به صورت خلاصه شما را با مهم ترین گزینه‌های موجود در بخش دامین سی پنل آشنا می کنیم:

  • Domains: مهم ترین گزینه در این قسمت Domains می باشد که می توانید لیستی از تمامی دامنه‌هایی که روی هاست دارید را مشاهده کنید. همچنین در این قسمت می توانید انواع اقدامات دیگری همچون: ایجاد ساب دامین، ریدایرکت و … را انجام دهید.
  • Stie Publisher: به کاربر اجازه می دهد از لیست قالب‌های موجود یک سایت راه اندازی و ایجاد کند.
  • Redirects: می توانید از این گزینه برای تغییر مسیر دادن آدرس‌های دامنه خود استفاده کنید.
  • Zone Editor: این گزینه مربوط به ویرایشگر دی ان اس می باشد. در آموزش Zone Editor به طور کامل این ابزار و عملکرد آن را توضیح داده‌ایم.

5. آموزش بخش Metrics (گزارشات) در سی پنل

گزینه‌هایی که در این قسمت از نحوه کار با سی پنل مشاهده می کنید به شما کمک می‌کنند تا مدیریت کاملی روی آمار وب سایت خود داشته باشید. از شمارش تعداد بازدید کنندگان گرفته تا نظارت بر استفاده از منابع و… با استفاده از آمارهای به دست آمده، می توانید ایده‌هایی برای بهبود وب سایت خود به دست آورید.

آموزش بخش متریک در سی پنل

هر ابزار در این بخش گزارشات مختلفی از سایت را به شما ارائه می دهد. به عنوان مثال، گزینه Awstats آمار ترافیک سایت را به صورت ساعتی، روزانه یا ماهانه گزارش می کند.

آمار ترافیک سایت در cPanel

علاوه بر این، این نرم افزار داده‌های بازدیدکنندگان از جمله مرورگر و اطلاعات مکان آنها را نیز ثبت می کند. این به تجزیه و تحلیل رفتار کاربران و همچنین ایجاد تغییرات برای بهبود عملکرد سایت کمک می کند. در ادامه به صورت خلاصه شما را با مهم ترین گزینه‌های موجود در بخش دامین سی پنل آشنا می کنیم.

  • AWStats: این گزینه آمار بازدیدکنندگان و ترافیک سایت شما را در نرم افزار Advanced Web Statistics نمایش می دهد. در واقع شما در این قسمت می توانید اطلاعاتی درباره نحوه دسترسی کاربران به وب سایت شما را مشاهده کنید.
  • Bandwidth: اطلاعات مربوط به استفاده از پهنای باند را در قالب نمودارهای مختلف به شما نمایش می‌دهد. هر نمودار نیز مربوط به یک بازه زمانی خاص است.
  • Errors: این قسمت جدیدترین خطاهایی را که در سرور شما ثبت شده است را به ترتیب زمانی نمایش می دهد.
  • Metrics Editor: این گزینه به شما این امکان را می دهد تا تجزیه و تحلیل ترافیک سایت خود را برای دامنه‌های مختلف و براساس معیارهای دلخواه ویرایش نمائید.
  • Raw Access: این گزینه اطلاعاتی را در خصوص بازدیدکنندگان وب‌سایت در اختیار شما قرار می دهد.
  • Visitors: با استفاده از Visitors می توانید بازدیدکنندگان سایت خود را آنالیز و اطلاعاتی در خصوص بازدیدهای اخیر آنها از وب سایت شما کسب کنید.

6. بخش Security (امنیت) در سی پنل

امنیت یکی از مهم ترین بخش‌های هر وب سایتی می باشد که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، به خصوص اگر اطلاعات حساسی مانند جزئیات حساب‌های بانکی و اطلاعات کاربران را ذخیره می کنید. این ماژول  به شما کمک می کند تا مراقب تنظیمات امنیتی کلیدی در حساب میزبانی خود باشید.

چندین ویژگی مختلف برای بهینه سازی امنیت سایت شما وجود دارد. به عنوان مثال: از گزینه SSH Access می توانید برای اتصال به سرور از طریق SSH و SSL/TLS استفاده کنید. همچنین برای فعال کردن گواهینامه اس اس ال از این گزینه استفاده می شود.

یکی دیگر از گزینه‌های بسیار مهم در این قسمت، گزینه Hotlink Protection می باشد که به شما کمک می کند تا از سرقت منابع سایت خود توسط سایت‌های دیگر جلوگیری نمائید.

 آموزش تصویری کار با Cpanel و بخش Security

برخی از اقدامات امنیتی که می توانید از این قسمت از سی پنل انجام دهید عبارتند از:

  • قدرت رمز عبور: از این بخش می توانید مطمئن شوید که تمامی حساب‌های شما مانند خود سی پنل، ایمیل و… دارای رمزهای عبور قدرتمندی هستند. هر چقدر رمزهای عبور شما قوی تر و منحصربفردتر باشد، این می تواند از دسترسی غیرمجاز جلوگیری کند.
  • محافظت از هاتلینک: این گزینه از لینک مستقیم سایر وب سایت‌ها به فایل‌های شما جلوگیری می کند و باعث می شود که سایر افراد نتوانند از پهنای باند شما استفاده کنند.
  • احراز هویت دو مرحله ای: 2FA یا همان احراز هویت دومرحله ای یک لایه امنیتی را به بخش ورود به هاست شما اضافه می کند.
  • گواهینامه‌های SSL: گواهی اس اس ال اطلاعاتی را که بین شما و کاربران ردوبدل می شود را ایمن نگه می دارد. این به افزایش امنیت و اعتبار سایت کمک خواهد کرد.

یکی از مهم ترین قسمت‌های بخش Security که اگر سایت را اداره می کنید حتماً باید با آن آشنا شوید، بخش SSL/TLS می باشد. با کمک این گزینه شما می توانید گواهینامه اس اس ال را در سایت خود نصب و فعال کنید. این یکی از مهم ترین اقدامات امنیتی است که حتماً باید انجام دهید.

7. نحوه فعال سازی گواهینامه SSL در سی پنل

برای انجام اینکار، از بخش Security روی گزینه SSL/TLS کلیک کنید.

نحوه فعالسازی SSL/TLS در هاست سی پنل

سپس با اجرای مراحل زیر به فعالسازی SSL در سی پنل اقدام کنید.

  1. ابتدا دامنه موردنظر را انتخاب کنید.
  2. include Domain during AutoSSL: با زدن این گزینه فعالسازی SSL را فقط برای این دامنه انجام می‌دهد.
  3. Exclude Domain from AutoSSL: فعالسازی SSL برای دامنه‌ای که انتخاب شده انجام نشود.
  4. Run AutoSSL: برای انجام فعالسازی SSL این گزینه را بزنید.

مراحل نصب و فعالسازی SSL رایگان در سی پنل

سپس یک پنجره پاپ آپ برای شما باز می شود که باید گواهی SSL را برای فعال کردن انتخاب کنید.

8. آموزش بخش Software (نرم افزار) در سی پنل

بخش Software یک بخش اختصاصی و پیشرفته در سی پنل شما محسوب می شود که به زبان‌های برنامه نویسی مانند: PHP، Ruby و Perl اشاره دارد و شاید اصلاً نیازی نباشد که شما از آن استفاده کنید و این قسمت بیشتر مختص کاربران حرفه ای و برنامه نویسان است. به عنوان مثال اگر قصد دارید سایت خود را به Cloudflare متصل کنید، باید از این قسمت استفاده نمائید.

آموزش بخش Sofware سی پنل

9. آموزش بخش Advanced (پیشرفته) در سی پنل

همانطور که از نام آن پیداست، این یک بخش پیشرفته سی پنل محسوب می شود که به کاربران حرفه ای این امکان را می دهد تا مدیریت کاملی روی سرور، ردیابی اطلاعات شبکه و پاکسازی کش سایت وردپرس خود با استفاده از ابزار لایت اسپید داشته باشند. یکی از ویژگی‌های مفید در این بخش Cron Jobs است. این دستورات یا اسکریپت‌ها را در سایت شما خودکار می کند. مانند تنظیم یک نسخه پشتیبان برنامه ریزی شده یا حذف پرونده‌ها پس از یک دوره خاص.

آموزش سی پنل؛ بخش Advanced

10. آموزش ایجاد Cron Jobs در سی پنل

در این بخش از آموزش کار با سی پنل برای ایجاد Cron Jobs کافیست در ابتدا روی گزینه Cron Job کلیک و سپس یک ایمیل cron را در قسمت ارائه شده اضافه کنید تا هر زمان که یک کار خاص در حال اجرا باشد، یک اعلان برای شما ارسال گردد.

سپس قبل از اینکه وارد بخش بعدی شوید، روی دکمه به روز رسانی ایمیل کلیک کنید. بعد از آن باید تنظیم کنید که سیستم چه نوع کرونی را انجام دهد. شما باید دستوری را که قصد دارید خودکار کنید را در کادر Command وارد و در نهایت روی Add New Cron Job کلیک نمائید.

آموزش کار با کرون جاب در سی پنل c

11. آموزش بخش Preferences (تنظیمات) در سی پنل

در قسمت Preferences شما می توانید تنظیمات مختلفی را همانند: تنظیمات مربوط به زبان، پسورد امنیتی، اطلاعات تماس و اطلاعات کاربر را پیکربندی کنید. این ماژول همچنین به شما این امکان را می دهد تا یک حساب سی پنل جدید اضافه نمائید.

می توان گفت که contact information  یکی از مهم ترین گزینه‌های این بخش محسوب می شود که باید در آن اطلاعات تماس خود را وارد کنید. زمانی که روی گزینه contact information کلیک می کنید، در ابتدا شما باید یک ایمیل را در فیلد مشخص شده وارد کنید. بعد از آن سیستم به صورت خودکار شما را از هر گونه فعالیت در حساب کاربریتان مانند: انواع ایمیل، سهمیه پهنای باند و… مطلع می کند.

سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده و باکس‌ها را بر اساس تنظیمات دلخواه خود علامت بزنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید هنگام تغییر آدرس ایمیل به شما اطلاع رسانی شود، روی کادر مربوطه کلیک کنید. در نهایت و پس از اتمام کار حتماً روی ذخیره کلیک نمائید تا تغییرات شما اعمال گردد.

آموزش بخش Preferences در سی پنل

با استفاده از کنترل پنل‌هایی همچون سی پنل، ساخت و مدیریت هر وب سایتی برای تمامی کاربران بسیار ساده و لذت بخش خواهد بود. سی پنل یک رابط گرافیکی است که مدیریت خدمات خود را بدون مهارت‌های فنی و تخصصی برای کاربران آسان تر می‌کند و شما می‌توانید دسترسی کاملی روی بخش‌هایی همچون: فایل‌ها، ایمیل، دامنه، دیتابیس و بسیاری از موارد دیگر داشته باشید. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با نحوه کار با سی پنل و همچنین قسمت‌های مختلف آن آشنا کنیم تا بتوانید به سادگی از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید. امیدوارم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها