ابزار جستجوی دامنه، بررسی آزاد بودن دامنه

ابزار جستجوی دامنه، بررسی آزاد بودن دامنه

با ابزارهای آنلاین جستجو و بررسی آزاد بودن دامنه تنها با یک کلیک می‌توانید دامنه مدنظر خود را ثبت کنید. یکی از این ابزارها، بررسی وضعیت دامنه راست چین کلود است که در این مقاله نحوه انجام آن را آموزش می‌دهیم.

0 فروردین ۱۵, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

یکی از مراحل مهم راه‌اندازی سایت، انتخاب و ثبت دامنه است؛ در واقع شما پس از بررسی و جستجوی دامنه مناسب باید آن را ثبت کنید. با توجه به رقابت بالا میان دامنه‌های پرطرفدار با پسوند ir و com، پیدا کردن دامنه آزاد، سخت‌تر شده است؛ به‌علاوه انتخاب دامنه با نام و پسوند مناسب هم اهمیت بالایی برای کسب و کار شما دارد.

قبل از هر چیز استعلام و بررسی آزاد بودن دامنه سایت به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. برای اینکه بعدا مجبور به تغییر دامنه نشوید، قبل از بررسی و انتخاب دامنه ترفندهای انتخاب دامنه مناسب را ببینید.

جستجوی دامنه مناسب برای کسب‌وکار

دامنه (Domain) همان آدرسی است که کاربران با استفاده از آن به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند و نمایش دهنده نام برندتان است؛ در واقع اگر یک دامنه ثبت کنید، فقط آدرس سایت شما نیست بلکه برند کسب‌وکارتان خواهد بود. به همین دلیل ثبت دامنه مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای ثبت آن به اندازه‌ کافی تحقیق کنید.

حال اگر یک دامنه برای کسب‌وکارتان پیدا کرده‌اید و می‌خواهید آن را ثبت کنید، باید ببینید که آن دامنه آزاد است یا نه. خوشبختانه انواع پسوند دامنه در اختیار کاربران قرار دارد و اگر یک پسوند ثبت شده باشد، به راحتی می‌توانید به سراغ پسوند دامنه دیگر بروید.

نکته: در لیست دامنه های ملی و بین المللی می‌توانید با انواع دامنه ایرانی و خارجی آشنا شوید و بدانید هر یک برای چه به کار می‌روند.

نحوه بررسی آزاد بودن دامنه چگونه است؟

برای جستجوی دامنه آزاد از پنل راست چین کلود فقط کافی است وارد سایت راست چین کلود و منوی خرید دامنه شده و بعد از انتخاب نام دامنه، آزاد بودن آن را بررسی کنید. برای چک کردن دامنه همانطور که در تصویر مشخص است در بخش جستجوی دامنه، نام دامین موردنظر را وارد کرده و روی بررسی وضعیت کلیک کنید. پس از چند ثانیه به شما وضعیت آزاد بودن دامنه ir و سایر دامنه‌ها را اعلام می‌کند و می‌توانید در کمتر از چند دقیقه آن را ثبت کنید.

بررسی آزاد بودن دامنه از پنل راست چین کلود؛ بررسی دامین آزاد

اگر دامنه موردنظر آزاد نباشد، راست چین کلود با پیشنهاد دامنه های آزاد به شما در انتخاب کمک می‌کند. به‌علاوه در راستچین کلود انواع پسوند دامنه وجود دارد که می‌توانید ابتدا با استعلام دامین و بررسی دامین آزاد آن را ثبت کنید. با خرید دامنه از راست چین کلود می‌توانید انواع دامنه ایرانی و بین المللی را با قیمتی ارزان ثبت کنید.

جستجوی دامنه و خرید دامین و ثبت آن در راست چین کلود

از سایر پلتفرم‌های ایرانی برای جستجوی نام دامنه می‌توان به آذر آنلاین و ایران هاست نیز اشاره کرد.

در صورت آزاد نبودن دامنه، چه‌کار کنیم؟

بعد از بررسی و جستجوی دامنه رایگان، در صورت آزاد نبودن باید چه‌کار کنید؟ در این صورت دو راه‌کار برای شما وجود دارد.

  • ثبت دامنه با نام دیگر

اولین راه این است که به دنبال یک دامنه دیگر باشید! البته اگر نام برندتان را انتخاب نکرده‌اید، این راه‌کار مناسب است. چرا که در این صورت، برند کسب‌وکارتان هم تغییر می‌کند و دیگر نمی‌توانید از نام قبلی استفاده کنید.

  • ثبت دامنه با پسوندهای دیگر

در حال حاضر امکان ثبت صدها پسوند دامنه وجود دارد و مانند گذشته نیست که تنها تعداد محدودی پسوند دامنه وجود داشته باشد. بنابراین اگر دامنه با پسوند موردنظر قبلاً ثبت شده است می‌توانید به سراغ پسوندهای دیگر بروید. در حال حاضر استفاده از پسوندهای اختصاصی (مثل پسوند Agency) به جای پسوندهای عمومی یک راه‌کار جذاب است و می‌توانید دامنه‌های بسیار کوتاه و جذابی با کمک آن‌ها ثبت کنید. در انواع پسوند دامنه می‌توانید با انواع پسوندهای عمومی، اختصاصی و کشوری آشنا شوید تا دامنه مناسبی انتخاب کنید.

  • خرید دامنه از صاحب امتیاز فعلی

اگر دامنه موردنظر شما ثبت شده باشد ولی سایتی روی آن فعال نباشد، می‌توانید آن دامنه را از صاحب امتیاز فعلی خریداری کنید. البته این موضوع که چقدر باید هزینه پرداخت کنید، بستگی به توافق شما دارد. ممکن است رقم‌های بالایی به شما پیشنهاد شود که در این صورت پیشنهاد می‌کنیم از پسوندهای دیگر استفاده کنید. خرید دامنه از صاحب امتیاز فعلی تنها زمانی یک راه‌کار مناسب است که برند خود را ثبت کرده باشید و راهی جز استفاده از دامنه موردنظر نباشد.

سایت‌های غیر ایرانی بررسی آزاد بودن دامنه

ابزار  Who.is (هویز ) دامنه یکی از ابزارهای غیر ایرانی است که برای بررسی آزاد بودن دامنه به کار می‌رود.

جستجوی دامنه یکی از مراحل مهم ثبت دامنه برای کسب‌وکارتان است که در این مقاله به بررسی این موضوع و راه‌کارهای آن پرداختیم. اگر سوال یا مشکلی در این زمینه دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

  1. چطور می‌توان در دسترس بودن دامنه را بررسی کرد؟

با ابزارهایی مثل ابزار ایرانی راست چین کلود و ابزار خارجی Who.is می‌توان آزاد بودن دامنه را بررسی کرد.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها