هاست چیست و انواع سرویس میزبانی کدام هستند؟

هاست چیست و انواع سرویس میزبانی کدام هستند؟

برای هرکس که قصد راه‌اندازی سایت و ورود به فضای وب را دارد ممکن است این سوال باشد که هاست چیست و چه هاستی باید بخرم؟ اگر شما هم هنوز با مفهوم هاست و آشنا نیستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

0 اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

برای راه‌اندازی سایت، اولین چیزی که به آن نیاز دارید هاست (Host) یا همان فضای میزبانی است که محتوای شما را در اینترنت در دسترس افراد قرار می‌دهد. هنگام خرید سرویس میزبانی، با انواع هاست روبرو می‌شوید و این سوال برایتان پیش می‌آید که کدام نوع هاست برای میزبانی سایت مناسب است. هر کدام از انواع هاست، کاربرد، ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برای اینکه بدانید هاست چیست و باید از چه هاستی استفاده کنید در این مقاله همراه ما باشید.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی یک سایت را در مرورگر خود باز کنید، اطلاعات و محتوای آن به شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات از طریق هاست به مرورگر کاربران ارسال می‌شود و کاربر سایت را مشاهده می‌کند. هاست یا سرویس میزبانی همان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات و محتوای سایت است. هاست بخشی از سرور است و در واقع اطلاعات روی سرور ذخیره می‌شود.

برای اینکه بهتر درک کنید که مفهوم هاست چیست، کامپیوتر خود را در نظر بگیرید! کامپیوتر شما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها پردازنده، حافظه رم و هارد است. اطلاعاتی که روی هارد قرار گرفته، در پردازنده پردازش شده و سپس در اختیارتان قرار می‌گیرد. هاست هم نوعی کامپیوتر است که اطلاعات روی آن ذخیره شده و پس از پردازش، در اختیار کاربران سایت قرار می‌گیرد. بنابراین برای راه‌اندازی سایت، نیاز به سرویس میزبانی وب یا هاست دارید تا اطلاعات خود را روی آن ذخیره کرده تا به کمک اینترنت و مرورگر به کاربران نمایش داده شود.

هاست چیست

سرور (Server) چیست؟

سرور یک کامپیوتر متصل به اینترنت است که کاربران از طریق اینترنت به اطلاعات آن دسترسی دارند و منابع مختلفی مانند رم، پردازنده و فضای ذخیره سازی دارد. هاست، بخشی از سرور است؛ هر چقدر سخت‌افزار سرور قدرتمند باشد، قدرت پردازش آن هم قوی‌تر است. سرور را می‌توان بزرگ‌ترین سرویس میزبانی در نظر گرفت که سرویس‌های میزبانی دیگر بخشی از آن هستند و انواع مختلفی دارند که تفاوت آن‌ها در کاربرد، سخت‌افزار و کانفیگ است.

انواع سرویس میزبانی از نظر نوع سرور کدامند؟

حالا که متوجه شدید هاست چیست؟ اگر قصد خرید هاست دارید و با سرچ کلمه هاست وارد یکی از سرویس‌های هاستینگ شده‌اید با انواع سرویس میزبانی روبرو خواهید شد. در چنین شرایطی این سوال برایتان پیش می‌آید که کدام هاست برای سایت شما مناسب است! هر کدام از سرویس‌های میزبانی کاربرد، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه انواع هاست را معرفی کرده تا قبل از خرید تفاوت انواع هاست را درک کنید و بهترین نوع میزبانی را برای سایت خود انتخاب کنید. در راهنمای خرید هاست همه نکات لازم برای انتخاب هاست مناسب را بیان کردیم.

انواع سرویس میزبانی هاست چیست؟

 

  • هاست اشتراکی (Shared Host)

هاست اشتراکی چیست؟ یکی از سرویس‌های میزبانی مقرون به صرفه است و در میان سرویس‌های میزبانی مختلف، کم‌ترین هزینه را دارد. در هنگام خرید هاست، شما هزینه همان مقدار از منابع موردنیاز را پرداخت می‌کنید، نه بیشتر. استفاده از هاست اشتراکی مزایای زیادی به همراه دارد که مهم‌ترین آن مدیریت راحت‌تر و دردسرهای کمتر نسبت سرور است.

  • سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب است که در واقع بخش کوچک‌تری از سرور اختصاصی را تشکیل می‌دهد. سرور اختصاصی به کمک نرم‌افزارهای مجازی‌ساز نظیر VMware به چند بخش تقسیم‌بندی می‌شود که هر بخش از آن یک سرور مجازی است. منابعی که در سرور مجازی در اختیار شما قرار می‌گیرد، اختصاصی هستند و کاربران دیگر از منابع اختصاص داده شده به شما، استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که منابع هاست اشتراکی بین تمام کاربران تقسیم‌ می‌شود.

  • سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب است که یک سرور به صورت کامل در اختیار شما قرار داردمنابع آن فقط بین سایت‌های خودتان که روی سرور قرار دارد، تقسیم می‌شود. مدیریت سرور اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی و سرور مجازی سخت‌تر است و باید لایسنس‌های مختلف برای آن تهیه کنید. بنابراین هزینه بالایی دارد و تنها برای سایت‌های بزرگ و پرترافیک مناسب است.

  • سرور ابری (Cloud Server)

سرور ابری را می‌توان قدرتمندترین نوع سرور دانست! سرور ابری مجموعه‌ای از سرورهای مختلف است که با کمک شبکه به هم متصل شده‌اند؛ سایت‌های میزبانی شده روی سرور ابری تنها روی یک سرور میزبانی نمی‌شوند، بلکه روی چند سرور مختلف میزبانی می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای سرور ابری می‌توان به منابع بسیار زیاد و پایداری بالا اشاره کرد. این موضوع باعث می‌شود سایت همیشه در دسترس کاربران قرار بگیرد.

البته تامین امنیت آن به دلیل پراکندگی داده‌ها و قرارگیری آن روی سرورهای مختلف کار بسیار سختی است! استفاده از سرور ابری هزینه‌های نگه‌داری و مدیریت بسیار سنگینی دارد و فقط برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار بزرگ پیشنهاد می‌شود.

انواع هاست؛ هاست ابری چیست

نکته: در انتخاب هاست عوامل مختلفی مثل پهنای باند، سرعت، حجم، نوع سیستم عامل و غیره نقش دارند و شما باید با توجه به نوع کسب و کارتان هاست مناسب را انتخاب کنید.

انواع هاست از نظر نوع سیستم عامل و نوع خدمات

هاست انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند! در این بخش از مقاله به بررسی انواع هاست از نظر نوع سرویس و سیستم عامل می‌پردازیم.

  • هاست لینوکس (Linux Hosting)

هاست لینوکس یکی از انواع هاست است که برای میزبانی زبان‌های برنامه‌نویسی در لینوکس مناسب است! این نوع هاست معمولاً ارزان‌ترین هاست در میان انواع سرویس‌های میزبانی سایت است و به درد سایت‌های جدید و نوپا می‌خورد. هاست لینوکس سرعت بالایی داشته، کاملاً پایدار بوده و هر چقدر منابع هاست لینوکس بیشتر باشد، قدرت پردازش، امنیت و پایداری آن هم بالاتر است.

هاست لینوکس چیست

  • هاست ویندوز (Windows Hosting)

هاست ویندوز چیست؟ یکی دیگر از انواع هاست است که سیستم عامل ویندوز روی سرور آن نصب شده است. در حال حاضر سایت‌های زیادی وجود دارند که بر پایه ASP.net نوشته می‌شوند. بنابراین نیاز به هاست ویندوز دارند تا سایت خود را روی آن میزبانی کنند! معمولاً هزینه هاست ویندوز نسبت به هاست لینوکس گران‌تر است اما با هاست اشتراکی ویندوز می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

  • هاست پرسرعت

هاست پرسرعت چیست؟ یکی از انواع هاست است که مهم‌ترین ویژگی‌ آن، سرعت بالا است؛ دلیل سرعت بالای آن هم استفاده از منابع قدرتمند و تکنولوژی برتر است. معمولاً در هاست پرسرعت از حافظه‌های پرسرعت نظیر NVMe استفاده می‌شود. استفاده از حافظه‌های پرسرعت NVMe نسبت به حافظه SSD سرعت را 8 تا 10 برابر بیشتر می‌کند. این هاست برای میزبانی سایت‌های نوپا تا متوسط مناسب است و شما با هزینه مناسب می‌توانید یک سایت پرسرعت داشته باشید.

  • هاست پربازدید

هاست پربازدید یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب برای میزبانی سایت‌های پربازدید است. مهم‌ترین ویژگی این هاست منابع قدرتمند نظیر پردازنده، هارد و ظرفیت رم بالا است. سایت‌های پربازدید در هر لحظه باید پاسخگوی تعداد زیاد درخواست از طرف کاربران باشند. به همین دلیل، هاست پربازدید با منابع قوی به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات سریع‌تر پردازش شود و کاربران در زمان کوتاه، به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند.

پیشنهاد ویژه
هاست پربازدید
حجم : 10 گیگابایت سرور نسل 10 HPE ترافیک نامحدود هارد SSD NVME پرسرعت
20% تخفیف بزن بریم
  • هاست پایتون

هاست پایتون برای میزبانی سایت‌های طراحی شده با زبان پایتون مناسب است. در سرویس‌های میزبانی دیگر امکان اجرای برنامه‌های پایتون وجود ندارد و به همین دلیل هاست پایتون بهترین گزینه برای اجرای برنامه‌های پایتون است. در هاست پایتون ماژول‌های لازم برای اجرای برنامه‌های پایتون و میزبانی سایت‌های پایتون فعال شده است و با خیالی آسوده می‌توانید کدهای پایتون را در آن اجرا کنید.

هاست python چیست

  • هاست دانلود

اگر هدفتان از خرید هاست میزبانی و نگه‌داری فایل‌های حجیم است، هاست دانلود گزینه مناسبی برای شماست. با استفاده از هاست دانلود می‌توانید هر نوع فایلی را روی سرویس میزبانی خود آپلود کنید و آن را در اختیار کاربران قرار دهید. هاست دانلود هزینه کمتری نسبت به انواع دیگر هاست دارد! چرا که منابع کمتری برای آن در نظر گرفته شده است و تنها چیزی که در هاست دانلود مهم است، فضای هارد بالا است. حجم فضای میزبانی هاست دانلود معمولاً بالا است و به درد سایت‌های دانلود می‌خورد.

  • هاست ایمیل (Email Hosting)

اگر می‌پرسید هاست ایمیل چیست؟ یکی از انواع هاست است که با استفاده از آن، امکان ارسال ایمیل خواهید داشت! دلایل مختلفی برای استفاده از هاست ایمیل وجود دارد. ممکن است هاست اصلی شما امکان ارسال تعداد زیادی ایمیل نداشته باشد یا ایمیل‌های آن اسپم شود. در این صورت می‌توانید برای ارسال ایمیل از هاست ایمیل استفاده کنید تا از ارسال ایمیل‌های خود برای کاربران مطمئن شوید.

  • هاست بکاپ

یکی دیگر از انواع سرویس‌های میزبانی وب، هاست بکاپ است. همان‌طور که از نامش پیداست، برای میزبانی فایل‌های بکاپ مناسب است. وظیفه اصلی آن نگه‌داری نسخه پشتیبان از سایت است تا اگر مشکلی برای سایت شما به وجود آمد، بتوانید نسخه بکاپ را بازگردانی کنید. هاست بکاپ برای سایت‌هایی که اطلاعات آن‌ها دائماً در حال بروزرسانی است، توصیه می‌شود! چرا که سرور آن با سرور اصلی سایت متفاوت است و اگر مشکلی برای سرور اصلی پیش بیاید، به راحتی می‌توانید فایل بکاپ را از سرور دیگر دانلود کرده و سایت خود را به حالت اول برگردانید.

  • هاست وردپرس 

هاست وردپرس (WordPress Hosting) یکی از انواع سرویس‌های میزبانی بسیار محبوب برای کاربران است. با توجه به این که بسیاری از سایت‌ها وردپرسی هستند، هاست وردپرس یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود. در هاست وردپرس منابع کافی برای میزبانی سایت وردپرسی درنظر گرفته شده است و کانفیگ آن هم به نحوی است که با وردپرس کاملاً سازگار است. همچنین پایداری بالایی برای میزبانی سایت‌های وردپرسی دارد. معمولاً قیمت هاست وردپرس از انواع دیگر هاست‌ها بیشتر است اما برای میزبانی سایت‌های وردپرسی ارزش خرید بالایی دارد.

هاست وردپرس

یک پیشنهاد ویژه! اگر قصد خرید هاست وردپرس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از سرویس‌های پرو هاست وردپرس در راستچین کلود استفاده کنید. این نوع هاست، با سخت‌افزارهای جدید و قدرتمند ارائه می‌شود که حداکثر عملکرد و سرعت را به سایت شما هدیه می‌کند. با توجه به نیاز خود، می‌توانید یکی از پلن‌های پرو هاست را انتخاب کنید و سایت خود را برای میزبانی، به سرورهای راستچین کلود منتقل کنید.

پیشنهاد ویژه
پلن آپتیموس
حجم 20 گیگابایت هارد SSD NVME پرسرعت اددامین سه عدد سرور نسل 10 HPE
  • هاست ووکامرس

خب حالا هاست ووکامرس چیست؟ یکی دیگر از انواع هاست است که برای میزبانی سایت‌های ووکامرسی بهینه‌سازی شده است. پس اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید که با ووکامرس راه‌اندازی شده است، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. منابع هاست ووکامرس قدرتمند هستند و منابع بیشتری در اختیار شما قرار داده می‌شود! بنابراین عملکرد سایت ووکامرسی شما را بهبود می‌بخشد و می‌توانید فروشگاهی با سرعت بالا در اختیار کاربران قرار دهید.

تفاوت هاست ایران و هاست خارج چیست؟

هنگام خرید هاست احتمالاً با این مفهوم مواجه می‌شوید و این سوال برایتان پیش آمده که هاست ایران و هاست خارج چیست و چه فرقی با هم دارند.

  • هاست ایران: اگر سرور اصلی در دیتاسنترهای ایران قرار گرفته باشد، به آن هاست ایران گفته می‌شود.
  • هاست خارج: اگر سرور اصلی در دیتاسنترهای خارج از ایران قرار گرفته باشد، به آن هاست خارج گفته می‌شود.

هاست ایران و هاست خارج هر کدام مزایای خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت کدام یک برای میزبانی سایت بهتر است! برای مثال معمولاً پایداری و کیفیت سرورهای خارجی بهتر است اما هاست ایران، با توجه به تحریم بودن ایرانی‌ها در بسیاری از سرویس‌های بین‌المللی امنیت بیشتری دارد. بنابراین این موضوع که هاست ایران استفاده کنید یا هاست خارج، کاملاً بستگی به انتخاب شما و نوع کسب‌وکارتان دارد.

کنترل ‌پنل‌های مختلف هاست کدام هستند؟

انواع هاست از نظر نوع کنترل پنل عبارتند از:

  • هاست سی‌پنل

سی‌پنل (Cpanel) یکی از انواع کنترل ‌پنل‌های هاست است که محبوبیت بالایی نزد کاربران دارد. این کنترل پنل برای سیستم عامل لینوکس استفاده می‌شود و یک محیط ساده، جذاب و کاربرپسند در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکانات آن زیاد است و استفاده از آن می‌تواند یک تجربه شیرین و لذت‌بخش از سرویس‌های میزبانی وب برای شما ایجاد کند.

  • هاست دایرکت ادمین

دایرکت ادمین (Direct Admin) یکی از انواع کنترل پنل هاست است که برای سیستم عامل لینوکس استفاده می‌شود. استفاده از آن بسیار ساده است و با سرعت بالا می‌توانید هاست خود را مدیریت کنید. همچنین پشتیبانی قوی دارد و تقریباً روی هر سروری با کمترین منابع ممکن قابل نصب است. هزینه آن نسبت به کنترل پنل‌های دیگر کمتر است و خوشبختانه کاربران ایرانی در لیست تحریم آن قرار ندارند.

  • هاست پلسک

پلسک (Plesk) یکی از انواع کنترل‌پنل‌های هاست است که بیشتر روی سرور ویندوز نصب می‌شود. محیط آن ساده و کاربرپسند است و برای مدیریت سرور اختصاصی، سرور مجازی و هاست اشتراکی ویندوز کاربرد دارد.

انواع هاست از نظر نوع پنل مدیریتی

خرید هاست مناسب؛ اولین قدم در طراحی یک سایت حرفه‌ای

انتخاب هاست مناسب اولین قدم برای راه‌اندازی و طراحی سایت است! برای آن که بتوانید یک هاست مناسب انتخاب کنید، اول باید با مفهوم هاست و انواع هاست آشنا شوید. در این مقاله ابتدا گفتیم هاست چیست و سپس انواع هاست را معرفی کردیم تا به راحتی بتوانید یک هاست مناسب برای میزبانی سایت خود انتخاب کنید. برای میزبانی سایت وردپرسی خود می‌توانید از سرویس‌های راستچین کلود استفاده کنید. پلن‌های مختلفی با توجه به نیاز سایت‌ها مختلف در سایت وجود دارد که به راحتی می‌توانید آن را سفارش دهید. اگر نیاز به مشاوره دارید، همین الان با ما تماس بگیرید تا شما را در زمینه بهترین پلن خرید هاست راهنمایی کنیم.

همچنین اگر در مورد این مقاله سوالاتی برای شما پیش آمده، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها