خطاهای 500 و نحوه رفع آن‌ها

خطاهای 500 و نحوه رفع آن‌ها

خطاهای 500 از سری خطاهای HTTP status code هستند و به وجود آمدن آنها ممکن است باعث نگرانی شما به عنوان مدیر سایت شود. این خطاها زیان آور هستند و می‌توانند باعث از دست رفتن مشتریان شما شوند. خطاهای 500 زمانی رخ می‌دهند که هنگام اتصال به سرور مشکلی به وجود آمده باشد و صفحه درخواست شده در دسترس نباشد. اگر این خطاها دغدغه شما هم هستند این مقاله را از دست ندهید.

0 اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳

در ادامه دلایل به وجود آمدن خطاهای سری 500 و نحوه رفع آنها را بررسی می‌کنیم.

دلایل خطاهای 500 چیست؟

یکی از خطاهایی که مدیران سایت‌ها از آن نفرت دارند، خطاهای سری 5xx است که مربوط به سرور می‌شوند. در صورتی که یک سایت خطای 500 داشته باشد، دسترسی گوگل هم به آن قطع می‌شود و اگر سایت بارها و بارها با این خطا روبرو شود، به سئوی سایت شما آسیب می‌زند. بنابراین بهتر است هنگام روبرو شدن با خطای 500 در اسرع وقت آن را رفع کنید تا آسیبی به سایت شما وارد نشود.

خطاهای 500 به دلایل زیر اتفاق می‌افتند که هر کدام منجر به یکی از مجموعه خطاهای 5xx می‌شوند.

  • خرابی پایگاه داده
  • خرابی فایل htaccess
  • خراب بودن فایل‌های اصلی وردپرس
  • تمام شدن محدودیت حافظه PHP در سرور
  • مشکل در پلاگین های نصب شده
  • مشکل در مجوزهای فایل و فولدرها در هاست
  • خراب بودن فایل‌های اصلی وردپرس
  • حافظه کش مرورگر پر شده
  • مشکل سرور پایگاه داده

انواع خطاهای 500

لیست خطاهای 500 و نحوه رفع آن‌ها

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی همه خطاهای 500 سایت بپردازیم و روش حل آن را هم به صورت کوتاه و ساده توضیح دهیم.

خطای 500 (500 Internal Server error)

خطای 500 یا خطای سرور داخلی به 3 دلیل زیر رخ می‌دهند که برای هر کدام راهکاری وجود دارد.

  • مشکل در کدنویسی htaccess

گاهی اوقات در کدنویسی htaccess مشکلی وجود دارد حتی یک حرف اضافه هم باعث به وجود آمدن این خطا می‌شود. برای رفع آن باید کدنویسی این فایل را چک کنید و اگر دانش کافی ندارید، از یک متخصص کمک بگیرید.

  • دسترسی اشتباه به فایل‌ها

هر فایل در هاست شما یک سطح دسترسی دارد؛ اگر سطح دسترسی فایل‌های ضروری سایت اشتباه باشد، با خطای 500 روبرو می‌شوید. این سطح دسترسی از طریق بخش دسترسی‌ها یا permission به راحتی قابل بررسی است. این عدد برای پوشه باید 755 و برای فایل باید 644 باشد. در غیر این صورت باید این خطا روبرو می‌شوید. برای رفع خطای 500 در بخش باید از طریق گزینه Change Permissions سطح دسترسی را به عددهای گفته شده تغییر دهید.

  • مشکل در اجرای PHP یا PHP Timeout

گاهی اوقات اسکریپت‌های خارجی که در سایت شما اجرا می‌شوند، فعالیتشان متوقف شده که در این صورت هم با خطای 500 روبرو می‌شوید. برای رفع این خطا باید از طریق پشتیبان هاستینگ این موضوع را بررسی کنید. البته گاهی اوقات هم بعد از گذشت مدت زمانی این مشکل رفع می‌شود.

  • نصب افزونه‌های جدید

گاهی اوقات با نصف پلاگین‌های جدید در سایت با این خطا روبرو می‌شوید که دلیل آن خراب بودن پلاگین یا عدم سازگاری آن با قالب یا افزونه‌های دیگر است. راه حل رفع این خطا این است که پلاگین نصب شده را غیرفعال و حذف کنید.

خطاهای 500 و پیغام خطا

خطاهای 4xx نیز مجموعه‌ای از خطاهای سایت یا کد وضعیت هستند؛ برای آشنایی با آنها و رفع‌شان پیشنهاد می‌کنم خطاهای سری 400 را ببینید.

خطای 501 یا Not Implemented 501

خطای 501، یکی دیگر از انواع خطاهای 500 و مربوط به وضعیت HTTP سایت است. گاهی اوقات سرور نمی‌تواند درخواست شما را اجرا کند که دلیل آن، ناشناس بودن درخواست شما است. این خطا به 3 دلیل رخ می‌دهد:

  • وجود ویروس یا بدافزار

اولین دلیل بروز این خطا، وجود ویروس و بدافزار است. در واقع زمانی که سیستم شما ویروسی باشد، سایت برای شما لود نمی‌شود که دلیل آن، جلوگیری وب‌سرور از چنین اتفاقی است. برای رفع این خطا باید کامپیوتر خود را اسکن و مشکل را رفع کنید.

  • فشار بیش از اندازه روی سرور

گاهی اوقات بار ترافیکی و فشار روی سرور بیش از توان سرور است که در این صورت امکان پاسخ‌گویی به درخواست‌ها وجود ندارد. در چنین شرایطی بهتر است علت حجم بالای فشار سرور را بررسی و آن را رفع کنید.

  • تنظیمات سرور پروکسی

اگر در مرورگر خود از پروکسی استفاده می‌کنید، ممکن است تداخلی از سمت پروکسی با سایت رخ داده باشد. در این صورت بهتر است پروکسی را غیرفعال و مجدداً تست کنید. اگر مشکل رفع نشد، به سراغ غیرفعال کردن تمام پروکسی‌های سیستم بروید.

خطای 502 یا 502 Bad Gateway

خطای 502 زمانی رخ می‌دهد که ارائه‌دهنده اینترنت شما با مشکل مواجه شده باشد. رفع این خطا به دست شما امکان‌پذیر نیست و باید صبر کنید تا این مشکل رفع شود. اگر مشکل رفع نشد، با هاستینگ خود تماس بگیرید و خطای موردنظر را گزارش کنید.

خطای 503 یا 503 Service Unavailable

خطای 503 زمانی رخ می‌دهد که فشار روی سرور بیش از اندازه است. در چنین شرایطی امکان پردازش درخواست‌ها توسط سرور وجود ندارد. معمولاً زمانی این خطا رخ می‌دهد که حجم ترافیک وارد شده به سایت بیش از حد باشد. حال ممکن است مورد هجوم ربات‌های مخرب قرار گرفته یا این که یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرده باشید.

البته گاهی اوقات هم ممکن است این خطا به دلیل تداخل قالب و افزونه‌های سایت باشد که در نهایت منجر به بروز چنین خطایی می‌شود. افزونه‌های تحلیل ترافیک و آمار سایت از مهم‌ترین پلاگین‌هایی هستند که منجر به خطای 503 می‌شود.

با انتخاب یک هاست مناسب می‌توانید میزان خطاهای 500 و خطاهای سرور کمتری را تجربه کنید. هاست پربازدید راست چین کلود و مناسب سایت‌های پر ترافیک است؛ به این ترتیب نگران کاهش سرعت و از دسترس خارج شدن سایت خود در زمان افزایش ناگهانی ترافیک نباشید.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
حجم 10 گیگابایت ترافیک نامحدود هارد SSD NVME پرسرعت دو عدد اددامین
20% تخفیف بزن بریم

خطای 504 یا 504 Gateway Timeout

خطای 504 یکی دیگر از انواع خطاهای 500 می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • بار ترافیکی سنگین حاصل از بازدید کاربران

گاهی اوقات بازدید کاربران بسیار زیاد است و سرور امکان پردازش آن را ندارد. در چنین شرایطی با خطای 504 مواجه می‌شود! برای رفع آن باید صبر کنید تا ترافیک سایت سبک‌تر شود. اگر همیشه ترافیک زیاد است و اکثر کاربران با این خطا روبرو می‌شوند، باید به فکر ارتقاء منابع پردازشی سرور خود باشید.

  • خرابی فایل htaccess

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز خطای 504 می‌شود، فایل htaccess است. اگر تغییراتی در آن صورت گرفته باشد یا سیستم مدیریت محتوای خود نظیر وردپرس را بروزرسانی کرده باشید، ممکن است با این خطا روبرو شوید. برای رفع آن باید این فایل را چک کنید تا مشکلی در کدهای آن وجود نداشته باشد.

  • نصب و بروزرسانی قالب و افزونه‌ها

گاهی اوقات با نصب یا بروزرسانی قالب و افزونه‌های سایت خود ممکن است با این نوع خطای 500 روبرو شوید. در چنین شرایطی باید افزونه‌های نصب شده را غیرفعال و به صورت تک به تک فعال کنید تا ببینید کدام افزونه باعث بروز چنین خطایی در سایت شده است.

  • مشکل در شبکه توزیع محتوا (CDN)

اگر از CDN استفاده می‌کنید، ممکن است در مسیر ارتباط بین سرور اصلی و CDN مشکلی پیش آمده و منجر به خطای 504 شده باشد. در این صورت باید شبکه توزیع محتوا و تنظیمات آن را بررسی کنید تا ببینید که مشکل از کجا است.

  • مشکل در دیتابیس

یکی دیگر از مواردی که باعث خطای 504 در سایت می‌شود، وجود ایراد در دیتابیس است. استفاده از افزونه‌های بهینه‌سازی پایگاه داده مثل افزونه Wp Optimize کمک زیادی به شما می‌کند. یکی از اقداماتی که برای بهینه سازی هاست و بهبود عملکرد آن می‌توانید انجام دهید بهینه سازی پایگاه داده است.

یکی از الزامات طراحی سایت، خرید دامنه است. با خرید دامنه از راست چین کلود به یک لیست از دامنه های ملی و بین الملیی دسترسی خواهید داشت.

نکته: اگر شما مشکل 500 خود را نتوانستید حل کنید، بهتر است با شرکت هاست خود تماس بگیرید چون متخصصین شرکت‌های هاست بهتر می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

خرید دامنه زا راست چین کلود

در این مقاله همه خطاهای 500 سایت را که ممکن است با آن روبرو شوید، بررسی کردیم. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها