پس از نصب وردپرس چه اقداماتی انجام دهیم؟

پس از نصب وردپرس چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای اینکه یک سایت حرفه‌ای طراحی کنید که بعد از راه اندازی به مشکل نخورد باید پس از نصب وردپرس مجموعه‌ای از اقدامات حیاتی را انجام دهید. پس اگر شما هم به تازگی وردپرس نصب کردید یا قصد راه اندازی سایت را دارید این مقاله را از دست ندهید.

0 فروردین ۱۱, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

یکی از ساده‌ترین روش‌های راه‌اندازی سایت‌های وردپرسی استفاده از بسته نصبی قالب است زیرا در کمتر از چند دقیقه سایت شما به صورت کامل آماده راه‌اندازی می‌شود. بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که پس از نصب وردپرس، نیازی به انجام هیچ اقدامی نیست و سایت آماده قرار دادن محتوا و راه‌اندازی است. در حالی که اگر پس از راه‌اندازی اقدامات لازم را انجام ندهید، ممکن است سایت شما نابود شود. در این مقاله 17 اقدام مهم پس از نصب وردپرس را بررسی می‌کنیم؛ با انجام این اقدامات از به وجود آمدن مشکلات جدی برای سایت‌تان جلوگیری کنید.

17  اقدام مهم پس از نصب قالب وردپرس

شاید شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که پس از نصب وردپرس در سی پنل، دیگر کاری انجام نمی‌دهید. در این صورت باید منتظر مشکلات جدی برای سایت خود به علاوه سئوی آن باشید. در ادامه مجموعه اقدامات مهم پس از نصب وردپرس را با هم مرور می‌کنیم.

       1. تیک “از موتورهای جستجو درخواست کن محتوای سایت را بازبینی نکنند” را بزنید

محتوای پیش فرض قالب‌ها لورم ایپسوم است پس بهتر است تا زمانی که محتوای ارزشمندی داخل سایت قرار داده نشده از ایندکس شدن سایت وردپرسی جلوگیری کنید. در واقع یکی دیگر از اقدامات ضروری پس از نصب وردپرس است که باید از بخش پیشخوان > تنظیمات > خواندن، تیک نمایش به مورتوهای جستجو را بزنید تا گوگل قبل از محتواگذاری سایت شما را Crawl و ایندکس نکند. این مساله برای سئوی سایت شما حیاتی است. در واقع در این صورت گوگل نمی‌تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد و مطالب شما را ایندکس کند که بهتر است در زمان ویرایش سایت تا زمانی که سایت کاملاً آماده نشده فعال باشد.

تیک موتورهای جستجو؛ یکی از کارهای پس از نصب وردپرس

       2. حذف محتوای پیش‌فرض و لورم ایپسوم

هنگامی که شما از بسته نصبی وردپرس استفاده می‌کنید، علاوه بر قالب و افزونه‌های ضروری، محتوای پیش‌فرض قالب یا همان لورم ایپسوم هم به سایت شما منتقل می‌شود. در چنین شرایطی، محتوای پیش‌فرض می‌تواند به سئو سایت شما آسیب بزند از طرف دیگر، محتوای پیش‌فرض هیچ ارتباطی با سایت شما ندارد و به‌دردتان نمی‌خورد.

اولین اقدام پس از نصب وردپرس، حذف محتوای پیش‌فرض پست‌ها و برگه‌های وردپرس است که به راحتی می‌توانید پست ها و برگه ها را پاک کنید. البته هنگام پاک کردن برگه‌ها حواستان باشد برگه های اصلی سایت را پاک نکنید.

     3. حذف برچسب‌های اضافی

پس از نصب دموهای قالب وردپرس، علاوه بر محتوای اضافه، برچسب‌های زیادی هم ایجاد می‌شوند. برچسب یکی از ابزارهای دسته‌بندی محتوای سایت است. هر برچسبی که در سایت ایجاد می‌شود، در واقع یک صفحه جدید به سایت شما اضافه می‌کند. حال اگر تعداد زیادی برچسب بی‌ارزش در سایت شما وجود داشته باشد، صفحات بی‌ارزش در سایت شما زیاد می‌شوند. این مسئله در نهایت به ضرر سایت شما خواهد بود.

دلیل آن هم این است که گوگل تمام صفحات سایت شما را بررسی می‌کند. حال اگر وارد صفحه برچسب‌های بی‌ارزش شود، محتوای ارزشمندی در آن دیده نمی‌شود. بنابراین آن صفحه نمی‌تواند امتیاز خوبی از طرف گوگل دریافت کند. همین موضوع، باعث می‌شود تا امتیاز کلی سایت شما کاهش پیدا کرده و صفحات شما رتبه خوبی در گوگل نگیرند.

       4. انتخاب صفحه نخست سایت و نوشته‌ها

یکی دیگر از کارهای مهم پس از نصب وردپرس انتخاب صفحه نخست است. قالب‌های تجاری صفحات متنوعی دارند و هر دمو ممکن است چند صفحه اصلی داشته باشد. صفحه اصلی مدنظر خود را پیدا کرده و به عنوان صفحه نخست سایت خود انتخاب کنید. صفحه هوم پیج را به عنوان برگه اصلی قرار دهید و برگه نوشته ها را نیز تعیین کنید. از پیشخوان وردپرس > تنظیمات > خواندن این تنظیمات را انجام دهید.

انتخاب صفحه نخست برگه ها و نوشته ها یکی از اقدامات مهم بعد از نصب وردپرس

البته حواستان باشد که صفحه اصلی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتماً محتوای مناسب و ارزشمند در آن قرار دهید. به‌علاوه حواستان باشد که برگه نوشته‌ها که همان برگه بلاگ (Blog) سایت است را هم مشخص کنید.

      5. نصب قالب و شخصی‌سازی تنظیمات قالب

راه‌اندازی سایت با استفاده از قالب آماده در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند اما باید توجه داشته باشید که قالب آماده تنظیمات خاص خود را دارد. در بسته نصبی تنظیمات متناسب با آن چیزی که طراح و فروشنده قالب درنظر گرفته شده، انجام شده است نه متناسب با چیزی که شما نیاز دارید. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از نصب قالب این است که تنظیمات آن را شخصی‌سازی کنید.

از مهم‌ترین تنظیمات آن می‌تواند به لوگو، نام قالب، استایل هدر، منوها، رنگ‌بندی کلی سایت، فونت‌ها و… اشاره کرد. با شخصی‌سازی تنظیمات می‌توانید سایت خود را همان‌گونه که می‌خواهید به کاربران نمایش دهید.

با توجه به رشد کسب و کارهای اینترنتی و سایت های فروشگاهی، هاست ووکامرس یک سرویس میزبانی است که به طور اختصاصی برای سایت‌های ووکامرسی با عملکرد و سرعت بهتر در دسترس است.

پیشنهاد ویژه
پلن آپتیموس
حجم 20 گیگابایت 3 اددان دامین هارد SSD NVME پرسرعت سرور لایت اسپید
تخفیف 20% بزن بریم

      6. ویرایش عنوان و معرفی کوتاه سایت

پس از نصب وردپرس باید عنوان و توضیحات سایت را ویرایش و شخصی‌سازی کنید. عنوان سایت در تمام صفحات سایت نمایش داده می‌شود و لازم است بعد از نصب قالب نام سایت خود را تغییر دهید.

ویرایش عنوان یکی از اقدامات ضروری پس از نصب وردپرس

معرفی کوتاه در صفحه اول سایت و همچنین توضیحات سئو نمایش داده می‌شود و باید خیلی سریع آن را شخصی‌سازی کنید.

      7. تغییر نام کاربری، پسورد و ایمیل مدیریت

بعد از نصب قالب یک نام کاربری در اختیار شما قرار می‌گیرد و همان چیزی است که طراح و فروشنده قالب تعریف کرده است. بنابراین چنین فردی به راحتی می‌تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد و امنیت سایت را به خطر بیندازد.

پس از نصب قالب، باید اطلاعات مربوط به نام کاربری مدیریت را شخصی‌سازی کنید. به این منظور از پیشخوان > کاربران > مدیریت کاربران وارد شده و نام کاربری و پسورد را تغییر دهید. اگر به پیشخوان دسترسی ندارید، از طریق هاست وارد دیتابیس خود شده و از طریق جدول wp_users نام کاربری موردنظر را پیدا کرده و اطلاعات آن را تغییر دهید. نام کاربری، پسورد و ایمیل مدیریت مهم‌ترین اطلاعات مدیر هستند که نیاز به تغییر دارند.

تغییر نام کاربری و رمز عبور یکی از اقدامات مهم بعد از نصب وردپرس

     8. حذف کاربران پیش‌فرض

اگر قصد نصب قالب وردپرسی را دارید که کاربرمحور است و کاربران نقش تعیین‌کننده در آن دارند، احتمالاً در بسته نصبی تعداد زیادی کاربر پیش‌فرض تعریف شده است. این کاربران شاید در نگاه اول فرضی باشند، اما واقعیت این است که یک نام کاربری و پسورد دارند. بنابراین اگر کسی اطلاعات آن‌ها را در اختیار داشته باشد، به راحتی می‌تواند وارد سایت شما شود و خراب‌کاری کند.

معمولاً در قالب سایت‌های فروشگاه و آموزشگاهی کاربران پیش‌فرض زیادی تعریف شده است. بنابراین یکی از اقدامات مهم پس از نصب وردپرس که امنیت سایت شما را تامین می‌کند حذف کاربران پیش فرض است؛ وارد بخش کاربران شوید و اقدام به حذف کاربران اضافه کنید.

     9. تنظیم ساختار زمان، تاریخ و موقعیت جغرافیایی

یکی دیگر از اقدامات مهم پس از نصب وردپرس، تنظیم ساختار زمان و تاریخ است. این ساختار در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن زمان‌بندی پست‌ها است؛ فرمت تاریخ پست‌های منتشر شده در سایت‌ را در پیشخوان وردپرس از بخش تنظیمات > عمومی را تعیین کنید. به‌علاوه .ساختار زمان محلی را نیز تغییر دهید.

تعیین تاریخ و زمان محلی یکی از اقدامات پس از نصب وردپرس

     10. افزودن دسته جدید و تغییر دسته‌بندی‌ پیش فرض

بعد از نصب وردپرس یک Category با عنوان «دسته بندی نشده» اضافه می‌شود. بعد از نصب قالب وردپرس نیز ممکن است دسته بندی های متنوعی به سایت شما اضافه شود؛ گاهی اوقات این دسته‌بندی‌ها به قدری زیاد هستند که صفحات زیادی در سایت شما ایجاد می‌کنند. در این صورت اگر چنین صفحاتی که ارزش محتوای زیادی ندارد، در گوگل ایندکس شوند امتیاز کلی سایت شما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین یکی از اقدامات مهم پس از نصب قالب وردپرس حذف دسته‌بندی‌های اضافه یا تغییر آنها به دسته‌ موردنیاز است. به علاوه از بخش نوشته‌ها > دسته‌ها نیز می‌توانید دسته بندی موردنظرتان را اضافه کرده و حذف کنید.

      11. حذف قالب‌های اضافی

اگر قالب خود را انتخاب کرده‌اید یکی از کارهای مهم بعد از نصب وردپرس، حذف قالب‌های اضافی است زیرا به‌دردتان نمی‌خورند،حجم هاست شما را می‌گیرند و در صورت عدم بروزرسانی ممکن است از نظر امنیتی سایت شما را به خطر بیاندازند. توجه داشته باشید که قالب‌های تجاری علاوه بر قالب اصلی، یک قالب فرزند (Child Theme) دارند که هر دوی آن‌ها باید در سایت وجود داشته باشد. حواستان باشد اشتباهاً یکی از آن دو را حذف نکنید.

      12. حذف افزونه‌های اضافی

افزونه‌های اضافی دو مشکل اساسی برای سایت ایجاد می‌کنند:

  • آسیب امنیتی به سایت: در اکثر مواقع، افزونه‌هایی که استفاده نمی‌شوند را آپدیت نمی‌کنیم و در این صورت باگ‌های امنیتی آن افزونه می‌تواند امنیت سایت ما را به خطر بیندازد.
  • کاهش سرعت سایت: یکی دیگر از مشکلاتی که افزونه‌های اضافی ایجاد می‌کند، کاهش سرعت سایت و حتی تداخل در عملکرد سایت است.

بنابراین برای چجلوگیری از این مشکلات پس از نصب وردپرس، افزونه‌های اضافی موجود در قالب وردپرس یا بسته نصبی را غیر فعال و سپس حذف کنید.

    13. انتخاب ساختار پیوندهای یکتا

هر سایت متناسب با نیاز خود از یک نوع ساختار پیوندهای یکتا استفاده می‌کند. این ساختار تعیین می‌کند که صفحات سایت با چه آدرسی در دسترس کاربران و موتورهای جستجو قرار بگیرند. ممکن است پیوندهای یکتای قالب وردپرس شما بهینه‌ نباشند در این صورت باید وارد بخش تنظیمات > پیوندهای یکتا شوید و یک ساختار بهینه برای پیوندهای یکتای سایت خود انتخاب کنید.

تنظیم ساختار پیوندهای یکتا یکی از کارهای بعد از نصب وردپرس

    14. حذف سفارش‌های فروشگاه‌ساز ووکامرس

اگر در حال نصب دموی یک قالب فروشگاهی هستید، افزونه فروشگاه‌ساز ووکامرس روی آن فعال است. ممکن است توسعه‌دهنده برای آن که تمام امکانات و ویژگی‌های قالب را نشان دهد، سفارش‌هایی روی ووکامرس فعال کرده باشد. این سفارش‌ها واقعی نیستند و به درد فروشگاه اینترنتی شما نمی‌خورد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی پس از نصب وردپرس حذف سفارش‌های ووکامرس است. علاوه بر سفارش‌ها، اطلاعات اضافی دیگری هم وجود دارد که باز هم به‌درد شما نمی‌خورد. بنابراین بهتر است این اطلاعات را پاک یا شخصی‌سازی کنید.

   15. اتصال سایت به سرچ کنسول و گوگل آنالتیکس

با کمک ابزارهای گوگل به راحتی می‌توانید کسب‌وکارتان را آنالیز کنید و بهبود ببخشید. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پس از نصب وردپرس باید انجام دهید، اتصال سایت به ابزارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالتیکس است.

البته پیشنهاد می‌کنیم پس از آن که قالب وردپرس خود را کاملاً شخصی‌سازی و ویرایش کردید، ابزارهای گوگل را به سایت متصل کنید. چرا که ممکن است همان اطلاعات قبلی توسط ابزارهای گوگل آنالیز شوند و اطلاعات اشتباه در این ابزارها وارد شود. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای بررسی فعالیت کاربران در سایت و تعداد بازدیدهای آنها به کار رفته و سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) وضعیت رتبه و سئوی صفحات شما را نشان می‌دهد.

  1. نصب افزونه‌های مهم و ضروری پس از نصب وردپرس

پس از آن که سایت شما آماده شد، زمان نصب افزونه‌های ضروری سایت فرا می‌رسد. هر سایت بر اساس نیازش، به افزونه‌های خاصی نیاز دارد که تنها با چند کلیک می‌توان آن را نصب کرد. مهم‌ترین افزونه‌های کاربردی که برای همه سایت‌ها ضروری هستند عبارتند از:

  • افزونه‌های امنیتی وردپرس مثل وردفنس
  • افزونه‌های سئو وردپرس مانند رنک مث
  • افزونه‌های کش و بهینه‌سازی سرعت وردپرس مانند راکت

با نصب این افزونه‌ها می‌توانید به بهبود وضعیت سایت خود کمک کنید.

    17. تنظیم دیدگاه ها و نظرات

یکی از اقدامات پس از نصب وردپرس ویرایش تنظیمات دیدگاه‌ها است. از بخش تنظیمات > گفتگو می‌توانید این کار را انجام دهید. علاوه بر این موارد ممکن است بخش‌های اضافی دیگری هم مثل نظرات غیرواقعی در سایت شما وجود داشته باشد. آن‌ها را پاک کنید و از انتشار محتوای اضافه که با سایت شما مرتبط نیست، جلوگیری کنید.

یکی از اقداماتی که باید بعد از نصب وردپرس و راه‌اندازی سایت انجام دهید بکاپ منظم از سایت است به جای اینکه مدام درگیر فرایند بکاپ گیری باشید به صورت زمانبندی شده و خودکار می‌توانید از سایت‌تان بکاپ بگیرید.

اقدام نهایی پس از نصب قالب وردپرس

خب حالا که می‌دانید بعد از نصب وردپرس چه کارهایی انجام دهید بعد از تولید محتوا و قرار دادن آن داخل سایت‌تان تیک ” از موتورهای جستجو درخواست کنید محتوای سایت را بازبینی نکنند” را بردارید تا زحماتی که برای تولید محتوا کشیده‌اید هدر نروند و گوگل سایت شما را کرول و ایندکس کند.

در این مقاله مهم‌ترین اقداماتی که پس از نصب قالب وردپرس و بسته نصبی باید انجام دهید را بررسی کردیم. اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها