10 گام مهم برای طراحی سایت فروشگاهی

10 گام مهم برای طراحی سایت فروشگاهی

آیا تابه‌حال به فکر ورود به دنیای آنلاین برای فروش محصولات خود بوده‌اید؟ آیا می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین بسازید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ همراه ما باشید تا در ۱۰ گام طراحی وب‌سایت فروشگاهی به شما بگوییم که چطور پا به دنیای تجارت آنلاین بگذارید.

0 اسفند ۲۱, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

در دنیای پر رقابت امروز، طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی متناسب با کسب‌وکارتان یکی از قدم‌های اساسی‌ برای ورود به بازار کسب‌وکار آنلاین و افزایش فروش است. اما چگونه می‌توان یک وب‌سایت فروشگاهی جذاب، کارآمد و موفق راه‌اندازی کرد؟ مراحل طراحی فروشگاه اینترنتی یک سفر هیجان‌انگیز و پر از چالش است که هر گام آن اهمیت زیادی در آینده کسب و کارتان دارد و به شما کمک می‌کند تا راه درست را طی کنید. در این مقاله مراحل طراحی و ساخت سایت فروشگاهی را به زبان ساده می‌گوییم.

10 گام طراحی سایت فروشگاهی

طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و انجام گام‌های مختلف است. در ادامه، 10 گام کلیدی برای طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی را بررسی می‌کنیم.

مراحل طراحی سایت فروشگاهی

1. تعیین اهداف و نیازمندی‌ها؛ گام نخست در طراحی سایت فروشگاهی

قبل از راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی، باید بدانید که این وب‌سایت را برای چه می‌خواهید؟ هدف شما از طراحی وب‌سایت چیست؟ همچنین باید نیازمندی‌های مشتریان خود را بررسی کنید تا بتوانید خدمات خود را با بهترین کیفیت به آن‌ها عرضه کنید. علاوه بر این در ادامه مسیر نیز طبیعتاً اهداف مختلفی را دنبال خواهید کرد. این اهداف می‌تواند شامل ارائه محصولات و خدمات باکیفیت به مشتریان، افزایش فروش، افزایش آگاهی مشتریان، ایجاد تجربه کاربری مناسب و یا ارتقای نام و شهرت برند باشد.

اما برای رسیدن به این اهداف نیازهایی مانند رابط کاربری مناسب سایت، سیستم پرداخت امن، سرعت بارگذاری صفحات، سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، پشتیبانی و خدمات پس از فروش می‌شود. این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا تعیین هدف و نیازمندی‌ها به طراحان و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا یک وب‌سایت باکیفیت و متناسب با انتظارات مشتریان را ایجاد کنند.

هدف از طراحی سایت فروشگاهی و امکانات موردنیاز آن یکی از مراحل طراحی سایت فروشگاهی

2. تحقیق و تحلیل بازار

یکی از گام‌های مهم در طراحی سایت فروشگاهی تحقیق و تحلیل بازار  که یک فرایند بسیار حیاتی در طراحی وب‌سایت فروشگاهی است. این فرایند شامل جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مربوط به صنعت، بازار، رقبا، و مشتریان می‌شود. در این مرحله، اطلاعات مربوط به تراز رقابتی، روند رشد بازار، نیازها و ترجیحات مشتریان، رفتارهای خرید آن‌ها، و تحولات فناورانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. با تحلیل این اطلاعات، می‌توان بهترین راهبردها را برای جلب مشتریان، افزایش فروش، و رشد کسب‌وکار تعیین کرد. همچنین تحقیق و تحلیل بازار به کسب‌وکار کمک می‌کند تا بهترین محصولات و خدمات را به مخاطبان ارائه دهد، رقابتی بودن را ارزیابی کند، و استراتژی‌های بازاریابی و فروش را بهبود بخشد.

3. انتخاب پلتفرم سیستم مدیریت محتوا

بعد از اینکه اهداف و نیازمندی‌ها را مشخص و در مورد روند بازار و رقبا در حوزه کاری خود تحقیق کردید. نوبت به طراحی وب‌سایت فروشگاهی می‌رسد. حال، در این مرحله باتوجه‌به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید و انتظاراتی که از یک وب‌سایت فروشگاهی دارید وقت آن است که فروشگاه اینترنتی خود را دست‌وپا کنید.

شما دو راه برای طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی دارید؛ یا از سیستم مدیریت محتواهای آماده‌ای چون وردپرس یا شاپیفای استفاده کنید و یا وظیفه طراحی سایت فروشگاهی خود را بر گردن یک شخص یا مجموعه خبره و حرفه‌ای بیندازید که از صفر تا صد سایت شما را برنامه‌نویسی کند.

درصورتی‌که از وردپرس استفاده کنید می‌توانید با افزونه‌های مختلفی مانند ووکامرس فروشگاه خود را مدیریت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که فروشگاه شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که در آینده امکان توسعه و نصب افزونه‌های مختلف را بدون افت کیفیت و سنگینی سایت داشته باشد.

انتخاب پلتفرم یکی از مراحل طراحی سایت فروشگاهی

4. انتخاب دامنه و هاست مناسب؛ مهم‌ترین گام طراحی سایت فروشگاهی

برای انتخاب نام دامنه سایت اگر شما مغازه یا فروشگاه معتبر و اسم‌و رسم داری دارید و می‌خواهید علاوه بر کسب‌وکار فیزیکی به دنیای وب هم ورود کرده و یک فروشگاه اینترنتی برای خود دست‌وپا کنید. بهترین کار انتخاب نامی هم‌نام با نام فروشگاه خود برای سایت است. درصورتی‌که دامنه موردنظر ثبت شده باشد می‌توانید از نام‌های دیگر استفاده کنید. شما می‌توانید با برگزاری جلسات طوفان فکری، به اسم مدنظر خود دست پیدا کنید و کسب‌وکار آنلاین خود را آغاز کنید. برای انتخاب دامنه نام کوتاه، مختصر و خوانایی انتخاب کنید که به خاطر سپردن آن راحت باشد.

یکی از مراحل ابتدایی طراحی سایت فروشگاهی انتخاب هاست و دامنه است. با خرید دامنه از راست چین کلود به همه دامنه‌های ملی و بین المللی دسترسی خواهید داشت.

خرید و ثبت دامنه

پس از اینکه مشخص کردید از چه نوع سیستم مدیریت محتوا قصد دارید استفاده کنید متناسب با آن باید هاست خود را تهیه کنید. البته درصورتی‌که وب‌سایت شما ویدئو‌ها و عکس‌های فراوانی دارد تهیه یک هاست دانلود به‌صورت جداگانه به‌منظور جلوگیری از افت سرعت و کیفیت سایت ضروری است.

البته لازم به ذکر است به دلیل ترافیک بالای فروشگاه‌های اینترنتی نظیر دیجی‌کالا، دیگر یک هاست معمولی پتانسیل تحمل این میزان ترافیک را ندارد و شما مجبورید از یک یا چند سرور اختصاصی داخل یا خارج از ایران استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم راهنمای انتخاب هاست را بخوانید تا با مهم‌ترین فاکتورهای خرید هاست آشنا شوید. یکی از انواع هاست که برای سایت‌های فروشگاهی مناسب است هاست ووکامرس است که به طور اختصاصی برای سایت‌های ووکامرسی بهنیه شده و عملکرد بهتر، سرعت و امنیت بالاتری دارد.

پیشنهاد ویژه
پلن آپتیموس
حجم 20 گیگابایت سرور نسل 10 HPE هارد SSD NVME پرسرعت وب سرور لایت اسپید
تخفیف ویژه هاست وردپرس

5. انتخاب قالب فروشگاهی یکی از مراحل مهم طراحی قالب فروشگاهی

انتخاب قالب یکی از گام‌های طراحی سایت فروشگاهی است. سعی کنید یک قالب سبک انتخاب کنید که باعث افت سرعت شما نشود برای اینکار می‌توانید از ابزارهای بررسی قالب سایت مثل جی تی متریکس یا Page Speed Insight کمک بگیرید. علاوه بر این ظاهر و امکانات قالب را هم در نظر بگیرید تا بعدا و با افزایش محصولات و کاربران مشکلی برای شما پیش نیاید. در معیارهای انتخاب قالب وردپرس تمامی نکاتی که باید برای انتخاب قالب رعایت کنید را آورده‌ایم.

6. افزونه‌های موردنیاز سایت فروشگاهی

گام بعدی طراحی سایت فروشگاهی انتخاب افزونه‌های ضروری است. برای یک سایت فروشگاهی افزونه ووکامرس ضروری‌ترین افزونه است که به صورت پیش فرض روی قالب‌های ووکامرسی نصب است. برای طراحی سایت فروشگاهی حرفه‌ای به انواع افزونه نیاز دارید. برای مثال به افزونه‌های افزایش سرعت مثل راکت، افزونه سئو، افزونه امنیت مثل آیتمز سکوریتی، افزونه بکاپ، افزونه فاکتور و غیره نیاز دارید. لیست افزونه های موردنیاز وردپرس را می‌توانید به طور کامل ببینید.

افزونه های موردنیاز سایت فروشگاهی؛ یکی از مراحل طراحی سایت فروشگاهی

7. طراحی UI/UX، سئو و توسعه سایت

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو مرحله مهم در طراحی وب‌سایت فروشگاهی هستند که تأثیر بسزایی بر موفقیت شما دارند. طرح‌بندی، رنگ‌ها، فونت‌ها، آیکون‌ها و سایر عناصر گرافیکی را می‌توان از موارد مربوط به طراحی رابط کاربری دانست. UX یا همان تجربه کاربری شامل فرایندهایی مانند آسان بودن استفاده از سایت، ناوبری مؤثر، سرعت بارگذاری صفحات سایت، پاسخگویی به انتظارات کاربران و… است. با ترکیب یک رابط کاربری خوب و تجربه کاربری مناسب می‌توان تجربه یک خرید لذت‌بخش را برای مشتریان فراهم کرد.

نکته: در انتخاب قالب وردپرس طراحی UX و UI اولیه آن را در نظر بگیرید.

سئو وب‌سایت و توسعه آن فرایند پیچیده و چندمرحله‌ای است که شامل برنامه‌ریزی، طراحی روند کاری، آزمون‌وخطا و… می‌شود. از آنجایی که میزان فروش سایت فروشگاهی به رتبه محصولات در گوگل بستگی دارد سئوی آن هم اهمیت ویژه‌ای دارد. با استفاده از افزونه‌های سئو وردپرس مثل یواست و رنک مث می‌توانید تحلیل‌های خوبی به همراه پیشنهاد کیورد برای صفحات مختلف خود بگیرید.

برای افزودن امکانات بیشتر به سایت باید بین گروه‌های توسعه‌دهندگان، طراحان گرافیکی، متخصصان UX/UI و مدیران پروژه همکاری و تعامل مؤثر باشد. توسعه وب‌سایت شامل استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مانند HTML، CSS، JavaScript، و PHP است و از فریم‌ورک‌ها و ابزارهای توسعه مختلف برای ساخت و پیاده‌سازی وب‌سایت استفاده می‌شود.

8. ویرایش صفحات و نوشته‌ها از طریق پنل مدیریت

قطعاً هر وب‌سایت طراحی شده نیاز به یک پنل مدیریت برای ایجاد تغییرات در وب‌سایت و یک پنل کاربری برای مشتریان دارد. درصورتی‌که وب‌سایت شما به‌صورت چند فروشندگی باشد طراحی پنل کاربری برای فروشندگان نیز الزامی می‌شود. در پنل مدیریت تمامی موارد مربوط به برگه‌ها، نوشته‌ها، محصولات، سفارش‌ها، قالب‌ها، افزونه‌ها و… قابل‌تغییر خواهند بود.

9. امنیت و حفاظت اطلاعات سایت فروشگاهی

امنیت و حفاظت اطلاعات یکی از گام‌های حیاتی در راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی است. در واقع امنیت سایت فروشگاهی نسبت به سایر سایت‌ها اهمیت بیشتری دارد زیرا اطلاعات حساس مشتریان، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مربوط به کسب‌وکار باید به‌دقت محافظت شوند تا از دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود. در وردپرس انتخاب یک افزونه امنیتی مثل آیتمز سکیوریتی یا وردفنس ضروری است تا با اسکن بدافزارها، جلوگیری از ورودهای مشکوک، مسدودسازی آی پی های مشکوک و احراز هویت دو مرحله‌ای به محض نصب سایت شما را ایمن کند.

به‌منظور تأمین امنیت و حفاظت از اطلاعات سایت، قالب و افزونه‌های وب‌سایت به‌روز نگه داشته شوند و از سایت به طور مداوم بک‌آپ بگیرید تا در صورت مواجه با حملات سایبری یا رخدادهای ناخواسته، اطلاعات به‌سرعت بازیابی و سیستم به حالت عادی بازگردانده شوند.

افزایش امنیت یکی از گام های مهم طراحی سایت فروشگاهی

10. مدیریت محتوا برای محصولات

تولید محتوای محصولات یکی از گام های طراحی سایت فروشگاهی است. برای جذب مشتریان و افزایش فروش، ارائه محتوای جذاب و مفید درباره محصولات، خدمات، و برند بسیار حائز اهمیت است. این موضوع شامل عکس‌های باکیفیت، توضیحات دقیق و کامل، مقالات و محتوای آموزشی، نظرات و بازخوردهای مشتریان، و همچنین جزئیات فنی و مشخصات محصولات می‌شود.

11. بازبینی، به‌روزرسانی و بهبود مستمر

اینکه فکر کنید با طراحی یک فروشگاه اینترنتی و انجام تراکنش در آن کارتان تمام شده کاملاً اشتباه است! اگر همواره به فکر رشد و پیشرفت کارتان نباشید آینده روشنی در انتظارتان نخواهد بود. به‌روزرسانی مستمر لیست محصولات، لیست مقالات، برگه‌های سایت، لینک‌ها و… از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درصورتی‌که در وب‌سایت شما به‌روزرسانی انجام نشود گوگل به محتوای شما ارزش کمتری داده و این مساله باعث افت رتبه شما در موتورهای جستجو می‌شود.

12. پشتیبانی و خدمات پس از فروش

پشتیبانی و خدمات پس از فروش یکی از عوامل اساسی در موفقیت فروشگاه‌های آنلاین است. این خدمات شامل ارائه راهنمایی‌های فنی، پاسخگویی به سؤالات مشتریان، رفع مشکلات فنی، و پشتیبانی در مورداستفاده از محصولات و خدمات ارائه شده توسط فروشگاه است. ارتباط مستمر و دوسویه با مشتریان از طریق ایمیل، تلفن، چت آنلاین یا پلتفرم‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در این بخش دارد. هدف اصلی از ارائه خدمات پس از فروش، اطمینان از رضایت مشتریان و حفظ ارتباطات مثبت با آن‌ها است. به‌طورکلی، پشتیبانی و خدمات پس از فروش که به‌صورت سریع، دقیق و مؤثر ارائه شود، اعتماد مشتریان را به برند تقویت می‌کند و به بهبود تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند.

در این مقاله، به طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی در ۱۰ گام مهم پرداختیم و از تعیین هدف و نیازمندی‌ها تا پشتیبانی و خدمات پس از فروش، هر مرحله‌ای را بررسی کردیم. این مراحل نه‌تنها به شما کمک می‌کنند تا یک وب‌سایت فروشگاهی موفق راه‌اندازی کنید، بلکه امکان پیشرفت و بهبود دائمی را هم فراهم می‌سازند. حالا که با گام‌های مهم طراحی سایت فروشگاهی آشنا شدید، وقت آن است که به عمل بپردازید و به رؤیاهای خود در دنیای دیجیتال پا بگذارید. همواره به یاد داشته باشید که طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی موفق نیازمند همت، اراده و خلاقیت است. باانگیزه و با استفاده از این گام‌ها، به راهی نوآورانه در دنیای تجارت آنلاین قدم بگذارید و همواره سعی کنید تا در کار خود موفق شوید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها