خطاهای 400 و نحوه رفع آنها

خطاهای 400 و نحوه رفع آنها

خطای 400 به این معنا است که سرور نمی‌تواند درخواست ارسال شده از سمت کاربر را پاسخ دهد. این خطاها قابل رفع هستند ولی گاهی اوقات این خطا از سمت سرور است که باید مدیر سایت آن را برطرف کند. در ادامه همه ترفندهای رفع این سری خطاها را آموزش می‌دهیم.

0 اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳

هنگام مواجه شدن با خطاها اگر دقت کرده باشید، هر خطا یک عدد یا کد وضعیت (Stutus Code) را نشان می‌دهد. این عدد نشان‌دهنده یک خطای مشخص بوده که در سایت رخ داده است. یکی از مهم‌ترین خطاهای سایت، خطای 400 است و هر مدیر سایت باید این خطاها را بشناسد و بتواند آنها را رفع کند. این خطاها، که به آنها خطای کلاینت هم گفته می‌شود را در ادامه معرفی می‌کنیم.

خطاهای 400 چیست؟

همه ما حداقل برای یک بار با خطاهای 400 روبرو شده‌ایم؛ وقوع این خطاها که خطاهای سری 400 هستند در هر سیستم مدیریت محتوای مثل وردپرس دور از انتظار نیست. خطاهای 400 در سایت بسیار رایج هستند و همین مسئله باعث شده تا هر مدیر سایتی به دنبال دلیل رخ دادن چنین خطاهایی هستند. جالب است بدانید که رفع این خطاها به راحتی انجام می‌شود و تنها چیزی که نیاز است بدانید، علت رخ دادن آن است.

خطاهای 400 و نحوه رفع آنها

در بخش بعدی انواع خطاهای 400 و روش‌های رفع آنها را به صورت مختصر و مفید بررسی می‌کنیم.

انواع خطاهای رایج 400 و نحوه رفع آن‌ها

در این بخش به بررسی کوتاه و مختصر خطاهای 400 سایت می‌پردازیم و روش حل آن را هم بررسی می‌کنیم. تعدادی از این خطاها را به صورت اجمالی در تصویر زیر می‌بینیم.

انواع خطاهای سایت و دلایل رخ دادن آنها

 

  • خطای 400 و آموزش برطرف کردن آن

خطای 400 معروف‌ترین خطای رایج در اینترنت و یکی از خطاهای 4xx است که ممکن است هر فردی با آن روبرو شود. علت رخ دادن این خطا درخواست اشتباه و نامعلوم کاربر از سرور و عدم درک شیوه نگارش است. برای رفع آسان خطای 400 کافی است کش مرورگر را پاک کنید و مجدد سایت موردنظر را باز کنید. اگر باز هم با این خطا روبرو شدید، کوکی‌های مروگر و رکوردهای DNS را به صورت کامل حذف کنید. در این صورت خطا کاملاً رفع می‌شود و می‌توانید به سایت موردنظر دسترسی داشته باشید. البته راه‌کار دیگر، استفاده مرورگر دیگری است که تاکنون سایت موردنظر را با آن مرورگر باز نکرده‌اید.

نکته: رفع این خطا مانع از دست رفتن رتبه‌های SEO سایت‌تان می‌شود.

  • خطای 401

خطای 401 از دیگر خطاهای رایج 400 است که به دلایلی از جمله دسترسی نامعتبر و رمانی رخ می‌دهد که برای دسترسی به صفحه نیاز به مجوز باشد. پاک کردن کش مرورگر، پاک کردن کش فایروال، پاک کردن کش DNS، غیرفعال کردن افزونه‌های امنیتی سایت، بررسی وارد کردن آدرس درست سایت و… از مهم‌ترین راه‌کارهای رفع آن است. اگر با روش‌ها مشکل سایت رفع نشد، این موضوع را از طریق هاستینگ پیگیری کنید.

  • خطای 402 (کد نیاز به پرداخت)

یکی از سری خطاهای 400، خطای 402 بوده که مربوط به سطح دسترسی به حساب‌های کاربری که نیاز به پرداخت است. برای مثال اگر یک سایت نیازمند تهیه اشتراک باشد و شما اشتراک آن را تهیه نکرده باشید، با این خطا روبرو می‌شوید. برای حل آن هم باید اشتراک آن سایت را تهیه کنید یا از اتصال درگاه پرداخت به بخش اشتراک سایت مطمئن شوید.

  • خطای 403

خطای 403 خطای دسترسی است و کاربران زمانی با این خطا روبرو می‌شوند که امکان دسترسی به آن سایت توسط مدیران شرکت بسته شده باشد. اگر سایت ایرانی است و این خطا به دلیل تحریم‌ها نیست، کش مرورگر خود را پاک کنید. اگر درست نشد افزونه‌های سایت، سطح دسترسی فایل‌ها در هاست و CDN را بررسی کنید.

برای راه‌اندازی سایت به یک هاست وردپرس با کیفیت نیاز دارید که برای انواع سایت وردپرسی بهینه شده و بهترین عملکرد را دارد.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
حجم 10 گیگابایت ترافیک نامحدود هارد SSD NVME پرسرعت 2 عدد اددامین
20% تخفیف بزن بریم
  • خطای 404

خطای 404 بسیار رایج است. زمانی با آن روبرو می‌شوید که صفحه موردنظر از سایت حذف شده باشد یا آدرس صفحه را اشتباه وارد کرده باشید. در این صورت مدیران سایت باید لینک‌های شکسته سایت را بررسی کرده و آن را درست کنند. در صورتی که یک صفحه حذف شده است، با افزونه‌های سئو مثل رنک مث صفحه را به نزدیک‌ترین صفحه مرتبط ریدایرکت کنید.

نکته: رفع این خطا نیز کمک بزرگی به بهبود سئوی سایت شما می‌کند.

  • خطای 405

خطای 405 زمانی است که سرور از نوع درخواست کاربر پشتیبانی نمی‌کند. اگر پس از انجام بروزرسانی‌های سایت با این خطا روبرو شدید، آن‌ها را بررسی کنید. در صورت نیاز فایل‌های بروز شده را به نسخه قبلی برگردانید. گاهی اوقات ممکن است این مشکل از سمت دیتابیس (مانند نسخه PHP) باشد که با تغییرات کوچک می‌توانید آن را رفع کنید.

  • خطای 407

خطای 407 از خطاهای سری 400 و نشان دهنده نیاز به مجوز پروکسی است و زمانی رخ می‌دهد که کاربر قبل از احراز هویت درخواستی ارسال کند. در صورتی که همیشه با این خطا روبرو می‌شوید، باید تنظیمات سرور پروکسی را بررسی کنید. اگر خودتان دانش کافی ندارید، از پشتیبانی فنی هاستینگ پیگیری کنید.

  • خطای 408

خطای 408 زمانی رخ می‌دهد که بار ترافیکی سمت سرور زیاد باشد. در این صورت باید مدتی بعد سایت را بررسی کنید. اگر سایت همیشه با این خطای 400 روبرو می‌شود، لازم است تا قالب، افزونه و کدنویسی سایت خود را بررسی یا بهینه‌سازی کنید.

  • خطای 410

خطای 410 یکی دیگر از انواع خطاهای 400 است و زمانی رخ می‌دهد که یک صفحه برای همیشه حذف شده و قابل دسترس نباشد. برای رفع این خطا باید لینک‌های حذف شده را به لینک‌های دیگر ریدایرکت کنید.

  • خطای 412

خطای 412 زمانی رخ می‌دهد که کاربر درخواستی را برای سرور ارسال می‌کند که  با قوانین امنیتی سرور تداخل دارد. برای رفع این خطا باید ابتدا آدرس وارد شده را بررسی کنید و در صورت درست بودن آدرس، کش مرورگر خود را پاک کنید.

  • خطای 413

خطای 413 زمانی رخ می‌دهد که درخواست کاربر خیلی طولانی است و پردازش درخواست از نظر طول رشته ممکن نیست. در چنین شرایطی، مدیر سایت باید داده‌های غیرضروری را حذف کند تا حجم داده‌ها کاهش پیدا کند.

اگر به دنبال خرید دامنه هستید، راست چین کلود مجموعه‌ای از بهترین و پرطرفدارترین دامنه‌های ملی و بین المللی را با قیمت ارزان و مناسب ارائه می‌دهد.

خرید دامنه از راست چین کلود

  • خطای 414

خطای 414 یکی از خطاهای 400 رایج  است وزمانی رخ می‌دهد که URL درخواستی کاربر طولانی (URI Too Long) باشد و سرور امکان پردازش آن را نداشته باشد. برای رفع این خطا باید کش مرورگر را پاک کنید و در صورت عدم رفع خطا، تنظیمات فایروال را چک کنید. همچنین ممکن است خطا بخاطر کدهای htaccess باشد. در صورتی که همه راه‌های بالا را امتحان کردید و خطا رفع نشد، از پشتیبانی سرور خود کمک بخواهید.

  • خطای 415

خطای 415 یکی از انواع خطاهای 400 است و زمانی رخ می‌دهد که یک فایل تصویری توسط کاربر به سرور ارسال شود اما سرور فقط فایل متنی پذیرش می‌کند. در واقع این خطا به دلیل عدم پشتیبانی (Unsupported Media Type) از فایل‌های غیرمتنی (فایل تصویری، ویدئویی و…) است. با توجه کردن به رسانه‌های پشتیبانی شده با این خطا روبرو نخواهید شد و سایت خطایی نخواهد داشت.

  • خطای 416

خطای 416 یا Range Not Satisfiable زمانی رخ می‌دهد که کاربر بخشی از فایل را در سایت درخواست کند که توسط سرور مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرید. برای رفع این خطا باید تنظیمات سرور را بررسی کنید و با کمک وب‌سرور آپاچی، محدوده بایت را تنظیم کنید تا فایل‌ها بدون مشکل اجرا شوند.

  • خطای 417

خطای 417 یا Expectation Failed یک کد وضعیت خطای 400 است و زمانی رخ می‌دهد که با IP غیرمجاز وارد سایت شوید. کاربران ایرانی هنگام بازدید از سایت‌های خارجی که ایرانیان را تحریم کرده‌اند، ممکن است با این خطا روبرو شوند. حال اگر سایت شما ایرانی است و با این خطا روبرو می‌شوید، باید فیلد هدر Expect را حذف کنید و تنظیمات سرور را بررسی کنید. در صورت نداشتن دانش کافی بهتر است با پشتیبانی سرور خود ارتباط بگیرید.

  • خطای 418

خطای 418 یا I’m a teapot در شرایط بسیار محدودی پیش می‌آید و واقعی نیست؛ آن را جدی نگیرید و سایت خود را رفرش کنید تا درست شود.

  • خطای 421

خطای 421 یکی از انواع خطاهای 400 است زمانی پیش می‌آید که درخواست ارسال شده توسط کاربر اشتباه باشد. در چنین شرایطی باید از درست بودن آدرس وارد شده در مرورگر مطمئن شوید، تنظیمات مربوط به DNS را بررسی کنید و از صحت آدرس‌های ریدایرکت شده مطمئن شوید

  • خطای 422

خطای 422 یا Unprocessable Entity زمانی رخ می‌دهد که سرور متوجه درخواست کاربر شده اما نمی‌تواند آن را پردازش کند. برای رفع این خطا ابتدا آدرس وارد شده در مرورگر را چک کنید. مدیران سایت می‌توانند کدهای سمت سرور و api را بررسی کنند تا اشتباهی در آن وجود نداشته باشد.

  • خطای 423

خطای 423 یکی از انواع HTTP Status code است و زمانی رخ می‌دهد که دسترسی کاربر به سایت محدود و قفل شده باشد. برای رفع این خطا مدیر سایت باید محدودیت درنظر گرفته شده را برای سطح کاربر بردارد.

  • خطای 426

خطای 426 زمانی رخ می‌دهد که یک نسخه جدید وجود داشته باشد اما شما از آن استفاده نکنید. در چنین شرایطی ابتدا باید مرورگر خود را بروزرسانی کنید و پروتکل HTTP را بررسی کنید.

خطاهای 500 مجموعه‌ای از خطاها هستند که به دلایلی مانند مشکل در پایگاه داده، خرابی فایل htaccess،مشکل در پلاگین‌های نصب شده، سرور پایگاه داده و غیره رخ می‌دهند. با آشنایی با آنها به راحتی‌ می‌توانید آنها را رفع کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تمام خطاهای 400 را بررسی کردیم و روش‌های رفع آن را هم به صورت مختصر توضیح دادیم. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها