تمدید دامنه ir و بین المللی

تمدید دامنه ir و بین المللی

دامنه‌ای که خریداری کرده‌اید بعد از مدت مشخصی که از یک تا 10 سال متغیر است، منقضی می‌شود. همیشه باید زودتر از موعد نسبت به تمدید دامنه اقدام کنید؛ پس سریعاً به پنل کاربری خود مراجعه کرده و مدت‌زمان اعتبار دامنه خود را بررسی کنید تا مثل خیلی از افراد گرفتار نشوید!

0 فروردین ۹, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: فروردین ۲۰, ۱۴۰۳

در عصر دیجیتال امروز، نام دامنه به‌عنوان هویت یک وب‌سایت عمل می‌کند؛ پس انتخاب نامی نیک و در شأن یک کسب‌وکار و مهم‌تر از آن حفظ این نام اهمیت زیادی دارد. پس دامنه‌ای که در مالکیت شما قرار دارد باید قبل از انقضا تمدید شود؛ تمدید دامنه به معنای تمدید مالکیت و حق استفاده از این نام برای یک دوره زمانی مشخص دیگر است. در این مقاله به بررسی اهمیت تمدید دامنه و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

تمدید دامنه (Domain Renewal) چیست؟

تمدید دامنه به فرایند تجدید اعتبار یک دامنه می‌گویند که شامل پرداخت هزینه تمدید و ارسال اطلاعات تماس به روز شده است. تمدید دامنه قبل از انقضا اهمیت دارد و در غیر این صورت ممکن است از دست برود. زمانی که یک شخص یا ارگانی دامنه‌ای را ثبت می‌کند، در واقع آن دامنه را برای مدت‌زمان مشخصی اجاره کرده است؛ بنابراین پس از به‌ اتمام‌ رسیدن مدت اجاره موظف است تا زمان آن را تمدید کند.

پس از انقضای دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟

بسیاری از افراد به میزان اهمیت این موضوع آگاه هستند و قبل از سررسیدن تاریخ اتمام دامنه، آن را تمدید می‌کنند. درصورتی‌که مدت‌زمان اعتبار دامنه به اتمام برسد و دامنه تمدید نشود، دامنه به طور خودکار 1 ماه تمدید خواهد شد و فرصتی به صاحب دامنه داده می شود تا آن را تمدید کند. البته در این مدت یک ماهه دسترسی کاربر به برخی از امکانات دامنه محدود خواهد شد و جریمه تمدید دامنه را نیز باید پرداخت کند.

با خرید دامنه از راست چین کلود به یک لیست از دامنه‌های ملی و بین المللی با ارزان‌ترین قیمت دسترسی خواهید داشت و به راحتی می‌توانید آنها را از طریق پنل کاربری خود تمدید کنید.

خرید دامنه زا راست چین کلود

چرا باید دامنه خود را تمدید کنیم؟

همه دامنه‌های ملی و بین المللی هزینه و زمان مشخصی برای استفاده دارند و پس از آن باید اقدام به تمدید دامنه کنید. به دلایل زیر شما باید اقدام به تمدید دامنه کنید.

  1. حفظ امتیاز و شناخت: با تمدید دامنه، امتیاز و شناخت برند شما حفظ خواهد شد و کاربران شما همچنان به شما به‌عنوان فروشگاهی معتبر اعتماد خواهد کرد.
  2. جلوگیری از ثبت دامنه توسط افراد دیگر: اگر دامنه شما منقضی شود و تمدید آن صورت نگیرد، هر فردی می‌تواند آن را ثبت مجدد و یا به‌عنوان دامنه جدید خریداری کند. این موضوع سبب ازدست‌رفتن حق مالکیت بر دامنه شما خواهد شد.
  3. حفظ جایگاه در موتورهای جستجو: موتورهای جستجو معمولاً برای دامنه‌هایی را که تازه تمدید شده‌اند و به‌روز هستند، ارزش بیشتری قائل است. با تمدید دامنه، می‌توانید جایگاه خود در نتایج جستجو را حفظ کنید و بهبود بخشید. به علاوه ثبت یک دامنه جدید در مقایسه با دامنه‌ای که قبلا ثبت شده و گوگل آن را می‌شناسد برای گرفتن جایگاه در گوگل نیاز به زمان دارد.
  4. حفظ ترافیک و مشتریان: اگر دامنه شما منقضی شود، کاربرانی که به سایت شما دسترسی دارند ممکن است با پیام‌های خطا مواجه شوند و از دسترسی به محتوا و خدمات شما محروم شوند که این می‌تواند منجر به ازدست‌دادن ترافیک و مشتریان شما شود.

به‌طورکلی، تمدید دامنه مهم است؛ زیرا از ایجاد مشکلات فنی و ازدست‌دادن اعتبار و شناخت برند شما جلوگیری می‌کند و به حفظ حقوق مالکیت و استمرار فعالیت آنلاین شما کمک می‌کند.

اگر قصد خرید دامنه جدید را دارید و هنوز با انواع دامنه و پسوند دامنه اشنا نیستید پیشنهاد می‌کنم لیست دامنه های ملی را ببینید.

مزایای تمدید دامنه

تمدید دامنه یک فرایند مهم و اساسی در مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین است. این موضوع به حفظ هویت آنلاین شما کمک می‌کند. با تمدید دامنه، مالکان وب‌سایت قادر خواهند بود تا به حفظ برند و کسب‌وکار خود کمک کنند. علاوه بر این می‌توانند در گوگل شناخته‌شده‌تر باشند و اعتماد گوگل و مخاطبان خود را نیز جلب کنند. همچنین در صورت تمدید یک‌دفعه ای به‌صورت چند ساله تخفیفی شامل حال آنان نیز خواهد شد.

مزایای تمدید دامنه

احتمالا عبارت خرید دامنه منقضی شده به گوشتان خورده است اینها دامنه‌هایی هستند که صاحبین آنها به موقع اقدام به خرید آنها نکرده و حذف شده در دسترس بقیه افراد قرار گرفته‌اند. در آموزش خرید دامنه‌های منقضی شده با مزایای استفاده از این دامنه‌ها آشنا می‌شوید.

هزینه تمدید دامنه چقدر است؟

تمدید یک ساله دامنه ملی ir در پنل راست چین کلود  با مبلغ 39 هزار تومان قابل انجام است. برای تمدید یکساله دامنه‌های بین‌المللی مثل com. باید 749 هزار تومان پرداخت کنید.

روش‌های تمدید دامنه چیست؟

دو روش برای تمدید دامنه وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید که لزوماً قرار نیست که دامنه را نزدیک به پایان موعد تمدید کنید، بلکه می‌توانید در هر زمان که خواستید با پرداخت هزینه، آن را تمدید کنید.

1. تمدید دامنه به روش پرداخت صورت‌حساب

پس از اینکه 11 ماه از تاریخ دامنه تان گذشت، در ماه آخر می توانید با مراجعه به پنل کاربری خود و در قسمت دامنه ها، صورت حساب مربوط به تمدید دامنه را پرداخت کرده و آن را برای یک سال دیگر برای خود ثبت کنید.

2. تمدید دامنه زودتر از موعد

اگر به هر دلیلی قصد دارید زودتر از موعد دامنه خود را تمدید کنید این کار به‌راحتی برای شما قابل‌انجام است. فقط کافی است وارد پنل کاربری خود شوید و با کلیک بر روی دامنه موردنظر و انتخاب گزینه تمدید دامنه آن را یک سال دیگر تمدید کنید.

نحوه تمدید دامنه

چرخه حیات دامنه‌ (Domain Life Cycle)

چرخه حیات دامنه‌های ملی به شکل زیر است:

  1. آزاد: در این مدت دامنه آزاد بوده و کاربر با پرداخت هزینه، می‌تواند دامنه را به مدت‌زمان مشخصی اجاره کند.
  2. فعال: پس از خرید دامنه توسط کاربر، دامنه موردنظر به حالت فعال تغییر وضعیت می‌دهد و کاربر می‌تواند هر زمان که خواست اقدام به تمدید دامنه کند. باید توجه داشت که میزان مدت اعتبار دامنه‌های ملی نمی‌تواند بیش از 5 سال باشد.
  3. دوره منقضی شده: بعد از دوره فعال که حداقل یکساله ایت کاربر 45 روز فرصت تمدید دامنه دارد در غیر این صورت به دوره باز خرید می‌رود.
  4. دوره باز خرید: پس از اینکه مدت‌زمان اعتبار دامنه به پایان رسید کاربر به مدت 30 روز فرصت دارد تا با پرداخت هزینه تمدید، دامنه را به وضعیت فعال بازگرداند. این مدت 30 روزه زمان منقضی دامنه است.
  5. دوره قفل: درصورتی‌که دامنه تمدید نشود، دامنه به حالت قفل در خواهد آمد و مالک فرصت دارد در عرض 5 روز با پرداخت جریمه آن را به وضعیت فعال تبدیل کند و در غیر این صورت دامنه آزاد خواهد شد.

به عبارت دیگر اگر یک دامنه در دوره 45 روزه Expired تمدید نشود به مرحله بازخرید یا Redumption می‌رود که مدت زمان آن معمولا 30 روز است و در صورتی که باز هم تمدید نشود در عرض 5 روز دامنه شما حذف خواهد شد.

چرخه حیات دامنه برای تمدید دامنه

چرخه حیات دامنه‌های بین‌المللی

چرخه حیات دامنه‌های بین‌المللی طبق قوانین مؤسسه ICANN به‌صورت زیر است:

  1. دامنه آزاد (Available for Registration): در این مدت‌زمان دامنه آزاد بوده و هر کسی می‌تواند آن را از آن خود کند.
  2. دامنه فعال (Active Domain): مشابه دامنه‌های ملی، در این مرحله، دامنه فعال بوده و مالک آن قادر خواهد بود تا در هر زمان که نیاز است دامنه را تمدید نماید. مدت تمدید به انتهای مدت اعتبار دامنه افزوده می‌شود و همچنین لازم به ذکر است که مدت اعتبار دامنه نمی‌تواند بیش از ۱۰ سال از تاریخ جاری باشد.
  3. منقضی شده(Domain De-Actived): اگر در دوره فعال دامنه تمدید نشود، در این دوره ۴۰ روزه، دامنه غیرفعال می‌گردد. در این مدت، مالک دامنه می‌تواند با پرداخت هزینه تمدید، دامنه را مجدداً فعال کند.
  4. دوره قفل (Domain Redemption Period): پس از اینکه مهلت 40 روزه از تاریخ انقضای دامنه به اتمام رسید، دوره ۳۰ روزه آغاز می‌شود. در این دوره، دامنه غیرفعال بوده و تمدید دامنه تنها توسط مالک دامنه و با پرداخت جریمه امکان‌پذیر است.
  5. دوره حذف (Pending Delete): پس از به‌اتمام‌رسیدن دوره قفل، یک دوره 5 روزه آغاز می‌شود که حتی مالک دامنه هم قادر نخواهد بود که دامنه را تمدید کند و پس از اتمام این دوره، دامنه برای ثبت مجدد توسط هر کسی آزاد می‌گردد و به حالت Available در می‌آید؛ البته به‌احتمال زیاد این دامنه توسط شرکت‌های حراجی دامنه بین‌المللی ضبط و ثبت می‌شود و پس از آن به قیمت بسیار بالاتری به مالک اصلی آن فروخته خواهد شد.

سوالات متداول

  1. اگر دامنه‌ام را تمدید نکنم چه اتفاقی می افتد؟

نام دامنه 5 روز پس از انقضا، غیرفعال می‌شود و وب سایت شما با صفحه «پارک شده» جایگزین می شود که نشان می دهد نام دامنه منقضی شده است. به این ترتیب سایر بخش‌های مرتبط با نام دامنه، مانند ایمیل یا وب سایت شما، دیگر کار نمی‌کنند.

در این مقاله به موضوع بسیار مهم تمدید دامنه پرداختیم؛ اگر شما هم وب‌سایتی راه‌اندازی کردید که در این مدت بر روی آن هزینه کرده و در نتیجه آمار بازدید سایت خود را بالا برده و فروش مستمر دارید توصیه می‌کنیم حتماً به تاریخ انقضا دامنه سایت خود توجه داشته باشید؛ چرا که اگر این موضوع را پشت‌گوش بیندازید و راحت از کنار آن بگذرید ممکن است اعتبار کسب‌وکارتان را در فضای مجازی از دست بدهید. پس همین حالا به پنل کاربری خود رفته و تاریخ انقضا دامنه خود را بررسی کنید و درصورتی‌که از اعتبار آن مدت‌زمان زیادی باقی نمانده، اقدام به تمدید دامنه خود کنید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها