ایجاد پارک دامین (Parked Domain) در سی پنل

ایجاد پارک دامین (Parked Domain) در سی پنل

پارک دامین یا همان Parked Domain که قبلا با نام Alias Domain در سی پنل نمایش داده می‌شد به دامنه‌هایی گفته می‌شود که محتوایی ندارند ولی به یک دامنه دیگر اشاره دارند. برای زمانی به کار می‌رود که بخواهید دامنه شما با بیش از یک آدرس در دسترس باشد. برای تنظیم پارک دامین یا دامنه جانشین در این مقاله همراه ما باشید.

0 فروردین ۲۵, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

پارک دامین (Parked Domain) یک ابزار کارآمد در دنیای وب است که به شما امکان می‌دهد تا یک سایت با نام‌های دامنه متعدد را به طور مؤثر مدیریت و سازماندهی کنید. این روش، با هدایت ترافیک وب به وب‌سایت اصلی، به شما در حفظ انسجام و یکپارچگی حضور آنلاینتان و ورودی بالاتر سایت کمک می‌کند.

پارک دامین چیست و چه کاربردی دارد؟

دامنه پارک شده نام دامنه ای است که ثبت شده است، اما به یک سرویس آنلاین مانند وب سایت یا میزبانی ایمیل متصل نیست. به عبارت دیگر، یک نام دامنه خریداری شده است که در حال حاضر استفاده نمی‌شود و برای استفاده در آینده پارک شده است. فرض کنید برای وب‌سایتی با دامنه‌ به نام rtl-theme.com قصد داریم کاربران با واردکردن دامنه rtl-theme.ir نیز بتوانند وارد سایت ما شوند. برای این کار ابتدا باید دامنه دوم یعنی، rtl-theme.ir را هم خریداری کنیم. پس از خریداری و اتصال آن به هاست موردنظر، در بخش هاست خود با گزینه‌ای به نام Park Domain مواجه می‌شویم که با افزودن نام دامنه جدید خود می‌توانیم به‌راحتی فرایند پارک دامنه را طی کنیم.

نکته: لازم به ذکر است که این آموزش طبق سی پنل جدید یعنی (Jupiter) تدوین شده که از نسخه 106 به بعد گزینه Aliases که برای ایجاد پارک دامین به کار می‌رفت از بخش Domains آن حذف شده است.

برای خرید دامنه از راست چین کلود  با بررسی آزاد بودن دامنه موردنظر در پنل، می‌توانید هر دامنه‌ای اعم از ملی و بین المللی ثبت کنید.

خرید دامنه از راست چین کلود

نحوه ایجاد پارک دامین در سی پنل

پس از اینکه DNSهای دامنه جدید ست شدند، نوبت به پارک دامنه می‌رسد.

  1. برای پارک دامنه در هاست Cpanel، ابتدا وارد هاست شده سپس با اسکرول موس به دنبال عنوان Domains یا (دامنه‌ها) بگردید و روی آن کلیک کنید. تمام موارد و اطلاعات مربوط به دامنه اصلی، ادان دامین‌ها، ساب دامین‌ها، پارک دامین‌ها و… که مربوط به دامنه هستند در این بخش قرار دارند.

2024 04 08 212534 ایجاد پارک دامین (Parked Domain) در سی پنل

    2. در مرحله بعدی روی گزینه Create A New Domain کلیک کنید.

ایجاد پارک دامین

در این بخش نام دامنه جدید را وارد کرده و فراموش نکنید که تیک گزینه Share document root را بزنید.

نحوه ایجاد پارک دامنه در cpanel

به این ترتیب پارک دامین شما ایجاد می‌شود. درصورتی‌که در این مرحله خطایی دریافت کردید با پشتیبانی هاست خود در ارتباط باشید.

ساب دامین یا زیر دامنه نیز یکی دیگر از امکاناتی است که از طریق Cpanel می‌توانید ایجاد کنید. برای ساخت زیر دامنه نیز کافی است از بخش Domains > Create a New Domain اقدام کنید.

احتمالا تا به حال واژه ادان دامین را شنیده‌اید؛ در ادان دامین چیست، کاربرد و نحوه ساخت آن را در سی پنل گفتیم.

هاست یکی دیگر از امکاناتی است که برای شروع راه‌اندازی یک سایت به آن نیاز دارید. هاست وردپرس راست چین کلود بهینه شده برای تمامی محصولات وردپرسی اعم از قالب و افزونه است.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه‌ای
هارد SSD NVME پرسرعت وب سرور لایت اسپید دو عدد ادان دامین هارد SSD NVME پرسرعت
20% تخفیف بزن بریم

یکی دیگر از امکاناتی که سی پنل در اختیار شما قرار می‌دهد امکان ساخت ساب دامین است و برای زمانی مناسب است که بخواهید یک صفحه یا سرویس جدید و مستقل را به سایت‌تان اضافه کنید.

سوالات متداول

     1.  تفاوت پارک دامین و ریدایرکت دامنه چیست؟

پارک دامنه و ریدایرکت دامنه چه تفاوتی با هم دارند؟ تفاوت این دو این است که برای پارک دامنه زمانی که آدرس جدید (rtl-theme.ir) را در مرورگر خود تایپ کنید، به آدرس قبلی یعنی (rtl-theme.com) منتقل نخواهید شد و URL در نوار آدرس مرورگر همچنان (rtl-theme.ir) باقی می‌ماند. اما در ریدایرکت دامنه این‌طور نیست و با تایپ آدرس دامنه جدید به شکل خودکار آدرس دامنه قبلی در URL مرورگر شما ظاهر می‌شود.

    2. ایا پارک دامنه با عث افت سئوی سایت می‌شود؟

دامنه‌های پارک شده به طور مستقیم به سئوی سایت آسیب نمی‌زنند اما ممکن است روی سئو شما به صورت غیر مستقیم تاثیر داشته باشند؛ بنابراین بهتر است اگر بیش از یک نام دامنه دارید از روش ریدایرکت استفاده کنید.

جمع‌بندی

در پایان می‌توان گفت که پارک دامین یک روش موثر در مدیریت دامنه‌های اینترنتی است که نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک سایت و در دسترس بودن آن دارد.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها