بهینه سازی هاست؛ چگونه عملکرد سایت خود را بهبود ببخشیم؟

بهینه سازی هاست؛ چگونه عملکرد سایت خود را بهبود ببخشیم؟

یکی از قدم‌های مهم برای راه‌اندازی سایت، انتخاب هاست مناسب است؛ ممکن است با کمی تحقیق و استفاده از تجربه دیگران هاست مناسب انتخاب کنید، چند ماه اول سایت به خوبی کار می‌کند اما پس از آن و به تدریج با بزرگ‌تر شدن سایت‌تان، احتمالاً با مشکلاتی مثل کاهش سرعت سایت روبرو می‌شوید. اما بهترین راه برای مواجهه شدن با این مشکالات چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

0 فروردین ۲۱, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳

از مهم‌ترین این مشکلات کم شدن سرعت سایت است؛ اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد این است که منابع هاست برای بارگذاری سایت شما کافی نیستند. شما می‌توانید به جای اینکه به دنبال یک هاست قدرتمند با منابع بالاتر باشید هاست خود را بهینه‌سازی کنید. اما چطور؟ در این مقاله به بررسی 16 راه کار برای بهینه‌سازی هاست می‌پردازیم تا بتوانید عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید.

بهینه‌سازی هاست چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

بهینه سازی هاست یکی از روش‌های مدیریت و نگهداری سایت است که کمک می‌کند منابع هاست خود را متناسب با نیاز سایت انتخاب کرده یا منابع بیش از حد نیاز را حذف کنید. در واقع بهینه‌سازی هاست، به معنای آزاد کردن و کاهش مصرف منابع هاست است. گاهی اوقات به دلایل مختلف منابع هاست بیشتر از حد نیاز، مصرف می‌شود؛ در چنین شرایط با بهینه‌سازی هاست می‌توانید جلوی این مشکل را بگیرید. در واقع بهینه سازی هاست کمک می‌کند تا ضمن حفظ کیفیت و سرعت از منابع هاست استفاده بهینه‌تری کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

اگر منابع هاست شما بیش از حد استفاده شود، عملکرد سایت مختل می‌شود و سرعت آن کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی احتمالاً فکر افزایش منابع هاست به سرتان می‌زند! این یعنی باید هزینه‌های کسب‌وکارتان را بیشتر کنید. در حالی که برای افزایش سرعت سایت و بهینه‌سازی هاست می‌توانید بدون یک ریال هزینه عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید. پس اگر در شرایطی هستید که به افزایش منابع هاست فکر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا راه‌کارهای نحوه بهینه سازی فضای هاست وردپرس که در بخش بعدی بررسی می‌کنیم را امتحان کنید.

اگر هنوز نمی‌دانید که چه هاستی را انتخاب کنید در راهنمای هاست به شما مجموعه نکاتی که باید برای انتخاب هاست در نظر بگیرید آورده‌ایم.

راه‌کارهای بهینه‌سازی هاست

چگونه منابع هاست را بهینه کنیم؟ برای رفع مشکل کندی هاست در ادامه 16 راهکار بهینه‌سازی عملکرد سایت ارائه داده‌ایم.

1. منابع Third-Party را حذف کنید

گاهی اوقات فایل‌های سایت از سرور دیگر بارگذاری می‌شوند، نه سرور سایت خودتان. به چنین فایل‌هایی Third-Party گفته می‌شود که بارگذاری آن زمان بیشتری نسبت به فایل‌های سرور خودتان نیاز دارد. همین مسئله باعث کند شدن سرعت سایت شما و باعث نارضایتی بازدیدکنندگان سایت می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید چنین فایل‌هایی را روی هاست خود بارگذاری کنید تا به صورت مستقیم از هاست شما خوانده شوند. با این کار سرعت سایت افزایش و زمان بارگذاری آن کاهش پیدا می‌کند.

2. زمان بارگذاری را با caching کاهش دهید

هنگامی که کاربر صفحات سایت شما را باز می‌کند، تمام اطلاعات سایت به مرورگر او ارسال شود. حال اگر عناصر سایت زیاد باشد، کاربر باید زمان بیشتری را منتظر لود شدن اطلاعات باشد. یکی از راه‌کارهایی که می‌توانید برای بهینه‌سازی سایت انجام دهید، استفاده از قابلیت caching است. با این قابلیت اگر کاربر یک بار وارد صفحه سایت شما شود، برخی از اطلاعات در مرورگر کاربر ذخیره شده و نیازی به بارگذاری مجدد نیست. در بازدیدهای بعدی کاربر، از همان اطلاعات دانلود شده قبلی خوانده می‌شود و در نتیجه زمان بارگذاری صفحات سایت کاهش پیدا می‌کند.

3. پایگاه داده خود را بهینه‌سازی کنید

پایگاه داده بخش مهمی از سایت است و داده‌های مهمی از طریق آن خوانده می‌شود. حال اگر پایگاه داده شما سنگین باشد، زمان بارگذاری سایت کمتر می‌شود. بسیاری از داده‌های موجود در پایگاه داده اضافی هستند و می‌توانید آن‌ها را پاک کنید. بنابراین یکی از راه‌های بهینه‌سازی هاست، بهینه‌سازی پایگاه داده است تا سبک‌تر شود.

بهینه سازی پایگاه داده برای بهینه کردن سایت

هاست پربازدید یک هاست با پهنای باند و منابع سخت افزاری و نرم افزاری بالا، برای سایت‌های پرترافیک یا سایت‌هایی مناسب است که به مرور زمان ترافیک آنها بالا می‌رود. با استفاده از این هاست بهینه شده می‌توانید سرعت سایت خود را بالا ببرید.

4. فایل‌ها و پوشه‌های بزرگ را شناسایی کنید

در هر سایت فایل‌های بدون استفاده با حجم زیاد وجود دارد. وجود چنین فایل‌هایی باعث می‌شود تا عملکرد سایت مختل شود و زمان بارگذاری آن افزایش پیدا کند. یکی از راه‌های بهینه سازی هاست سی پنل، پیدا کردن فایل‌ها و پوشه‌های بزرگ سایت است. پس از آن، می‌توانید آن‌هایی که استفاده می‌کنید را نگه دارید و بقیه را حذف کنید.

اگر فایل‌های بزرگی دارید که در سایت استفاده می‌شود، می‌توانید برخی از آن‌ها نظیر فایل‌های دانلود یا ویدئوها را در هاست دیگری آپلود کنید. با این کار به بهینه سازی فضای هاست خود کمک زیادی می‌کنید که در نهایت عملکرد سایت شما بهبود می‌یابد.

5. فایل لاگ و رخ‌دادها را بهینه‌سازی کنید

در هاست یک فایل مربوط به لاگ و رخدادهای سایت دارد که در آن اطلاعات ارزشمندی وجود دارد که می‌توانید هنگام بروز مشکل از آن استفاده کنید. گاهی اوقات اطلاعات فایل لاگ از همان ابتدای راه‌اندازی سایت تا کنون نگه‌داری شده‌اند. آیا اطلاعات مربوط به 2 سال پیش برای شما کاربردی دارد؟ قطعاً خیر، اما نگه‌‌داری آن باعث افزایش سایز این فایل می‌شود. یکی از راه‌های بهینه‌سازی هاست، بهینه‌سازی و حذف اطلاعات اضافی فایل لاگ است که در نهایت سرعت سایت شما را افزایش می‌دهد.

6. ایمیل‌های قدیمی سایت را پاک کنید

اگر از ایمیل سازمانی دامنه برای سایت خود استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که این ایمیل‌ها روی هاست ذخیره می‌شوند. با گذر زمان، تعداد ایمیل‌ها زیاد شده و در نهایت منابع هاست شما را اشغال کرده و باعث کاهش سرعت آن می‌شوند. یکی از راه‌های بهینه سازی سرعت سایت، پاک کردن ایمیل‌های قدیمی است زیرا بسیاری از ایمیل‌های قدیمی دیگر کارآمد نیستند؛ آن‌ها را پاک کنید تا منابع هاست آزاد شود.

7. از فیلترهای اسپم استفاده کنید

در هر سایت فرم‌های مختلفی وجود دارد که کاربران از طریق آن اطلاعات ارسال کنند. با هر بار پر کردن فرم توسط کاربران، اطلاعاتی روی هاست شما ذخیره می‌شود. ممکن است این اطلاعات به جای کاربران، توسط ربات‌ها ارسال شود که اسپم هستند. اگر اطلاعات اسپم زیادی روی هاست شما ذخیره شود، منابع زیادی از هاست مصرف می‌کند. با استفاده از ابزارهای جلوگیری از ارسال اسپم می‌توانید جلوی این مشکل را بگیرید.

هر چقدر اطلاعات ذخیره شده اسپم کمتر باشد، هاست شما بهینه‌تر است. ابزار google captcha ربات‌ها را تشخیص می‌دهد و جلوی ارسال اسپم در سایت را می‌گیرد.

8. ورودی کاربران را بررسی و مدیریت کنید

یکی از مشکلاتی که سایت‌های زیادی با آن روبرو هستند و عملکرد هاست را مختل می‌کند، ورود کاربران غیرمجاز است. ممکن است رقیبان شما با استفاده از ربات‌ها روزانه میلیون‌ها بازدید برای شما ارسال کنند که همین موضوع منابع هاست را اشغال می‌کند. اگر با چنین مشکلی روبرو هستید، جلوی آن را بگیرید. با جلوگیری از بازدید کاربران غیرمجاز می‌توانید به بهینه‌سازی هاست خود کمک کنید. برای این کار می‌توانید از سرویس‌هایی نظیر کلودفلر استفاده کنید.

2024 03 26 14 22 19 بهینه سازی هاست؛ چگونه عملکرد سایت خود را بهبود ببخشیم؟

9. از سیستم مدیریت محتوای مناسب و بهینه استفاده کنید

یکی از راه‌های بهینه‌سازی هاست انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب است. بکارگیری سیستم مدیریت محتوای نامناسب سرعت سایت شما را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از هاست ناسازگار با آن CMS، عملکرد سایت را کاهش می‌دهد.

در حال حاضر هاستینگ‌ها سرویس‌های مختلفی ارائه کرده‌اند که بر اساس سیستم مدیریت محتوای شما بهینه‌سازی شده است. استفاده از این سرویس‌ها یک راه‌کار عالی برای بهینه‌سازی هاست است تا بیشترین سازگاری را با CMS شما داشته باشد. برای مثال می‌توانید از هاست وردپرس برای میزبانی سایت‌های وردپرسی خود استفاده کنید. هاست وردپرس یکی از سرویس‌های یک سرویس با کیفیت برای انواع سایت‌های وردپرسی است یک سرویس بهینه پر سرعت و کاملا بهینه را ارائه می‌دهد که با محصولات وردپرسی سازگاری کامل دارد.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
اددامین دو عدد هارد SSD NVME پرسرعت سرور نسل 10 HPE ترافیک نامحدود

10. بروزرسانی‌ها به موقع قالب و افزونه

تکنولوژی هر روز پیشرفت می‌کند و نباید از آن عقب بمانید. قالب و افزونه‌های سایت هم با پیشرفت تکنولوژی بروزرسانی می‌شوند. یکی از مسائلی که به بهینه‌سازی هاست شما کمک می‌کند، بروزرسانی قالب و افزونه‌ها است. استفاده از نسخه قدیمی افزونه‌ها علاوه بر مشکلات امنیتی، منابع زیادی از هاست شما مصرف می‌کند. بنابراین برای بهینه سازی سرعت سایت خود بهتر است سیستم مدیریت محتوا، قالب و افزونه‌ها را بروزرسانی کنید تا حداکثر سازگاری را با هاست شما داشته باشند.

11. قالب و افزونه‌های سایت را بررسی کنید

در هر سایت یک قالب و چندین افزونه استفاده می‌شود. یکی از مسائلی که به بهینه‌سازی هاست و افزایش سرعت سایت کمک می‌کند، بهینه‌سازی قالب است. هر چقدر قالب شما بهینه‌تر باشد، سرعت سایت شما بیشتر خواهد بود. همچنین باید افزونه‌های اضافی که به آن نیاز ندارید را حذف کنید. هر چقدر افزونه‌های سایت کمتر باشند، منابع هاست کمتر مصرف می‌شود و در نتیجه به بهینه سازی هاست وردپرس کمک می‌کند.

12. کدهای سایت خود را بهینه‌سازی کنید

هر سایت از هزاران خط کد تشکیل شده است. این کدها از هاست فراخوانی شده و پس از پردازش توسط مرورگر، به کاربران نمایش داده می‌شود. بهینه نبودن کدهای سایت، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش زمان بارگذاری سایت است. بنابراین یکی از راه‌کارهای بهینه‌سازی هاست، بهینه‌سازی و حتی فشرده کردن کدهای سایت است. این کار باعث می‌شود تا منابع کمتری از هاست مصرف شود و در نهایت سرعت سایت شما بهبود پیدا کند. مهم‌ترین کدهای سایت که معمولاً بهینه‌سازی آن آسیبی به سایت نمی‌زند، کدهای CSS و HTML هستند. با فشرده کردن این کدها می‌توانید به بهینه‌سازی هاست و افزایش سرعت سایت خود کمک زیادی کنید.

13. از سرویس دیگر برای میزبانی فایل‌ها استفاده کنید

اگر در سایت شما ویدئوها و فایل‌های بزرگ وجود دارد، بهتر است آن را روی یک سرویس دیگر میزبانی کنید. آپلود فایل‌های بزرگ روی هاست اصلی باعث می‌شود تا منابع زیادی از هاست شما اشغال شود و در نهایت، سایت منابع کافی برای بارگذاری سریع در اختیار نداشته باشد. برای استفاده از ویدئوها در سایت می‌توانید از سرویس‌های یوتیوب یا آپارات استفاده کنید.

14. استفاده از سرویس‌های ابری

شما می‌توانید برای اجرای اسکریپت‌ها و فراخوانی برخی اطلاعات خود از سرویس‌های ابری استفاده کنید. سرویس‌های ابری نظیر گوگل بسیار قدرتمند هستند و اگر اسکریپت‌های شما در آن اجرا شوند، سرعت سایت شما افزایش پیدا می‌کند. با این کار منابع هاست شما هم اشغال نمی‌شود و به بهینه‌سازی هاست شما کمک می‌کند.

15. حذف فایل‌های قدیمی بکاپ از روی هاست

فایل‌های قدیمی بکاپ هیچ کاربردی ندارند! یکی از راه‌های بهینه‌سازی هاست و آزاد کردن منابع آن، حذف فایل‌های قدیمی بکاپ است. کافی است نسخه‌های آخر بکاپ را نگه دارید و بقیه نسخه‌ها را از هاست خود حذف کنید.

16. جلوگیری از آپلود فایل یا محدود کردن آن برای کاربران

در برخی فرم‌ها امکان آپلود فایل وجود دارد. اگر کاربران شما قرار نیست فایل مهمی برای شما ارسال کنند، جلوی آپلود فایل توسط کاربران را بگیرید. اگر هم وجود چنین بخشی در فرم‌های شما ضروری است، میزان حجم آپلود را کاهش دهید تا منابع زیادی مصرف نشود.

نکته: یکی از اقداماتی که برای بررسی سرعت سایت می‌توانید انجام دهید استفاده از ابزارهای تست سرعت سایت است که کلیه مشکلاتی که سایت شما برای لود و بارگذاری دارد به علاوه راه حل رفع آنها را ارائه می‌دهد.

ارتقاء منابع هاست؛ به عنوان آخرین راکار بهینه سازی هاست

اگر تمام راه‌کارهای بالا را امتحان کردید اما باز هم سایت شما در زمان مناسب بارگذاری نشد، زمان ارتقاء مناسب هاست است. گاهی اوقات منابع فعلی واقعاً پاسخگوی نیاز سایت نیست یا ممکن است سرویس میزبانی شما کانفیگ مناسبی برای هاست ایجاد نکرده باشد. در چنین شرایطی ارتقاء هاست یا تغییر سرویس میزبانی ضروری است تا عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید.

البته یکی از مسائلی که در ارتقاء هاست باید توجه کنید میزان هزینه‌ است. بنابراین هنگام ارتقاء هاست توجه داشته باشید که تنها به اندازه نیاز سایت منابع هاست را ارتقاء دهید. برای مثال اگر سایت شما به یک سرویس میزبانی اشتراکی خوب نیاز دارد، استفاده از سرور اختصاصی هزینه‌هایتان را بسیار افزایش می‌دهد و منطقی نیست. پس ابتدا نیاز سایت خود را آنالیز کنید و سپس از یک سرویس مناسب استفاده کنید.

بهینه‌سازی هاست؛ بهبود عملکرد سایت

داشتن سایت برای هر کسب‌وکار آنلاینی ضروری است و اهمیت زیادی دارد. زمانی که سرعت سایت شما پایین باشد، کاربران به محض ورود به سایت از آن خارج می‌شوند! خروج کاربران به معنی از دست دادن مشتریان زیادی است و هیچ کسب‌وکاری دوست ندارد با چنین مسئله‌ای روبرو شود. بهینه‌سازی هاست یکی از راه‌کارهای افزایش سرعت سایت است که به رشد کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی 15 راه‌کار مفید و کاربردی برای بهینه‌سازی هاست بپردازیم تا با کمک آن‌ها، سرعت سایت خود را افزایش دهید. اگر شما هم از راه‌کار دیگری استفاده می‌کنید یا با مشکل خاصی در این زمینه روبرو هستید، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها