مقایسه SQLite و MySQL، بررسی تفاوت‌ها و مزایا

مقایسه SQLite و MySQL، بررسی تفاوت‌ها و مزایا

در حال حاضر پایگاه‌ داده های مختلف با امکانات و قابلیت‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به مقایسه دوتا از محبوب‌ترین سیستم های مدیریت پایگاه داده یعنی SQLite و MySQL می‌پردازیم.

0 بهمن ۳, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: بهمن ۷, ۱۴۰۲

پایگاه داده مهمترین قسمت یک وب سایت است که برای مدیریت و نگهداری داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر پایگاه‌های داده مختلفی وجود دارند که SQLite و MySQL دو مورد از محبوب‌ترین و پایگاه داده‌ها هستند. در ادامه به مقایسه کامل SQLite و MySQL و همچنین تفاوت‌های هریک می‌بپردازیم.

SQLite چیست؟

SQLite یک سیستم مدیریت پایگاه داده پیشرفته است که به خاطر سادگی، انعطاف پذیری و قابلیت‌های متنوع طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. این دیتابیس منبع باز و رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه برای این استفاده ندارید. SQLite مناسب استفاده برای گوشی‌های موبایل‌، تلویزیون، دستگا‌ه‌های مرتبط با اینترنت اشیا و هر سیستمی است که پایگاه داده بزرگی ندارد.

این پایگاه داده نیازی به پیکربندی ندارد و دارای رابط کاربری بسیار ساده با حجم کمتر از 500 کیلوبایت است که به طور قابل توجهی بسیار کمتر از سایر سیستم‌های مدیریت پایگاه داده است. برخی از ویژگی های SQLite عبارت است از:

  • حجم بسیار پایینی دارد و مناسب برای دستگاه‌هایی مانند تفن همراه است.
  • نرم افزار منبع باز است که پس از نصب نیازی به هیچ مجوز و پیکربندی ندارد.
  •  بدون سرور است و می‌توان SQLite را به‌طور مستقیم در برنامه‌ها کامپایل کرد.
  • می‌توانید روی چندین پایگاه داده به صورت همزمان کار کنید.
  • از منابع سخت افزاری کمی استفاده می‌کند.

MySQL چیست؟

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده منبع باز است، این پایگاه داده برای برنامه‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود. در حال حاضر MySQL را محبوب‌ترین پایگاه داده دنیا است و بیش از 44% از کل وب سایت‌های جهان از آن برای مدیریت اطلاعات خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده هاست پایگاه داده MySQL را به صورت پیش فرض ارائه می‌دهند. اما بسیاری از شرکت­های دیگر هم هستند (به خصوص هاست‌های اشتراکی) از این گزینه به صورت پیش فرض پشتیبانی نمی­‌کنند. یکی از ویژگی‌های MySQL این است که اگر چندکاربره است و می‌توانید برای هر کاربر دسترسی خاصی به پایگاه داده قرار دهید و مهم‌ترین اطلاعات شما مانند اطلاعات پرداخت مشتری و… همیشه محفوظ باقی می­‌ماند.

مقایسه کامل SQLite و MySQL

امکانات و ویژگی‌های هر دو پایگاه داده به صورت خلاصه در ادامه مقایسه می‌کنیم:

معماری

MySQL از معماری چند لایه، سرور و مشتری پیروی می‌کند که از یک مشتری، سرور و بخش ذخیره سازی تشکیل شده است. در مقابل SQLite یک سیستم مدیریت پایگاه داده بدون سرور است که SQL را به بایت کد کامپایل می‌کند و سپس با استفاده از یک ماشین مجازی اجرا می‌شود.

مقیاس پذیری

MySQL برای مقیاس پذیری و پایگاه داده‌های بزرگ به خوبی طراحی شده است. SQLite محدود به دسترسی به یک کاربر است و انعطاف پذیری زیادی ندارد. علاوه بر این، با گسترش حجم پایگاه داده، حافظه نیز به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند.

قابلیت حمل

برای جابه‌جایی MySQL، باید فایل را فشرده کنید که با افزایش پایگاه داده این فرایند زمان‌بر خواهد. در مقابل SQLite پایگاه داده را در یک فایل ذخیره می‌کند که کپی و انتقال آن را بسیار ساده می‌کند.

امنیت

MySQL دارای قابلیت‌های امنیتی مانند پشتیبانی از مدیریت کاربر با سطح مجوزهای مختلف و استفاده از پوسته ایمن یا همان SSH است. در حالی که SQLite قابلیت‌های امنیتی زیادی را ارائه نمی‌دهد و هرکسی می‌تواند فایل داده‌ها را مشاهده و ویرایش کند و امنیت محدود به مجوزهای تعیین شده در آن فایل است.

رابط کاربری

MySQL به پیکربندی‌های مختلفی مانند تنظیمات سرور، تنظیمات مدیریت کاربران و پشتیبان گیری نیاز دارد. در حالی که SQLite علاوه بر نصب بسیار ساده، نیازی به هیچ تنظیمات اضافی ندارد.

به صورت خلاصه می توانید مقایسه SQLite و MySQL را در جدول زیر ببینید:

امکانات و ویژگی‌های MySQL امکانات و ویژگی‌های SQLite
با زبان­های C و C ++ توسعه داده شدهاست. فقط با زبان C توسعه داده شده است.
عملکرد خود به یک سرور پایگاه داده نیاز دارد. نیازی به سرور ندارد و بدون سرور  هم کار می‌کند.
ی­تواند به صورت همزمان چندین اتصالات را انجام دهد. تنها می­تواند یک اتصال را در یک زمان انجام دهد.
امکان مدیریت حجم بالایی از داده‌ها را دارد. فقط مجموعه­‌ای از داده‌­ها را مدیریت می‌کند.
به فضایی حدود 600 مگابایت در حافظه برای اجراشدن نیاز دارد. این بسیار سبک است و با فضایی حدود 250 مگابایت هم کار می‌کند.
از محیط چندین کاربر پشتیبانی می‌کند. از چندین محیط کاربر پشتیبانی نمی‌کند.
از فرمت های XML به خوبی پشتیبانی می‌کند از فرمت XML پشتیبانی نمی‌­کند.
منبع باز و استفاده از آن رایگان است. منبع باز و استفاده از آن رایگان است.
سمت سرور مشتری است و برای اجرای پایگاه داده به یک فرایند سرور جداگانه نیاز دارد. بدون سرور است و برای اجرای به سرور جداگانه نیازی ندارد و به صورت مستقیم در یک برنامه اضافه می‌شود.

جدول مقایسه SQLite و MySQL

پهنای باند یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب یک هاست باید در نظر بگیرید. در پهنای باند چیست تفاوت بین پهنای باند، فضای هاست و سرعت را توضیح داده‌ایم. این موارد به شما در انتخاب هاست کمک می‌کنند.

به طور کلی SQLite سبک و قابل حمل است و برای وب سایت های کوچک که ترافیک زیادی ندارند مناسب است در حالی که MySQL برای کسب و کارهای بزرگ پیشنهاد می‌شود. امیدوارم مقایسه SQLite و MySQL برای شمامفید باشد در صورتی که سوالی دارید از قسمت دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید.

نظر شما چیست؟
زهرا غفاری
زهرا غفاری

مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها