ساب دامین (Subdomain) چیست و چه کاربردی دارد؟

ساب دامین (Subdomain) چیست و چه کاربردی دارد؟

برای قسمت­‌های مختلف سایت مانند وبلاگ، فروشگاه، خدمات و... می‌توانید یک ساب دامین ایجاد کنید. گوگل ساب دامین را به عنوان یک دامنه جدید می شناسد و می‌توانید بینهایت ساب دامین برای سایت ایجاد کنید. در ادامه در مورد جزئیات ساب دامین کامل کاربردهای آن توضیح می‌دهیم.

0 اسفند ۱۶, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: فروردین ۲۵, ۱۴۰۳

اگر یک طراح وب هستید و یا به تازگی طراحی سایت را شروع کرده‌اید احتمالا با مفاهیم مختلف مانند دامین و ساب دامین روبرو شده‌اید. هنگام مشاهده سایت‌ها اگر دقت کرده باشید با باز کردن برخی از قسمت‌ها مانند وبلاگ یا خدمات آدرس صفحات به صورت blog.sitename یا shop.sitename است، در اینجا بلاگ به صورت ساب دامین است و آدرس به صورت پیشوند قبل از آدرس سایت قرار گرفته است.

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یا زیر دامنه پیشوندی برای آدرس وب سایت شما است که برای ایجاد یک بخش جداگانه از وب سایت اصلی شما استفاده می‌شود. ساب دامین بخشی از دامنه اصلی است اما دارای محتوای جداگانه است.

زیر دامنه‌ها به شما امکان می­‌دهند تا بخش‌های جدیدی به سایت اضافه کنید. به عنوان مثال وبلاگ یا فروشگاه را به صورت ساب دامین به سایت اضافه کنید یا دو سایت جداگانه اما زیرمجموعه یک برند داشته باشید. استفاده از ساب دامین به مدیریت بخش­‌های مختلف سایت کمک می­‌کنند تا بتوانید محتوا را به صورت جداشده از دامنه اصلی منتشر و مدیریت کنید.

در تصویر زیر منظور از اینکه ساب دامین چیست را به زبان ساده نشان داده‌ایم.

ساب دامین چیست

طبق تصویر بخش‌های آدرس شامل موارد زیر است:

  • rtl-theme: دامنه اصلی سایت
  • blog: ساب دامین یا همان زیردامنه سایت اصلی
  • com: پسوند دامنه

همانطور که در مثال بالا مشاهده کردید، blog یک زیر دامنه است که قبل از دامنه اصلی آمده و با نقطه از دامنه اصلی جدا می‌­شود.

کاربردهای ساب دامین

شاید این سوال در ذهن شما باشد که کاربرد ساب دامین چیست؟ در پاسخ باید گفت که ساب دامنه­‌ها اغلب برای سازماندهی محتوای یک بخش سایت کاربرد دارد به عنوان مثال یک وب سایت می­‌تواند از زیردامنه‌های برای جداسازی بخش وبلاگ، بخش فروشگاه و هر بخش دیگری استفاده کند.

برای ایجاد وب سایت­های فرعی مرتبط با وب سایت اصلی به جای خرید دامنه می توانید از ساب دامین  استفاده کنید به عنوان مثال، یک سایت شرکتی دارید و برای فروش محصولات می‌توانید یک ساب دامین برای فروشگاه استفاده کنید. . ساب دامین دارای کاربردهای زیر است:

  • ساخت نسخه‌های مختلف وسایت مثلا به زبان انگلیسی و عربی
  • ساخت نسخه موبایل برای یک سایت
  • راه‌اندازی سایت غیرمرتبط با حوزه فعلی سایتتان
  • ارائه خدمت یا سرویس متفاوت به عنوان مثال وبلاگ

سایت‌های بزرگ هم به دلایل مختلفی از ساب دامین استفاده می‌کنند به عنوان مثال ویکی پدیا برای نسخه فارسی از fa.wikipedia.org و برای نسخه انگلیسی از en.wikipedia.org استفاده کرده است. یا گوگل برای گوگل پلی از play.google.com و از developers.google.com برای یک پایگاه دانش و برای ایمیل از mail.google.com استفاده کرده که کاربرد هر کدام متفاوتی دارند.

انتخاب نام دامنه اولین قدم برای موفقیت سایت شما و گامی مهم در مسیر برندسازی است. با ترفندهای انتخاب نام دامنه یک نام خلاقانه برای سایتتان انتخاب کنید.

نحوه ساخت ساب دامنه

اگر می‌خواهید برای سایتتان یک ساب دامین ایجاد کنید کافیست به پنل هاستتان بروید و قسمت Domain را انتخاب کنید.

انتخاب قسمت domain

در قسمت دامین دامنه اصلی و لیست زیر دامنه‌های موجود نمایش داده می‌شود. برای ساخت ساب دامین Create A New Domain را انتخاب کنید.

مشاهده و افزودن زی دامنه جدید

نام ساب دامین را وارد کنید و Submit را بزیند.

ساخت ساب دامین از هاست سی پنل

مزایای استفاده از ساب دامین

ساب دامنه دارای مزیت‌های زیر است:

  • مدیریت بهتر: ساب دامنه می­‌تواند به سازماندهی محتوای یک وب سایت در بخش‌­های مختلف کمک کند. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید یک ساب دامنه برای بخش وبلاگ سایت خود ایجاد کنید و با نصب سرچ کنسول برای هر کدام از ساب دامنه‌ها مدیریت و بررسی داده ها را بهتر انجام دهید.
  • برندسازی: از زیر دامنه‌­ها می­‌توان برای ایجاد وب سایت­های فرعی مرتبط با وبسایت اصلی استفاده کرد که این موضوع به تقویت برند شما کمک می‌کند.

نقش ساب دامین در سئو و بهینه‌سازی سایت

یکی از سوالاتی که معمولا برای ساخت ساب دامنه پرسیده می‌شود این است که آیا تاثیری بر روی سئو سایت دارد یا خیر؟ یا آیا ممکن است بازدید سایت را از دست دهیم؟ زمانی که یک ساب دامین ایجاد می‌کنید موتورهای جستجو آن را به‌عنوان یک وب‌سایت متفاوت می‌شناسند و کرال می‌کنند و با ساب فولدرها که بخشی از سایت هستند متفاوت است؟

طبق نظر بسیاری از متخصصان ساب دامین برای گوگل یک دامنه جدید تلقی می‌شود و ساخت ساب دامین جدید تاثیر منفی بر روی سئو اصلی سایت ندارد. ساب دامین جدید می‌تواند از اعتبار دامنه اصلی قرض بگیرد و کمک می‌کند سریعتر رتبه بگیرد.

در انتشار محتوا دقت کنید که محتوای ساب دامین با دامنه اصلی تداخل نداشته باشد و اگر ساب دامنه محتوای تکراری منتشر کند، رتبه بندی سئو دامنه و ساب دامنه را کاهش می‌دهد.

پلن حرفه ای هاست
پلن حرفه ای هاست وردپرس
حجم 10 گیگابایت هارد SSD NVME پرسرعت وب سرویس لایت اسپید 2 عدد اددامین
20% تخفیف بزن بریم

یکی از مورادی که به به دسترسی بیشتر سایت شما توسط افراد کمک می‌کند پارک دامین است برای ایجاد پارک دامنه فقط کافی است از بخش Domains > Create a new domain اقدام کنید.

تفاوت ساب دامین با ساب فولدر

ساب فولدر و ساب دامین دو کاربرد متفاوت دارند و ممکن است اشتباه گرفته شود. تمام صفحاتی که در سایت می‌سازید روی ساب فولدر قرار می‌گیرند و با اسلش از آدرس اصلی جدا می‌شوند مثلا rtl-theme.com/blog اما ساب دامین یک بخش جدا از سایت است که آدرس آن با بقیه صفحات متفاوت است و حتی می توانید یک قالب دیگر در ساب دامین نصب کنید.

 

در این مقاله شما را با تعریف ساب دامین چیست و مزیت‌ها و کاربردهای آن آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش برای شما مفید باشد. در صورتی که سوالی دارید از قسمت دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

 

نظر شما چیست؟
زهرا غفاری
زهرا غفاری

مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها