ادان دامین چیست؟ نحوه ساخت و حذف Addon Domain

ادان دامین چیست؟ نحوه ساخت و حذف Addon Domain

هر دامنه جدیدی که به هاست شما اضافه می‌شود یک ادان دامین محسوب می‌شود؛ اگر بخواهید امکان Addon Domain را در سرویس خود داشته باشید باید هنگام خرید هاست و انتخاب پلن این مساله را در نظر بگیرید. در این مقاله می‌گوییم که ادان دامین چیست و چگونه می‌توان آن را به هاست اضافه کرد.

0 بهمن ۸, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

ادان دامین (Addon Domain) یکی از امکانات هاست است که به شما کمک می‌کند تا چند دامنه را به یک هاست متصل کنید. در واقع در یک هاست به صورت همزمان به تنظیمات چند دامنه خود دسترسی دارید و همین هزینه‌های میزبانی وب شما را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید ادان دامین چیست و چگونه از طریق آن دو یا چند دامنه را به هاست متصل کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

ادان دامین چیست؟

قبلا گفتیم که دامنه چیست؛ اما Addon Domain سرویسی است که به کمک آن می‌­توانید بیش از یک دامنه به حساب هاست خود در سی پنل یا دایرکت ادمین اضافه کنید. در واقع ادان دامین یک دامنه جدید و منحصر بفرد است که کمک می‌کند علاوه بر سایت اصلی، چند سایت دیگر را روی هاست خود اجرا کنید. برای استفاده کردن از این قابلیت باید پلنی را در هاست انتخاب و خریداری کنید که از سرویس ادان دامین پشتیبانی کند. شما می‌توانید هر امکانی که بخواهید به ادان دامین اضافه کنید مانند ایجاد ایمیل، اکانت FTP و غیره. تنها تفاوتی که ادان دامین با یک دامنه معمولی دارد این است که کنترل پنل جداگانه‌ای برای آن وجود ندارد.

با خرید دامنه از راست چین کلود با ارزانترین قیمت به انواع دامنه ملی و بین المللی دسترسی خواهید داشت و به سرعت می‌توانید دامنه خود را ثبت کنید. 

خرید دامنه از راست چین کلود

تفاوت بین دامنه اصلی و ادان دامین چیست؟

Addon Domain یک نام دامنه اضافی است و زمانی که اولین دامنه را به آن اضافه کنید به عنوان دامنه اصلی شما در نظر گرفته می‌شود؛ سپس هر دامنه دیگری به هاست اضافه کنید یک ادان دامین محسوب می‌شود. در واقع به عنوان وب سایت دوم با محتوای منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شود و قبل از اینکه بتوانید آن را میزبانی کنید، باید آن را به عنوان دامنه جدید ثبت کنید. شما می‌توانید تمام تنظیمات مثل فعالسازی گواهی SSL، ایجاد زیردامنه، تغییر DNS و غیره را روی ادان دامین هم انجام دهید.

کاربردهای Addon Domain چیست؟

بعضی از مشتریان تصور می‌­کنند که ادان دامین نسبت به دامنه اصلی معایبی دارد، به همین دلیل ترجیح می‌دهند پلن هاستی را سفارش دهند که فقط یک دامنه را میزبانی کند و برای هر دامنه یک هاست جدا داشته باشند. در واقع، از نظر فنی اصلاً تفاوتی ندارد که سایت شما روی دامنه اصلی میزبانی شود یا تحت یک ادان دامین، در هر صورت شما می‌توانید تنظیمات ادان دامین را انجام دهید.

حالا که فهمیدید ادان دامین چیست بهتر است بدانید که ادان دامین بعضی اوقات با زیر دامنه اشتباه گرفته می‌شود؛ با دو مثال زیر تفاوت میان زیر دامنه و ادان دامین را به شما توضیح می‌دهیم.

  • زیر دامنه بخشی از دامنه اصلی محسوب می­‌شود که با نقطه از دامنه اصلی جدا می­‌شود. (به عنوان مثال: blog.domain.com) کاربر خیلی ساده می تواند متوجه شود که Domain.com دامنه اصلی و blog زیر دامنه است.
  • ادان دامین یک دامنه مستقل با آدرس متفاوت است و باید مانند دامنه آن را ثبت کنید. به عنوان مثال اگر دامنه اصلی شما Domain.com است ادان دامین می‌تواند آدرسی مانند otherdomain.com داشته باشد.

چرا باید از ادان دامین استفاده کنید؟

در صورتی که در هاست فعلی خود فضای ذخیره سازی زیادی دارید و برای ایجاد سایت جدید نمی­‌خواهید مجدداً هزینه هاست پرداخت کنید، ادان دامین می­‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر فضای هاست شما کافی نباشد، این مساله باعث کندشدن سرعت عملکرد سایت شما می‌شود. به‌علاوه مدیریت دامنه‌های متنوع وقتی روی یک هاست باشند برای مدیر راحت‌تر است. اینکه از ادان دامین استفاده شود یا نشود، تصمیمی است که مدیر سایت باید بگیرد. بنابراین قبل از هر گونه تصمیم بهتر است با برخی از مزیت‌­ها و معایب استفاده از ادان دامین آشنا شوید.

مزایای ادان دامین چیست؟

در این بخش کاربردهای Addon Domain و مزیت‌هایی که فراهم می‌کند را آورده‌ایم.

  • با کمک این سرویس می‌­توانید چندین دامنه را روی یک هاست اجرا و به دلیل عدم خرید هاست در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید.
  • کارکردن با ادان دامین بسیار راحت است.
  •  تنها با یک دسترسی می­‌توانید سایت­‌های مختلف خود را مدیریت کنید.
  • ادان دامین امکان ساخت اکانت، ارسال و دریافت ایمیل با استفاده از نام دامنه جدید را برای شما فراهم می­‌کند.

اگر قصد خرید هاست را دارید و می‌خواهید از ابتدا با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم یک انتخاب درست داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم راهنمای خرید هاست را ببینید.

معایب ادان دامین چیست؟

  • در صورتی که ترافیک سایت شما بالا است، استفاده از ادان دامین پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است یک هاست جداگانه برای دامنه خود خریداری کنید.
  • در صورتی که از هاست اشتراکی استفاده می­‌کنید، ادان دامین پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا منابع سرور در هاست‌های اشتراکی محدود است و این‌کار باعث تقسیم منابع میان دامنه­‌ها می شود که در نتیجه می‌تواند روی سرعت بارگذاری وب سایت تاثیر منفی داشته باشد.
  • اگر فضای هاست شما کافی نیست استفاده از ادان دامین پیشنهاد نمی‌شود، زیرا باعث افت سرعت لود سایت شما می‌شود. بنابراین بهتر است یا یک هاست جدید خریداری کنید و یا اینکه فضای هاست خود را ارتقا دهید.

برای خرید دامنه از راست چین کلود  ابتدا نام دامنه موردنظر را در پنل جستجو سرچ کرده و سپس در صورت آزاد بودن آن را ثبت کنید.

ساخت ادان دامین در سی پنل

اگر می‌پرسید چگونه یک ادان دامین ایجاد کنیم؟ برای ایجاد Addon Domain در سی پنل باید گام‌های زیر را طی کنید.

  1. ابتدا وارد سی پنل خود شوید.
  2. از قسمت Domains روی Addon Domains کلیک کنید.

ادان دامین چیست و حذف و اضافه کردن ادان دامین چگونه است

3. صفحه زیر برای شما باز می‌شود که می‌توانید نام دامنه‌ای که می‌خواهید اضافه کنید را وارد کنید. فیلد Document Root به صورت خودکار پر می‌شود ولی اگر می‌خواهید مقادیر و تنظمیات خاص خودتان را اضافه کنید. مثلا ادان دامین در دایرکتوری و یا پوشه خاصی قرار بگیرد باید نام پوشه را در فیلد Document Root وارد کنید.

افزودن ادان دامین Addon Domain چیست؟

4. در آخرین گام روی Submit کلیک کنید.

حذف ادان دامین Addon Domain در سی پنل

برای حذف ادان دامین کافی است از بخش Domain وارد لیست Addon Domains شوید. از بخش manage می‌توانید وارد مدیریت دامنه شوید. سپس روی دکمه Remove Domain کلیک کنید به این ترتیب دامنه حذف می‌شود.

نکته: با حذف ادان دامین در سی پنل فقط DNS و تنظیمات آن در سرور حذف می‌شوند اما دیتابیس و فایل‌های آن باقی می‌مانند و البته دامنه شما دیگر فعال نخواهد بود.

حذف ادان دامین با گزینه Manage

یکی دیگر از امکانات هاست، پارک دامین است در نحوه ساخت پارک دامین، پارک دامین را تعریف کردیم و گفتیم که چطور در هاست پارک دامین ایجاد کنید.

در این مقاله گفتیم ادان دامین (Addon Domain) چیست. یک دامنه جداگانه با محتوای منحصر به فرد است که به شما کمک می‌کند تا چندین دامنه را در یک هاست میزبانی کنید. درست مانند دامنه اصلی خود، می‌توانید از تمامی امکانات هاست برای ادان دامین خود نیز استفاده کنید.

بعد از اینکه ادان دامین را اضافه کردید با اتصال دامنه به هاست می‌توانید طراحی سایت را به شکل حرفه‌ای شروع کنید.

با خرید هاست از راست چین کلود امکان اضافه کردن ادان دامین را خواهید داشت.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای هاست وردپرس
حجم : 10 گیگابایت سرور نسل 10 HPE هارد SSD NVME پرسرعت اددامین: دو عدد
20% تخفیف بزن بریم

سوالات متداول

       1. تفاوت بین ادان دامین و دامنه اصلی چیست؟

دامنه اولیه هیچ مزیت اضافی نسبت به دامنه پارک شده یا ادان دامین ندارد. فقط زمانی که یک میزبانی وب یا هاست می‌خرید، اولین دامنه‌ای که ایجاد می‌کنید، دامنه اصلی شما نامیده می‌شود و هر دامنه جدیدی که به این هاست اضافه کنید، یک ادان دامین محسوب می‌شود. 

      2. چرا باید از ادان دامین استفاده کرد؟

ادان دامین به شما امکان می‌دهد تا بیش از یک سایت را در یک هاست داشته باشید. شما می‌توانید چند وب سایت، آدرس ایمیل و ارسال کننده ایمیل را با کنترل پنل اما با دامنه‌های جداگانه ایجاد کنید بدون اینکه نیاز باشد هاست جدیدی خریداری کنید.

     3. تفاوت میان ادان دامین و پارک دامین (Park Domain) چیست؟

استفاده از Addon Domains به شما کمک می‌کند تا چند وب سایت را در یک میزبانی وب داشته باشید که به عنوان سایت‌های جداگانه در نظر گرفته می شوند و محتوای آنها منحصر به فرد است. پارک دامین دامنه‌ای است که به کمک آن می‌توانید سایت خود را از طریق آدرس دیگری ینز در دسترس افراد قرار دهید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها