راهنمای خرید هاست؛ فاکتورهای مهم انتخاب هاست

راهنمای خرید هاست؛ فاکتورهای مهم انتخاب هاست

اگر قصد طراحی سایت برای خودتان را دارید یا به تازگی به این حوزه وارد شده‌اید و هنوز نمی‌دانید که چه فاکتورهایی را برای خرید یک هاست باید در نظر بگیرید در مقاله زیر تمامی فاکتورهای مهم را به عنوان راهنمای خرید هاست مناسب آورده‌ایم تا بتوانید با آگاهی بهتری سایت خود را طراحی کنید.

0 اسفند ۱۰, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

برای خرید هاست مثل خرید یک تلفن همراه یا خودرو باید اطلاعات کافی داشته باشید؛ اگر در انتخاب خود دقت نکنید خرید اشتباه، در عملکرد وب‌سایتتان تاثیر منفی خواهد گذاشت. ممکن است پیش خود فکر کنید هر هاستی که قیمت بالایی دارد، مناسب‌تر است؛ باید بگوییم که اصلاً این‌طور نیست! باید حواستان را جمع کنید و گول تبلیغات شرکت‌ها را نخورید و در دام افراد سودجو نیفتید. در این مقاله که راهنمای خرید هاست است، انواع هاست را بر ساختار، نوع کنترل پنل و نوع سیستم عامل به نفکیک توضیح می‌دهیم.

راهنمای خرید هاست: انتخاب بهترین هاست برای سایت شما

قبلا گفتیم که هاست چیست و انواع آن کدامند؛ پس از خرید دامنه نیاز دارید تا یک هاست هم برای فضای اطلاعات سایت خود فراهم کنید. حتما هنگام خرید هاست، سوالاتی مانند بهترین هاست کدام است برای شما پیش آمده. اینکه چه مواردی را برای خرید یک هاست باید در نظر بگیرید موضوع بحث امروز ماست. منظور از بهترین هاست یک میزبانی وب است که منابع قوی مانند فضای ذخیره سازی بالا، پهنای باند، سرعت، CPU، رم، آپتایم بالا و پشتیبانی مناسب دارد.

لازمه انتخاب هاست مناسب آشنایی با انواع سرویس میزبانی وب آشنا است؛ به این ترتیب یک هاست مناسب کسب و کارتان انتخاب کرده هاستی که از نظر منابع با نیازهای کسب و کار شما در یک جهت باشد. در ادامه برای آشنایی بهتر با انواع هاست آنها را از نظر ساختار، سیستم عاملف کنترل پنل و منطقه جغرافیایی بررسی می‌کنیم.

انواع هاست بر اساس ساختار

هاست ها را می‌توان از نظر نوع ساختار از هم تفکیک کرد؛ به این ترتیب انتخاب شما باید بر اساس نیاز و نوع کسب و کارتان باشد. برای مثال اگر سایت وردپرسی دارید انتخاب یک هاست وردپرس به عملکرد بهتر قالب و افزونه های شما کمک می‌کند و  برای سایت فروشگاهی بهتر است هاست ووکامرس را انتخاب کنید تا سایت شما بهترین عملکرد را از نظر سرعت و حجم ترافیک داشته باشد. در ادامه انواع هاست را بر اساس ساختار معرفی می‌کنیم.

انواع هاست؛ راهنمای خرید هاست

  • هاست اشتراکی: چندکاربر به صورت اشتراکی از منابع سرور استفاده می‌کنند؛ برای وب‌سایت‌های شخصی، شرکتی و فروشگاه‌های کوچک مناسب است و اگر در شروع کار هستید می‌توانید این نوع هاست را انتخاب کنید.
  • هاست اختصاصی: برای داشتن کنترل کامل بر روی محیط میزبانی وب و برای وب‌سایت‌هایی با نیازهای منابع بالا مناسب است.
  • هاست ابری: برای یک سایت انعطاف‌پذیر، مقیاس‌پذیر با آپتایم بالا مناسب است.
  • هاست پربازدید: برای وب‌سایت‌های با ترافیک بالا مناسب است که نیاز به منابع قوی دارد.
  • هاست دانلود: برای وب‌سایت‌هایی با محتوای دانلودی مناسب است.
  • هاست ایمیل: برای زمانی مناسب است که قصد ارسال ایمیل‌های شخصی یا تجاری دارید.
  • هاست ووکامرس: هاست ووکامرس یک هاست وردپرس است که به صورت اختصاصی برای سایت های ووکامرس با عملکرد بهتر، سرعت و امنیت بالاتر طراحی شده است.

انواع هاست (بر اساس نوع سیستم‌عامل)

در این راهنمای خرید هاست ابتدا انواع هاست را بر اساس سیستم‌عامل مقایسه می‌کنیم:

  1. هاست ویندوز (Windows Hosting): این نوع هاست از سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز روی سرور بهره می‌برد که مناسب وب‌سایت‌هایی است که با زبان‌ها و فریم‌ورک‌هایی مثل NET و MSSQL توسعه پیدا کرده‌اند. از جمله برنامه‌های معروف که ممکن است روی هاست ویندوزی میزبانی شوند، می‌توان به وردپرس (با استفاده از پلتفرم ویندوز)، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و غیره اشاره کرد.
  2. هاست لینوکس (Linux Hosting): هاست لینوکس مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس روی سرور است و بیشتر، فریم‌ورک‌ها و برنامه‌های توسعه‌یافته برای زبان‌هایی مثل PHP، MySQL و Apache بر روی این هاست عمل می‌کنند. برنامه‌های معروفی که ممکن است بر روی هاست لینوکسی میزبانی شوند، شامل وردپرس (با استفاده از پلتفرم لینوکس)، جوملا، دروپال، پرستاشاپ، پایتون و غیره هستند.

نکته: لازم به ذکر است که درصورتی‌که قصد طراحی سایت وردپرسی دارید استفاده از یک هاست لینوکس بیشتر توصیه می‌شود.

انواع هاست (بر اساس کنترل پنل)

انواع هاست بر اساس کنترل پنل به شرح زیر هستند:

  • سی پنل (cPanel): این نوع کنترل پنل یکی از پیشرفته‌ترین و معروف‌ترین کنترل پنل‌های مدیریت هاست است. سی پنل به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی تمامی بخش‌های وب‌سایت خود را مدیریت کنند.
  • دایرکت ادمین (Direct Admin): این نوع کنترل پنل نسبت به سی پنل تا حدود زیادی سبک‌تر و ساده‌تر است. دایرکت ادمین عملکرد مشابهی با سی پنل دارد و امکاناتی مشابه آن را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • پلسک (Plesk): پلسک نیز یکی دیگر از کنترل پنل هاست که امکان مدیریت وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مرتبط را برای کاربران فراهم می‌آورد.

اگر هاست سی پنل را انتخاب کرده‌اید در آمورش کار با سی پنل به طور کامل با بخش‌های آن آشنا شده و کار با آن را یاد بگیرید.

انواع هاست بر اساس نوع کنترل پنل

انواع هاست (بر اساس منطقه جغرافیایی)

هاست‌ها بر اساس منطقه جغرافیایی به دو بخش ایران و خارج از ایران دسته‌بندی می‌شوند. درصورتی‌که کاربران سایت شما در ایران هستند و فعالیتی خارج از ایران ندارید بهتر است از هاست ایران استفاده کنید. گفتنی است که برخی وب‌سایت‌های بزرگ مثل دیجی‌کالا سرورهایی در اقصی‌نقاط جهان دارند که با قطع‌شدن سرور در یک کشور از سرور دیگری برای نمایش سایت استفاده می‌کنند و همچنین به دلیل استفاده از چند سرور میزان ترافیک سایت را مدیریت می‌کنند تا فشاری به آن وارد نشود. محل جغرافیایی هاست تاثیر مستقیم بر سرعت سایت شما دارد در واقع هر چه فاصله سرور هاست و کاربر کمتر باشد سرعت لود اولیه سایت بالاتر است.

فاکتورهای مهم برای انتخاب هاست

بعد از اینکه با انواع هاست آشنا شدید و نوع هاست را انتخاب کردید برای مثال هاست لینوکسی. بعد از آن نوبت به انتخاب بهتر است نکات زیر را برای انتخاب بهترین هاست در نظر بگیرید.

1. مقدار فضای ذخیره‌سازی

یکی از فاکتورهای مهم برای خرید هاست میزان فضای ذخیره‌سازی سرویس است. میزان فضای ذخیره‌سازی موردنیاز برای هر سایت متفاوت است و بستگی به نوع آن وب‌سایت، تعداد فایل‌ها، حجم تصاویر و ویدئو‌ها، حجم پایگاه‌داده و… دارد. انتخاب یک هاست با مقدار فضای ذخیره‌سازی کافی بسیار مهم است. درصورتی‌که این مقدار ناکافی باشد در آینده به مشکل برخواهید خورد.

2. پهنای باند هاست

پهنای باند چیست؟ پهنای باند یا Bandwidth به میزان حجمی اشاره دارد که در یک مدت‌زمان مشخص (یک‌ماهه) بین کاربران یک سایت و سرور ردوبدل می‌شود. این مقدار به مواردی چون حجم فایل‌های آپلود شده و همچنین تعداد کاربرانی که یک وب‌سایت دارد وابسته است. ضمن اینکه گفتنی است در یک پلن هاست با پهنای باند نامحدود دیدید باید بدانید که باز هم یک سقفی برای آن در نظر گرفته شده است. زمانی که سایت طراحی می‌شود، نکاتی همچون بهینه‌سازی کدها و کاهش حجم تصاویر برای کاهش مصرف پهنای باند از اهمیت بالایی برخورد است.

پهنای باند یکی از نکات راهنمای انتخاب هاست

3. منابع سخت‌افزاری (CPU و RAM)

یک شرکت هاستینگ برای ارائه خدمات بهتر به کاربران، باید منابع سخت‌افزاری قوی و قابل‌اعتماد را فراهم کند. یکی از مهم‌ترین منابع سخت‌افزاری، واحد پردازشگر مرکزی یا CPU است. CPU نقش اساسی در اجرای فرایندهای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربران دارد. برای بهینه‌سازی کارکرد وب‌سایت‌ها، شرکت هاستینگ باید از پردازنده‌های قوی با سرعت بالا و تعداد هسته‌های مناسب استفاده کند. همچنین، تکنولوژی‌های مدرن مانند پشتیبانی از تکنولوژی‌های مولتی‌تردینگ (Multithreading) و هسته‌های اجرایی باز (Open Core) می‌توانند عملکرد CPU را بهبود بخشیده و برنامه‌ها را به‌صورت موازی اجرا کنند. یکی از فاکتورهای خرید هاست علاوه بر CPU، حافظه RAM است که بسیار حائز اهمیت است؛ از حافظه RAM برای ذخیره سریع داده‌ها و اجرای فرایندها از پردازنده استفاده می‌شود.

اکثر هاست‌ها برای راه‌اندازی سایت‌شان از سرویس هاستینگ خود استفاده می‌کنند؛ یکی از راه‌هایی که می‌توانید سرعت و عملکرد یک هاست را در استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری بررسی کنید این است که صفحه اصلی هاست را در یکی از ابزارهای بررسی پرفورمنس و سرعت سایت مثل Page Speed Insight بررسی کنید. در تصویر زیر امتیاز سرعت این سایت برای یکی از هاست‌ها را مشاهده میکنید.

منابع سخت‌افزاری؛ امتیاز سرعت یکی از نکات انتخاب هاست مناسب

4. کیفیت سرویس هاست و میزان آپتایم

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای انتخاب هاست میزان آپتایم آن هاستینگ است. اینکه سایت شما به یکباره برای چند ثانیه از دسترس خارج شود به کدنویسی سایت شما ارتباطی ندارد. برای اینکه همواره آپتایم بالایی داشته باشید و بازدیدکنندگان سایت خود را از دست ندهید باید از کیفیت هاست خود مطمئن شوید. توصیه می‌کنیم اگر آپتایم و بالابودن همواره سایت برایتان مهم است از سرویس‌های ابری استفاده کنید.

5. تنوع در سرویس هاستینگ

در ابتدای مقاله انواع هاست‌ها را بیان کردیم. سعی کنید همواره سراغ شرکت‌هایی بروید که تنوع خدماتی که ارائه می‌دهند بالا باشد و اگر نیاز به تغییر سرویس خود داشتید به‌راحتی بتوانید این کار را انجام دهید.

سرویس پرو هاست وردپرس راست چین یک سرویس میزبانی با کیفیت است که برای سیستم‌ مدیریت محتوای وردپرس و طراحی انواع سایت وردپرسی وبلاگی، فروشگاهی و شرکتی مناسب است.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
ترافیک نامحدود سرور نسل 10 HPE هارد SSD NVME لایت اسپید
20% تخفیف بزن بریم

6. حفظ امنیت سایت شما

تأمین امنیت همیشه مهم است؛ مثلاً اگر شما خودرویی خریداری کنید که امن نباشد یا سیستم ایمنی مناسبی نداشته باشد علاوه بر اینکه باید با ترس‌ولرز و استرس رانندگی کنید که حادثه‌ای برایتان رخ ندهد هر لحظه هم باید نگران به سرقت رفتن آن باشید. برای یک هاست هم امکانات امنیتی ارائه شده مانند SSL، فایروال، پشتیبانی از بک‌آپ و… بسیار مهم است.

7. بکاپ یا پشتیبان گیری از اطلاعات

فرض کنید به‌اشتباه فایلی را از سایتتان را حذف کردید، و یا کاری را روی سایت خود انجام دادید که منجر به نمایش خطا در سایت شد؛ در این صورت نیاز دارید سریعاً بک‌آپ سایت خود را بازگردانید. معمولاً شرکت‌های هاستینگ بک‌آپ را به‌صورت هفتگی ذخیره می‌کنند و بک‌آپ‌های گذشته سایت را نیز حذف خواهند کرد. یکی از فاکتورهای خرید هاست در نظر داشته باشید که حتماً شرکتی را انتخاب کنید که خدمات منظم بک‌آپ‌گیری را به‌صورت امن انجام می‌دهد.

امکان بکاپ گیری منظم و ذخیره بکاپ فاکتور مهم در انتخاب هاست

اگر هنوز دامنه سایت‌تان را تهیه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم با خرید دامنه از راست چین کلود به مجموعه‌ای از دامنه‌های ملی و بین المللی دسترسی داشته باشید.

خرید دامنه زا راست چین کلود

8. پشتیبانی مناسب و سریع

پشتیبانی مناسب و سریع می‌تواند یکی از علت‌های اصلی انتخاب یا عدم انتخاب یک شرکت هاستینگ باشد. مثلاً فرض کنید یک وب‌سایت پربازدید دارید و به یکباره مشکلی برای هاست اتفاق می‌افتد؛ باید راهی وجود داشته باشد که بتوانید از طریق تیکت و تلفن تماس در هر ساعت از شبانه‌روز توسط یک کارشناس مجرب راهنمایی شوید. اگر تیکت شما پس از یکی دو روز پاسخ داده شود و یا پشتیبانی در تایم‌های مشخصی انجام گیرد قطعاً در ادامه به مشکل برمیخورید.

9. قیمت هاست

یکی از فاکتورهایی که در خرید هاست اهمیت دارد قیمت هاست است. هیچ‌گاه پشتیبانی، امنیت و کیفیت یک هاست را فدای قیمت آن نکنید. هر شرکتی بر اساس خدماتی که به مشتریانش ارائه می‌دهد سیاست قیمت‌گذاری دارد. همچنین توجه داشته باشید که همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، تمامی شرکت‌هایی که قیمت‌های بالا ارائه می‌دهند قابل‌اطمینان نیستند و انتخاب یک شرکت مطمئن بستگی به توقعات شما نیز دارد.

10. نظرها و بازخوردهای کاربران

آزموده را آزمودن خطاست! سعی کنید قبل از هر کاری که می‌خواهید انجام دهید با دیگران مشورت کنید. خصوصاً با افرادی که آن کار را قبلاً انجام داده و تجربه مناسبی از این کار دارند. برای خرید هاست هم لازم است که از افرادی که کارکشته هستند و تجربه استفاده از هاست شرکت‌های مختلف را دارند نظرخواهی کنید. همچنین علت بد یا خوب‌بودن آن مجموعه‌ها را از دیدگاه او جویا شوید.

به‌طورکلی سعی کردیم سیر تا پیاز موضوعات مربوط به خرید یک هاست را برای شما عنوان کنیم تا دچار سردرگمی در خرید یک هاست برای وب‌سایتتان نشوید. همیشه سعی کنید آینده‌نگر باشید؛ اگر توانایی خرید هاست بهتری را داشتید، باتوجه‌به پیشرفت وب‌سایتتان آن را ارتقا دهید. اگر یک‌بار از جایی هاست تهیه کردید و کیفیت آن مورد تأیید شما نبود حتماً آن را تغییر دهید؛ شما هیچ وظیفه‌ای در قبال اینکه حتماً از همان شرکت هاست تهیه کنید ندارید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها