دامنه (Domain) چیست و انواع پسوند دامنه کدام هستند؟

دامنه (Domain) چیست و انواع پسوند دامنه کدام هستند؟

انتخاب دامنه یکی از مهم‌ترین مراحل برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین است؛ زیرا دامنه (Domain) آدرس منحصر به فرد است که کاربران سایت شما را با آن می‌شناسند و در نتایج جستجو به آنها نمایش داده می‌شود. پس انتخاب یک دامنه جذاب و مرتبط با نوع کسب و کارتان بسیار اهمیت دارد.

0 اسفند ۱۸, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

ثبت دامنه اولین قدم برای راه‌اندازی یک سایت محسوب می‌شود. اسم دامنه در کنار پسوند دامنه هویت سایت شما را تشکیل می‌دهد؛ هویتی که کاربران با کمک آن می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند و کسب‌وکارتان را بشناسند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مفهوم دامنه و انواع پسوند دامنه بپردازیم. پس اگر نمی‌دانید دامنه دقیقاً چه چیزی است و انواع پسوند دامنه را نمی‌شناسید، در این مقاله همراه ما باشید.

دامنه چیست؟

دامنه آدرس فیزیکی سایت شما در فضای وب است؛ دامنه یا دامین نام سایت شما و آدرس اینترنتی است که کاربران از طریق آن به سایت شما دسترسی دارند. این آدرس از دو بخش مهم و ضروری تشکیل شده است:

  • نام: همان نام کسب‌وکارتان است؛ برای مثال راستچین یک نام دامنه محسوب می‌شود.
  • پسوند دامنه (TLD): همان پسوندی است که پس از نام کسب‌وکارتان قرار می‌گیرد؛ برای مثال com. یک پسوند دامنه است. در دامنه com. چیست در مورد این پسوند دامنه صحبت کردیم و گفتیم چه مزایا و معایبی دارد.

حال اگر نام سایت و پسوند را در کنار هم قرار دهید، یک دامنه تشکیل می‌شود. در واقع نام سایت همان نام دامنه و پسوندی که پس از نام سایت قرار می‌گیرد. نام دامنه برای هر سایت منحصربه‌فرد بوده اما پسوند دامنه میان میلیون‌ها سایت مشترک است. به صورت کلی، دامنه شما منحصربه‌فرد است و کاربران با وارد کردن آن در مرورگر، فقط سایت شما را مشاهده می‌کنند. در تصوری زیر اجزای مختلف دامنه را با هم می‌بینیم.

نکته: تفاوت URL و دامنه در این است که URL شامل همه اجزا از جمله پروتکل HTTP، دامنه و مسیر (Path) هم می‌شود ولی نام دامنه فقط از دو بخش تشکیل شده است.

دامنه چیست و بخش های مختلف آن

در واقع دامنه به کاربران کمک می‌کند تا به جای به خاطر سپردن IP (پروتکل اینترنت) که دشوار است با نام، شما را راحت تر پیدا کنند. دامنه‌ها در سیستم نام دامنه یا همان Domain Name System ثبت می‌شوند و هر دامنه نمایش دهنده یک آدرس IP است.

انواع پسوند دامنه چیست؟

اگر به چند سال گذشته نگاهی بیندازید، می‌بینید که تنها چند پسوند دامنه خاص وجود داشت که از بهترنی پسوند دامنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Com
  • Org
  • Net

با گذشت زمان، پسوندهای زیادی به وجود آمد که در حال حاضر، صدها پسوند برای ثبت دامنه وجود دارد. به صورت کلی پسوندهای دامنه به 3 دسته خاص تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از:

 1. پسوندهای عمومی (gTLD)

پسوندهای عمومی پرکاربردترین نوع پسوند دامنه هستند که کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر از آن استفاده می‌کنند. این پسوندها توسط همه افراد قابل ثبت هستند و محدودیت خاصی در ثبت آن‌ها وجود ندارد. البته تعداد دامنه‌های ثبت شده با پسوند عمومی بسیار زیاد است و احتمالاً هنگام پیدا کردن دامنه موردنظر برای برند خود با چالش روبرو می‌شوید. از مهم‌ترین و برترین پسوندهای عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • com: مخفف کلمه Company و معنای شرکت / مخفف کلمه Commercial و به معنای تجاری
  • org: مخفف کلمه Organization و معنای سازمان
  • net: مخفف کلمه Netweork و معنای شبکه
  • biz: مخفف کلمه Business و معنای تجارت
  • Info: مخفف کلمه Information و به معنای اطلاعات
  • xyz: سه حرف پایانی الفبای انگلیسی
  • و ده‌ها پسوند عمومی دیگر.

اگر یک کسب‌وکار عمومی دارید، می‌توانید از یکی از پسوندهای دامنه بالا استفاده کنید. معمولاً هزینه آن‌ها نسبت به پسوندهای اختصاصی دامنه کمتر و در میان کاربران شناخته‌ترشده هستند.

2. پسوندهای دامنه اختصاصی سطح بالا (sTLD)

پسوندهای اختصاصی در مورد یک حوزه کاری خاص هستند و توسط سازمان‌های خصوصی استفاده می‌شوند. در واقع اگر کسب‌وکار از این پسوند استفاده کند، کاملاً مشخص است که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند. از مهم‌ترین پسوندهای اختصاصی دامنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • travel: برای سایت‌های فعال در حوزه گردشگری و مسافرتی
  • edu: پسوند سایت‌های آموزشی
  • gov: برای سایت‌های دولتی و ادارات
  • art: برای سایت‌های حوزه هنر
  • Photography: برای سایت‌های حوزه عکاسی
  • Academy: برای سایت‌های مربوط به آکادمی‌ها
  • Agency: برای سایت‌های مربوط به آژانس‌ها
  • ACCOUNTANT: برای سایت‌های حوزه حسابداری
  • و صدها پسوند اختصاصی دیگر.

برخی از این پسوندها به شرایط و قوانین خاصی نیاز دارند. مثلاً برای ثبت دامنه edu. باید یک نهاد یا موسسه آموزشی ثبت شده داشته باشید تا بتوانید آن را ثبت کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای پسوندهای اختصاصی دامنه این است که تعداد دامنه‌های ثبت شده با آن نسبت به پسوندهای عمومی کمتر است. بنابراین شانس بسیاری زیادی دارید که نام برند خود را با آن ثبت کنید. با این کار، یک دامنه کوتاه که در خاطر کاربران می‌ماند در اختیار دارید و شانس برندسازی کسب‌وکارتان بیشتر است.

3. پسوندهای کشوری (ccTLD)

یکی از انواع پسوند دامنه ccTLD یا (country code top level domain) پسوندهای کد کشوری هستند که لوکیشن و کشور محل فعالیت یک کسب‌وکار را نشان می‌دهند. در واقع این دامنه‌ها مخفف نام کشورهای مختلف و معمولاً به صورت دو حرفی هستند. البته این موضوع به این معنی نیست که فقط می‌توانید از طریق آن کشور دامنه موردنظر را ثبت کنید. به دلیل اینکه این دامنه‌ها کوتاه و محبوب هستند، بسیاری از آن‌ها قابل ثبت توسط همه کاربران در سراسر دنیا هستند.

شناخته‌شده‌ترین و پراستفاده‌ترین پسوند دامنه کشور برای ما ایرانیان پسوند IR است. تقریباً همه کاربران ایرانی از این نوع پسوند استفاده می‌کنند. ارزان‌ترین پسوند دامنه موجود در میان صدها پسوند دامنه همین مورد است. استفاده از این نوع پسوند مزایا و معایب خاص خود را دارد. در هر صورت اگر نیاز به ثبت پسوندهای دیگر هستید، می‌توانید از پسوندهای کشوری که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

پسوند دامنه ‌های ملی را ببینید و با پسوندهای ایران و سایر کشورها به علاوه لیست پسوندهای عموی و اختصاصی آشنا شوید. از مهم‌ترین پسوندهای کشوری دامنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • US: پسوند مربوط به کشور ایالات متحده آمریکا
  • US: : پسوند مربوط به کشور انگلستان
  • DE: پسوند مربوط به کشور آلمان
  • FR: : پسوند مربوط به کشور فرانسه
  • Nl: : پسوند مربوط به کشور هلند
  • CO: : پسوند مربوط به کشور کلمبیا
  • IN: : پسوند مربوط به کشور هند
  • PL: : پسوند مربوط به کشور لهستان
  • PT: پسوند مربوط به کشور پرتغال
  • و صدها پسوند کشوری دیگر.

گاهی اوقات با کمک پسوند دامنه کشورهای مختلف می‌توانید یک دامنه بسیار کوتاه و جذاب ثبت کنید. در این صورت برندسازی برای شما راحت‌تر است و استفاده از آن یک مزیت محسوب می‌شود. حتی برخی از پسوندهای دامنه آن‌قدر محبوب و پراستفاده هستند که بسیاری از کاربران فکر می‌کنند یک پسوند عمومی است. برای مثال پسوند دامنه CO مربوط به کشور کلمبیا است اما بسیاری از کاربران فکر می‌کنند این پسوند مخفف کلمه Company ( به معنای شرکت) یا Commercial (به معنای تجاری) است.

انتخاب هاست یکی دیگر از اقداماتی است که شما در کنار انتخاب دامنه باید انجام دهید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید بهتر است هاستی انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با قالب و افزونه وردپرسی داشته باشد. با خرید هاست از یک هاستینگ معتبر مثل راست چین کلود مشکلی در این خصوص نخواهید داشت.

پیشنهاد ویژه
پلن استاندارد
حجم 5 گیگابایت سرور نسل 10 HPE وب سرور لایت اسپید ترافیک نامحدود
20% تخفیف بزن بریم

یکی از امکانات سی پنل در کنار ارائه دامنه، زیر دامنه یا ساب دامین است که بخشی از دامنه است و برای زمانی مناسب است که بخواهید یک صفحه یا سرویس جدید و مستقل را به سایت‌تان اضافه کنید. در ساخت ساب دامین در سی پنل نحوه ایجاد آن را به طور کامل توضیح دادیم.

نکات مهم انتخاب پسوند دامنه

حالا کخه دانستید  دامنه چیست و انواع پسوند آن کدامند، اگر قصد ثبت دامنه جدید دارید با رعایت نکات زیر برای انتخاب پسوند دامنه می‌توانید یک دامنه جذاب و منحصربه‌فرد ثبت کنید.

  • انتخاب پسوند به یاد ماندنی

اولین نکته‌ در مورد انتخاب پسوند دامنه این است که یک پسوند به یاد ماندنی انتخاب کنید. برخی پسوندها در میان کاربران شناخته‌شده‌تر هستند. با انتخاب یک پسوند شناخته‌شده، دامنه شما به یاد ماندنی‌تر می‌شود. سعی کنید پسوند شما علاوه بر شناخته‌شده‌تر بودن، کوتاه هم باشد. برخی پسوندهای دامنه طولانی هستند و به ذهن سپردن آن توسط افراد مشکل است. دامنه‌های دو حرفی راحت‌تر از دامنه‌های چند حرفی در ذهن ماندگار می‌شود.

  • انتخاب پسوند بر اساس نوع کسب‌وکارتان

دومین نکته در مورد انتخاب پسوند دامنه این است که پسوند خود را بر اساس نوع کسب‌وکارتان انتخاب کنید. مثلاً اگر یک آژانس بازاریابی هستید، می‌توانید از پسوند Agency استفاده کنید. طبیعتاً استفاده از پسوند car برای یک آژانس بازاریابی درست نیست؛ بنابراین پسوندی انتخاب کنید که حوزه کاری شما را نشان دهد. همچنین می‌توانید از پسوندهای عمومی نظیر com برای ثبت دامنه استفاده کنید که کاربران بیشتری آن را می‌شناسند.

  • دات کام و آی‌آر ؛ محبوب‌ترین پسوند دامنه

با وجود آن که انواع پسوند دامنه وجود دارد، اما همچنان دات کام و آی‌آر محبوب‌ترین پسوندهای دامنه هستند. دلیل آن هم این است که کاربران بیشتری با آن آشنا هستند و با دیدن آن راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. البته پسوند آی‌ آر برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از خدماتی نظیر گوگل ادوردز استفاده کنند، مناسب نیست. چرا که تحریم هستیم و امکان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در سرویس‌های بین‌المللی برای دامنه ملی ایران وجود ندارد.

با خرید دامنه از راست چین کلود می‌توانید به لیست دامنه‌های پرطرفدار ملی و بین المللی با ارزان‌ترین قیمت دسترسی داشته باشید.

Untitled 15 3 دامنه (Domain) چیست و انواع پسوند دامنه کدام هستند؟

برای خرید دامنه پیشنهاد می‌کنم ابتدا با جستجوی دامنه در راست چین کلود از آزاد بودن آن مطمئن شوید و سپس اقدام به خرید کنید.

یکی از امکاناتی که بعضی از هاستینگ‌ها ارائه می‌دهند ادان دامین است؛ در ادان دامین چیست با این نوع دامنه آشنا شده و می‌آموزید که چطور آن را در هاست سی پنل ایجاد کنید.

پسوند دامنه در سئو تاثیرگذار است؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کاربران در مورد پسوند دامنه با آن روبرو هستند، این است که آیا پسوند دامنه روی سئو تاثیرگذار است؟ به صورت غیر مستقیم بله.

واقعیت این است که برای گوگل فرقی نمی‌کند که شما از کدام پسوند دامنه استفاده کنید؛ چرا که همه آن‌ها معتبر هستند. تاثیر پسوند دامنه روی سئو زمانی است که کاربر در صفحه نتایج جستجوی گوگل با دو سایت مختلف روبرو می‌شود. اولین سایت از پسوند Com که یک پسوند محبوب و عمومی است استفاده کرده و دومین سایت از پسوند اختصاصی نظیر Agency که کمتر در میان کاربران شناخته شده، استفاده کرده است. در چنین شرایطی طبیعتاً کاربران در میان آن دو، به سایتی که دامنه com استفاده کرده اعتماد بیشتری می‌کند و با احتمال بیشتری وارد آن سایت می‌شوند. همین موضوع باعث شده تا گوگل فکر کند که آن سایت برای کاربران محبوب‌تر است و در نهایت به آن ارزش بیشتری بدهد.

البته با برندسازی می‌توانید جلوی این مشکل را بگیرید، اما کمی زمان نیاز دارد. پس اگر یک دامنه عالی با پسوند دامنه اختصاصی پیدا کرده‌اید و تنها مسئله شما سئو است، جای نگرانی نیست! فقط کافی است کمی زمان بگذارید و روی برندسازی کسب‌وکارتان کار کنید.

اگر جزو افراد مبتدی هستید و برایتان سوال پیش آمده که هاست و دامنه دقیقا چه فرقی با هم دارند، در تفاوت و هاست و دامنه این دو مفهوم را با هم مقایسه کرده‌ایم.

با انتخاب پسوند مناسب، به هویت و برند کسب‌وکارتان کمک کنید

انتخاب دامنه مناسب بخش مهمی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار است. پس از انتخاب نام دامنه، پسوند آن اهمیت زیادی دارد؛ چرا که بخشی از دامنه شما خواهد بود. در این مقاله به بررسی مفهوم دامنه چیست و انواع پسوندهای دامنه پرداختیم.

اگر سوالی در مورد این مقاله و انواع پسوندهای دامنه دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم. همچنین می‌توانید از تجربیات خود در مورد ثبت دامنه بگویید تا ما و سایر کاربران از آن استفاده کنیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها