آموزش ساخت شناسه ایرنیک و ثبت نام در nic.ir

آموزش ساخت شناسه ایرنیک و ثبت نام در nic.ir

دامنه یا همان آدرس سایت یکی از ضروریات برای راه‌اندازی هر سایت است؛ اگر دامنه انتخابی شما ir. باشد، برای ثبت آن باید در سامانه ایرنیک حساب کاربری ایجاد کنید. ایرنیک یک سامانه آنلاین است که به کاربران امکان می‌دهد دامنه‌های ملی را ثبت، تمدید، انتقال، لغو و مدیریت کنند.

0 اسفند ۷, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

اگر به کسب‌وکار آنلاین، طراحی سایت، تبلیغات و هر چیزی که با اینترنت مرتبط است علاقه‌مندید یا قصد دارید طراحی سایت را شروع کنید، حتماً با نام ایرنیک یا همان مرکز ثبت و مدیریت دامنه‌های ملی ایران (.ir) است آشنا هستید. در این سامانه کاربران بعد از ثبت نام ورود با شناسه کاربری خود مالکیت دامنه را به نام خود ثبت می‌کنند.

شناسه ایرنیک چیست؟ برای استفاده از خدمات سامانه ایرنیک، ابتدا باید به ساخت شناسه کاربری اقدام کنید و این شناسه همان حساب کاربری در سامانه ایرنیک است که برای انجام کلیه امور مربوط به دامنه‌ها مورد نیاز است. پس از nic.ir ثبت نام و ایجاد شناسه کاربری، می‌توانید با استفاده از اطلاعات کاربری خود به سامانه ایرنیک وارد شوید و نسبت به ثبت، تمدید، انتقال، لغو، مدیریت رکوردهای DNS، دسترسی‌های مجاز و کلیه فعالیت‌های مرتبط بامدیریت دامنه‌های خود اقدام کنید.

برای ثبت دامنه در nic.ir، باید مراحل زیر را طی کنید

  1. ساخت شناسه ایرنیک (nic.ir)

اولین قدم، ایجاد شناسه کاربریو ثبت نام در ایرنیک (سامانه nic.ir) است برای این کار گام‌های زیر را انجام دهید:

  • آدرس nic.ir را در مرورگر تایپ کرده و  به سایت مراجعه کنید.
  • از منوی «مشخصات شناسه»، گزینه «ساختن شناسه کاربری» را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده، نوع شناسه خود را (حقیقی یا حقوقی) انتخاب کنید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

برای اینکه بدانید باید اطلاعات خود را در کدام بخش وارد کنید:

  • شخص حقیقی: اگر فصد دارید دامنه را به اسم خودتان ثبت کنید باید از این بخش اقدام کنید.
  • شرکت یا موسسه غیر دولتی: برای ثبت دامنه شرکت یا نهاد غیردولتی از این بخش اقدام کنید.
  • وزارتخانه یا سازمان دولتی: اگر قصد دارید دامنه را برای یک سازمان دولتی ثبت کنید باید از این بخش اقدام کنید. در این بخش است که می‌توانید دامنه gov.ir را استفاده کنید.
  • مراکز آموزشی و پژوهشی: برای ثبت دامنه‌های sch.ir و ac.ir باید از بخش مراکز آموزی و پژوهشی ثبت دامنه را انجام دهید.
  • شناسه محدود: اگر می‌خواهید برای شخص حقیقی دیگری دامنه ثبت کنید از این بخش اقدام کنید.

نکته: برای ثبت دامنه در ایرنیک برای سازمان‌ها و شرکت‌ها باید مدارک کامل را آماده کنید. نحوه ارسال مدارک به سایت ایرنیک را ببینید تا بدانید از کدام بخش باید مدارک را ارسال کنید.

ساخت شناسه کاربری و ثبت نام در nic.ir

 2. وارد کردن آدرس ایمیل

در این بخش از ساخت شناسه ایرنیک آدرس ایمیل خود را در کادر مربوطه وارد کنید.

وارد کردن آدرس ایمیل برای ساخت شناسه ایرنیک

  3. کد تایید ایمیل

برای ثبت نام در ایرنیک کد تاییدی که به ایمیل‌تان ارسال می‌شود را در کادر مربوطه وارد کنید.

وارد کردن کد تایید ایمیل برای ساخت شناسه کاربری ایرنیک

4. وارد کردن مشخصات شناسه برای ساخت شناسه ایرنیک

بعد از انتخاب نوع شناسه و تکمیل فرم و دریافت شناسه را زدید وارد صفحه زیر می‌شوید که باید مطابق تصویر اطلاعات زیر را وارد کنید:

  1. نام و نام خانوادگی
  2. نام پدر
  3. شماره ملی
  4. تاریخ تولد
  5. کد پستی
  6. شماره تلفن همراه
  7. آدرس ایمیل
  8. نوع شناسه (حقیقی یا حقوقی)
  9. آدرس (کشورد، استان، شهر)
  10. پرسش و پاسخ محرمانه
  11. رابط‌های مجاز

نکته: سوال محرمانه را دقیق وارد کنید و پاسخ آن را به خاطر بسپارید

همه اطلاعات را تکمیل کنید و دکمه بازنگری را بزنید.

تکمیل اطلاعات برای ساخت شناسه ایرنیک

در صفحه بعدی و پس از تکمیل فرم اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود آنها را بررسی کنید و در صورتی که بدون مشکل باشند در انتها نام کامل خود را به انگلیسی وارد کرده، کد تایید موبایل را وارد کنید و گزینه موافقم و دریافت شناسه را بزنید. در مرحله آخر ساخت شناسه ایرنیک، Nic.ir یک شناسه برای شما ساخته و پسورد ورود به پنل را به ایمیل شما ارسال می‌کند. ایمیل خود را بررسی کنید و پسورد را بردارید.

ورود به سایت ایرنیک

وارد سایت ایرنیک شده و از بخش ورود مطابق تصویر زیر وارد اکانت خود شوید

ورود به سایت ایرنیک

ساخت شناسه ایرنیک و ورود به سایت ایرنیک

بعد از ثبت شناسه ایرنیک کافی است شناسه و پسورد را به همراه کد کپچا وارد کنید تا وارد اکانت خود شوید.

برای تهیه دامنه یکی از سرویس‌های راست چین کلود، خرید دامنه است که شما می‌توانید دامنه‌ با هر پسوندی را بخواهید تهیه کنید. فقط کافی است در بخش بررسی وضعیت آزاد بودن دامنه را بررسی و آن را ثبت کنید. سپس تمامی تنظیمات دی ان اس، تمدید و انتقال در اختیار شما قرار می‌گیرد.
خرید دامنه زا راست چین کلودپس از ایجاد و ساخت شناسه کاربری ایرنیک، می‌توانید دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در انتخاب دامنه و پسوند آن دقت کنید و دامنه‌ای را انتخاب کنید که با حوزه کاری شما متناسب باشد؛ پیشنهاد می‌کنم لیست دامنه‌های ملی را ببینید تا بتوانید یک دامنه مناسب انتخاب کنید. برای انتخاب دامنه، از منوی دامنه‌ها > ثبت دامنه  رفته و در فیلد «نام دامنه»، نام دامنه مورد نظر خود را وارد کرده و روی بررسی موجود بودن دامنه کلیک کنید. اگر دامنه مورد نظر شما در دسترس باشد، می‌توانید نسبت به ثبت آن اقدام کنید.

نکته: در هنگام انتخاب دامنه دقت کنید که نام دامنه به صورت ترکیبی از حروف انگلیسی و عدد انتخاب کرده و نباید از حروف فارسی یا فاصله در نام دامنه استفاده کنید. دامنه باید حداقل دو و حداکثر ۶۳ کاراکتر داشته باشد.

  • مدت زمان دامنه

در صورتی‌که دامنه برای ثبت موجود باشد باید مدت زمان ثبت آن را انتخاب کنید. امکان ثبت دامنه به صورت 12 ماه و یا 60 ماه را دارید.

  • مدیریت رابط‌ های مجاز

در بخش بعدی صاحب امتیاز و رابط دامنه را تعیین کنید. اگر همه رابط‌ها را روی خودم تنظیم کنید در صورتی که شناسه کاربری دیگر را تعیین کنید شخص دیگر مثل نمایندگان (نمایندگان ایرنیک) و شناسه‌ها نیز به دامنه شما دسترسی دارد و اقداماتی مثل تغییر دامنه، تمدید دامنه و غیره را خواهد داشت. بعد از انتخاب، گزینه اعمال را بزنید، سپس باید با قوانین موافقت کرده و اقدام به پرداخت صورتحساب کنید.

  • پرداخت هزینه ثبت دامنه

پس از انتخاب دامنه، باید هزینه ثبت دامنه را پرداخت کنید در بخش سبد خرید صورتحساب شما قابل مشاهده است. هزینه ثبت دامنه با توجه به نوع پسوند دامنه متفاوت است. برای پرداخت هزینه، می‌توانید از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب استفاده کنید. پس از پرداخت دامنه رزرو شده و در لیست دامنه‌های من قابل مشاهده است. در واقع وضعیت دامنه در حال تایید باقی می‌ماند تا زمانی که توسط کارشناسان ایرنیک تایید و فعال شود.

نکته: هزینه ثبت دامنه با توجه به نوع پسوند دامنه متفاوت است. برای اطلاع از هزینه ثبت دامنه، می‌توانید به صفحه «دامنه‌های اینترنتی» در سایت nic.ir مراجعه کنید.

  • ارسال مدارک احراز هویت

مدارک مورد نیاز برای ثبت دامنه و شناسه ایرنیک، با توجه به نوع شناسه کاربری شما متفاوت است. برای ثبت دامنه با شناسه حقیقی، باید کپی کارت ملی خود را ارسال کنید. برای ثبت دامنه با شناسه حقوقی، کپی روزنامه رسمی شرکت و کپی کارت ملی مدیر شرکت نیاز است.

نکته: مدارک احراز هویت باید به صورت اسکن شده یا عکس با کیفیت ارسال شوند.

  • تایید ثبت دامنه

پس از ارسال مدارک احراز هویت، درخواست ثبت دامنه شما توسط کارشناسان ایرنیک بررسی شده و در صورت تأیید درخواست، دامنه شما ثبت و اطلاعات آن در سامانه nic.ir ثبت می‌شود. زمان لازم برای ثبت دامنه در nic.ir، معمولاً یک تا دو روز کاری است. اگر طراح سایت هستید و یک دامنه‌ای را به نام خودتان ثبت کرده‌اید، امکان انتقال دامنه ir در سایت ایرنیک وجود دارد. به این ترتیب در چند مرحله می‌توانید مالکیت دامنه ir را به نام شخص موردنظر تغییر دهید.

اگر هنوز برای راه‌اندازی سایت، هاست خود را تهیه نکرده‌اید پیشنهاد ما هاست وردپرس است که برای همه محصولات وردپرسی اعم از قالب و افزونه بهینه شده است و بالاترین سازگاری را با آنها دارد. با خرید هاست از راست چین کلود یک سایت با سرعت بالاتر، امنیت و ویژگی‌هایی مانند پشتیبان گیری، ذخیره سازی و پهنای باند بهینه را تجربه خواهید کرد.

پیشنهاد ویژه
پلن استاندارد
ترافیک نامحدود هارد SSD NVME پرسرعت سرور لایت اسپید 5 گیگا بایت
20% تخفیف بزن بریم

در سامانه nic.ir، امکان ثبت پسوندهای زیر وجود دارد

  • پسوندهای عام:

    • .ایران
    • .ir
    • .id.ir (مختص افراد حقیقی ایرانی)
  • پسوندهای سازمانی:

    • co.ir (مختص شرکت‌ها، مؤسسات و نهادهای غیردولتی)
    • gov.ir (مختص مؤسسات یا سازمان‌های دولتی)
    • net.ir (مختص سرویس‌دهندگان رسمی اینترنت)
    • org.ir (مختص مؤسسات و سازمان‌های خصوصی)
    • sch.ir (مختص مدارس)
  • پسوندهای خاص:

    • .ac.ir (مختص دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی دارای مجوز رسمی از آموزش عالی ایران)

برای ثبت نام دامنه ir با هر یک از این پسوندها، شرایط و ضوابط خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. به عنوان مثال، برای ثبت دامنه با پسوند .ir، فرد باید دارای کارت ملی ایرانی باشد. برای ثبت دامنه با پسوند .ac.ir، مؤسسه آموزشی باید دارای مجوز رسمی از آموزش عالی ایران باشد. بعد از خرید دامنه اگر هاستتان را از شرکت دیگر خریداری کرده اید در مقاله نحوه ثبت DNS دامنه می توانید نحوه اتصال هاست به دامنه را ببینید.

در حال حاضر، سامانه ایرنیک بیش از ۸ میلیون دامنه با پسوند.ir را ثبت کرده که یکی از بزرگترین مراکز ثبت دامنه در جهان است. شما هم می‌توانید با مراجعه به ایرنیک و ثبت مدارک هویتی دامنه خود را ثبت کنید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها