نحوه ساخت فایل htaccess در هاست

نحوه ساخت فایل htaccess در هاست

اگر سایت وردپرسی دارید و برای فایل htaccess شما مشکلی به وجود آمده راهکار آن ساخت و بازسازی فایل htaccess است که در این مقاله نحوه انجام آن را توضیح می‌دهیم.

0 فروردین ۶, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

فایل htaccess. یکی از فایل‌های اصلی و حیاتی وردپرس است که به شما کمک می‌کند تا به طور دقیق نحوه عملکرد وب سرور را در دایرکتوری‌های مختلف وب‌سایت خود تعیین کرده و به وب‌سایت خود انسجام بخشید. ممکن است این فایل دچار مشکل شود یا به طور اتفاقی از سایت شما حذف شود. در این مقاله نحوه بازسازی و ساخت فایل htaccess برای وردپرس را به صورت گام‌به‌گام به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید ساخت و پیکربندی فایل htaccess. را انجام دهید.

فایل htaccess چیست؟

فایل htaccess یکی از فایل‌های اصلی پیکربندی است که بر روی وب سرورهای Apache قرار می‌گیرد و قابلیت تنظیم و کنترل مختلفی را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند. در واقع با این فایل از نصب افزونه‌های دیگر بی نیاز شده و می‌توانید عملکرد سایت خود را بهبود بدهید.

نکته: استفاده از htaccess. و ویرایش آن نیازمند دقت و آگاهی از دستورات آن است، زیرا اشتباه در نوشتن دستورات می‌تواند وب‌سایت شما را با مشکل مواجه کند.

فایل htaccess چه‌کار می‌کند؟

htaccess. فایلی است که در وب‌سایت‌ها برای اعمال تنظیمات و کنترل‌های مختلف برای بهبود عملکرد و امنیت آن‌ها استفاده می‌شود. این فایل از طریق توانایی موتور بازنویسی URL وب سرورهای Apache، برای انجام تنظیمات زیر کمک می‌کند:

  • تغییر مسیر URL های مختلف و ایجاد Redirections
  • کنترل دسترسی به فایل‌ها و دایرکتوری‌ها
  • فشرده‌سازی فایل‌ها
  • ایجاد قانون‌های امنیتی مثل قرار دادن رمز عبور برای پوشه‌ها
  • مخفی کردن پو‌شه‌ها

فایل htaccess. به وب‌مستران اجازه می‌دهد تا به طور دقیق‌تری رفتار و عملکرد وب‌سایت خود را کنترل کنند و از طریق اعمال تنظیمات مختلف، بهبود‌های لازم را در وب‌سایت خود اعمال کنند.

چطور فایل htaccess را پیدا کنیم؟

برای یافتن فایل htaccess کافی است پس از نصب وردپرس در سی پنل به دایرکتوری اصلی سایت یعنی همان public_html که وردپرس را نصب کرده‌اید بروید. البته ممکن است گاهی اوقات وردپرس را در یک دایرکتوری یا پوشه نصب کرده باشید منظور از public_html مسیر نصب وردپرس است.

نکته: گاهی اوقات این فایل از دید کاربران مخفی است و برای دسترسی باید آن را unhide کنید. برای این منظور بر روی تنظیمات کلیک کرده و گزینه Show Hidden Files را بزنید.

نحوه یافتن فایل htaccess و یافتن آن از طریق Show Hidden Files

 

آموزش ساخت فایل htaccess در هاست سی پنل

برای ساخت htaccess پیش فرض، درصورتی‌که کنترل پنل مدیریت هاست شما سی پنل است این مراحل را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد حساب میزبانی وب خود شوید.
  • روی گزینه File Manager کلیک کنید.

ساخت فایل htaccess از طریق فایل منیجر

 

  • در این مرحله از آموزش ایجاد فایل htaccess وارد مسیر public_html شوید و یک فایل جدید به نام .htaccess ایجاد کنید.

2024 02 26 022230 نحوه ساخت فایل htaccess در هاست

ساخت فایل htaccess

 

 

  • حال کد زیر را در آن فایل جایگزین کنید.

# BEGIN WordPress

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteEngine On

RewriteBase /

RewriteRule ^index\.php$ – [L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

RewriteRule . /index.php [L]

</IfModule>

# END WordPress

تبریک می‌گوییم. شما موفق به ساخت فایل htaccess برای سایت خود شدید. لازم به ذکر است که این مراحل برای هاست دایرکت ادمین هم به همین صورت است.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید و به دنبال یک هاست با کیفیت هستید. راست چین کلود ارائه دهنده سرویس‌های هاست وردپرس با 4 پلن به صورت ماهانه و سالانه است؛ این هاست سازگاری 100% با محصولات وردپرسی یعنی قالب و افزونه‌های شما را دارد.

به‌علاوه در راهنمای هاست با انواع هاست آشنا شده و می‌توانید بهترین هاست که برای سایت شما مناسب است انتخاب کنید.

پیشنهاد ویژه
پلن آپتیموس
حجم 20 گیگابایت سرور نسل 10 HPE هارد SSD NVME پرسرعت سه عدد اددامین
تخفیف 20% بزن بریم

 

آیا فایل htaccess. در ویندوز هم قابل ایجاد است؟

برای ساخت فایل htaccess در ویندوز باید یک فایل Notepad ایجاد کرده و نام آن را htaccess. بگذارید. سپس کدهای موردنظر را در آن قرار داده و آن را سیو کنید. پس سیو، پوشه خود را در public_html آپلود کنید؛ البته توجه داشته باشید که از قبل پوشه‌ای با این نام در مقصد وجود نداشته باشد.

در این مقاله علاوه بر آموزش ایجاد فایل htaccess با نحوه عملکرد و پیکربندی آن آشنا شدید. با استفاده از این فایل می‌توانید وب‌سایت خود را شخصی‌سازی کرده، عملکرد آن را ارتقا دهید و امنیت آن را بهبود بخشید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها