وب سرور آپاچی چیست؛ مزایا و معایب آن

وب سرور آپاچی چیست؛ مزایا و معایب آن

یک یا چند ثانیه بعد از اینکه آدرس یک سایت را در مرورگر وارد کردید، اطلاعات آن سایت برای شما نمایش داده می‌شوند. آیا به حال این سوال برای‌تان پیش آمده است که این اطلاعات چطور نمایش داده می‌شود؟ وب سرور وظیفه ارسال این اطلاعات را بر عهده دارد. در این مقاله با وب سرور آپاچی که از نظر عملکرد بهترین سرور است آشنا می‌شوید.

0 اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

هنگامی که شما با زدن آدرس سایت، درخواست (Request) بازدید آن را می‌دهید، مرورگر درخواست شما را پردازش و به سمت سرور ارسال می‌کند. پس از ارسال درخواست توسط مرورگر، وب سرور اطلاعات موردنیاز را دریافت کرده و برای مرورگر ارسال می‌کند.

وب سرور آپاچی چیست؟

Apache HTTP Server یک وب سرور منبع باز (Open Source) و رایگان است که به اندازه کافی سریع و ایمن بوده و می‌توان از آن در وب سایت‌های بزرگ استفاده کرد. همچنین می توان آن را با ماژول ها و افزونه ها گسترش داد تا تقریباً هر نیاز وب سایتی را برآورده کند.

وب سرور یک نرم افزار واسطه بین کاربر، مرورگر، سایت و سرور است؛ در واقع آپاچی یک نرم افزار برای سرور است که وظیفه آن ذخیره سازی و ارسال محتوا از یک سایت به مرورگری است که برای آن محتوا درخواست داده.

آپاچی (Appache) چگونه کار می‌کند؟

وب سرور آپاچی یک نرم افزار است که برای اجرا روی سرور نصب می‌شود. با پذیرش درخواست های مشتریان و سپس پردازش آن درخواست ها، پاسخ مناسب را به کاربران برمی گرداند. در تصویر زیر اجزای مختلفی که در فرایند پاسخ به مشتری درگیر هستند را مشاهده می‌کنید.

  1. کاربر درخواست خود را در مرورگر ارسال می‌کند،
  2. سرور آپاچی درخواست کاربر را از مرورگر دریافت می‌کند و به دنبال محتوای درخواست شده می‌گردد؛ سپس پردازش درخواست را به یکی از ماژول‌هایش می‌سپارد.
  3. بعد از اینکه سرور پاسخ را ارسال کرد، آپاچی آن را دریافت کرده و در قالب یک پاسخ HTTP تبدیل کرده و آن را ارسال می‌کند. پاسخ آپاچی شامل صفحه محتوا، کد وضعیت، هدر و غیره است.

نکته: بعد از اینکه کاربر پاسخ را دریافت کرد ارتباط با سرور آپاچی به پایان می‌رسد.

وب سرور آپاچی چگونه کار می‌کند

وب سرور آپاچی کاملاً بهینه است و برای سایت‌هایی که حجم ترافیک بسیار بالایی ندارند، مناسب است. فرقی هم نمی‌کند که وب سایت شما با چه زبانی نوشته باشد؛ آپاچی به خوبی از پایتون، پی اچ پی، پرل و… پشتیبانی می‌کند. بسیاری از سایت‌های طراحی شده با CMS هایی مانند وردپرس و جوملا از وب سرور آپاچی استفاده می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که از هاست لینوکسی یا ویندوزی استفاده می‌کنید،  این وب سرور کمک می‌کند که محتوای سایت شما به کاربران ارائه شود.

اگر به دنبال یک هاست برای سایت‌های پر ترافیک هستید هاست پربازدید راست چین کلود یک هاست پر قدرت است؛ با هاست پربازدید نگران کاهش سرعت و از دسترس خارج شدن سایت خود در زمان افزایش ناگهانی ترافیک نباشید.

مزایای وب سرور آپاچی چیست؟

حالا که فهمیدید آپاچی چیست بیایید ببینیم مهم‌ترین مزایای وب سرور آپاچی نسبت به سایر وب سرورها چیست؟

  • پایداری: امکان ارسال هر نوع اطلاعاتی نظیر فایل، متن و داده به مرورگر کاربران را دارد و به سادگی می‌توان فایل‌ها و نرم افزارها را در آن مدیریت کرد.
  • سازگار با تمامی نرم‌افزارها: مختلف نظیر ویندوز و یونیکس سازگار است.
  • متن باز: می‌توانید آن را بر اساس نیاز خود شخصی‌سازی کنید.
  • امنیت بالا: امنیت و پایداری بالایی دارد؛ ارتباط کاربر و سرور از طریق HTTP است و امنیت شما حفظ می‌شود.
  • سازگاری با انواع مرورگرها: به درخواست کاربران از طریق مرورگرهای مختلف (فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری و…) پاسخ می‌دهد.
  • رایگان: برای استفاده شخصی و تجاری رایگان و متن باز است.
  • بروزرسانی مداوم: همیشه در حال بروزرسانی است.
  • مناسب سیستم های مدیریت محتوا: برای میزبانی سایت‌های وردپرسی، دروپال و جوملا کاملاً بهینه است و تنظیمات خاصی ندارد.
  • قابل نصب روی سیستم عامل های مختلف: به دلیل اینکه آپاچی cross platform است به آسانی روی انواع سیستم عامل‌های مختلف اختصاصی، اشتراکی، لینوکس، یونیکس و ویندوز اجرا می‌شود.
  • منعطف: ساختار آن به دلیل وجود ماژول‌های مختلف انعطاف‌پذیر است.
  • رابط کاربری ساده

این در حالی است که وب سرورهای دیگر همه این قابلیت‌ها را همزمان ندارند بنابراین برگ برنده دست وب سرور آپاپی است.

در راهنمای خرید هاست با انواع هاست و همه فاکتورهایی که برای انتخاب یک هاست بهینه به شما کمک می‌کنند، آشنا می‌شوید.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
حجم 10 گیگابایت ترافیک نامحدود هارد SSD NVME پرسرعت 2 عدد اددامین
20% تخفیف بزن بریم

معایب وب سرور آپاچی کدامند؟

علی رغم مزایا، این وب سرور مانند هر نرم افزار دیگری ضعف‌هایی نیز دارد:

  • عملکرد ضعیف در ترافیک بالا: در سایت‌های با ترافیک بسیار بالا، ممکن است گاهی با اختلال و مشکلات پرفورمنس روبرو شوید.
  • ایجاد خطا در سفارشی سازی: شخصی‌سازی تنظیمات و کدهای این وب سرور ممکن است باعث به وجود آمدن خطا در سیستم شود.

وب سرور آپاچی در مقایسه با وب سرورهای دیگر مانند Nginx و Litespeed کندتر است ولی با توجه به مزایایی که دارد یکی از قدرتمند ترین وب سرور های حال حاضر جهان است. در واقع وب سرور Apache جزو وب سرور های high-performance محسوب می‌شود.

بنابراین مزایای وب سرور آپاچی، بسیار بیشتر از معایب آن است. در صورت نیاز به وب سرور می‌توانید با خیالی آسوده از آن استفاده کنید.

مهم‌ترین چالش وب سرورها

هر چه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما بالاتر باشد، تعداد درخواست‌ها بالاتر و وب سرور به زمان بیشتری برای پردازش درخواست کاربران نیاز دارد. گاهی اوقات منابع سرور به اندازه‌ای قدرتمند نیست که بتواند در زمان کوتاه پاسخ همه کاربران را بدهد. در چنین شرایطی استفاده از وب سرور و منابع قدرتمند به شما کمک می‌کند.

اگر به دنبال یک وب سرور کم‌ دردسر هستید که با چالش‌های کمتری روبرو شوید، وب سرور آپاچی بهترین گزینه است.

سوالات متداول

  • وب سرور آپاچی چه کاربردی دارد؟

وب سرور آپاچی نرم‌افزاری است که درخواست بازدیدکنندگان سایت را به صورت HTTP دریافت کرده و اطلاعات درخواستی را در قالب صفحات وب نمایش می‌دهد تا کاربران محتوای سایت را مشاهده کنند.

  • وب سرور آپاچی رایگان است؟

بله، آپاچی یک وب سرور رایگان و متن باز است که در حال حاضر بیش از 40 درصد سایت‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند.

  • وب سرور Apache یا Ngix کدام بهتر است؟

بهترین انتخاب وب سرور آپاچی است! تنها در صورتی که یک سایت با ترافیک خیلی زیاد و پردازش بالا مثل سایت‌های فروشگاهی دارید، از وب سرور ngix استفاده کنید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها