آموزش Zone Editor (ویرایشگر بخش‌های دامنه) در سی‌پنل

آموزش Zone Editor (ویرایشگر بخش‌های دامنه) در سی‌پنل

بخش Domain سی پنل امکانات متنوعی فراهم کرده که یکی از آنها Zone Editor است و اصلی ترین کار آن مدیریت رکوردهای دامنه است. برای آشنایی با این بخش مهم، این مقاله را از دست ندهید.

0 فروردین ۲۶, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

اتصال هاست دانلود به سایت، افزودن سرور ایمیل و یا مدیریت رکوردهای DNS دامنه را می‌توانید از طریق یکی از کاربردی‌ترین بخش‌های سی‌پنل یعنی ابزار Zone Editor  انجام دهید. در ادامه ابزار Zone Editor در سی‌پنل را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

ابزار Zone Editor در سی‌پنل چیست؟

یکی از بخش های مهم در سی پنل است که کمک می‌کند تا رکوردهای (Record) دامنه یا DNS سایت را مدیریت کنید. ابزار Zone Editor یک ابزار بی‌نظیر و کاربردی در وردپرس است که به شما اجازه می‌دهد اقداماتی مانند اتصال سایت به هاست دانلود را انجام دهید و رکوردهای جدیدی برای DNS دامنه خود ایجاد کنید. در واقع DNS اختصاصی برای سایت خود ایجاد کرده و هر گونه تغییری را در آن انجام دهید.

این ابزار در ورژن‌های قبلی سی‌پنل با نام‌های  Simple Zone Editor و Advanced Zone Editor به کار می‌رفت. با توسعه سی‌پنل، ابزار دیگری به نام Zone Editor به وجود آمد و ابزارهای قبلی به مرور زمان حذف شدند.

یکی از مراحل ابتدایی برای طراحی سایت انتخاب هاست و دامنه است. با خرید دامنه از راست چین کلود به همه دامنه‌های ملی و بین المللی دسترسی خواهید داشت.

خرید دامنه از راست چین کلود

کاربردهای Zone Editor در سی‌پنل 

در آموزش کار با سی پنل این ابزار را معرفی کردیم. برای درک بهتر ابزار Zone Editor و ویژگی‌های آن بهتر است با کاربردهای این ابزار به صورت دقیق آشنا شوید. ابزار Zone Editor در سی‌پنل یک ابزار کاربردی است و همانطور که اشاره شده تنها مختص اضافه کردن هاست دانلود نیست. بلکه کارهای زیادی که مهم‌ترین آن تنظیم DNS های سایت بوده با این ابزار قابل انجام است. در ادامه مهم‌ترین کاربردهای این ابزار را آورده‌ایم تا بدانید چه زمانی از Zone Editor استفاده کنید.

  • اتصال سایت به هاست دانلود

در هر سایت فایل‌هایی وجود دارد که گاهی به دلیل حجم زیاد آن‌ها، استفاده از یک هاست دانلود به جای هاست اصلی ضروری است. در چنین شرایطی، هاست دانلود شما نیاز به یک دامنه دارد. اگر بخواهید دامنه جدیدی برای آن ثبت کنید، گوگل آن را یک سایت جدا می‌شناسد و نمی‌توانید به رشد سئو سایت خود کمک کنید. از طرف دیگر، کاربران تصور می‌کنند که فایل‌ها مربوط به سایت دیگری هستند. با استفاده از ابزار Zone Editor می‌توانید زیر دامنه‌ای از دامنه اصلی سایت به هاست دانلود خود متصل کنید.

  • ایجاد بخش‌های مختلف روی زیر دامنه هاست

برای سایت خود بخش‌های مختلفی ایجاد کرده‌اید و هاست آن با هاست اصلی متفاوت است؟ با استفاده از ابزار Zone Editor سی پنل می‌توانید زیر دامنه مربوط به دامنه اصلی را به هاست موردنظر متصل کنید. این کار با ست کردن زیر دامنه روی آی‌پی هاست شما امکان‌پذیر است. برای مثال اگر شما یک CRM برای سایت خود ایجاد کرده باشید و بخواهید روی زیر دامنه سایت اصلی پیاده‌سازی کنید، با کمک این ابزار به راحتی می‌توانید آن را پیاده‌سازی کنید.

  • تعریف هاست فرزند (Child Host)

این ابزار ویرایشگر دامنه برای ایجاد و تنظیم DNS اختصاصی در کنترل پنل دامین به کار می‌رود. در این صورت باید تنظیمات موردنظر را از طریق کنترل پنل مدیریت دامنه انجام دهید. سپس با ایجاد A Record آن را تنظیم کنید. تنها تفاوتش این است که برای ایجاد هاست فرزند باید 2 تا 4 رکورد ایجاد کنید.

  • تعریف یا تغییر پیشوند پیشفرض

اگر سایت شما با WWW یا بدون آن باز می‌شود و نیاز به تغییر آن دارید، با کمک ابزار CNAME این امکان وجود دارد.

  • تغییر واحدهای زمانی رکوردها

واحدهای زمانی رکوردهای دامنهT به صورت خودکار تشخیص داده شده و تنظیم می‌شوند. اگر نیاز به تغییر آن دارید، با کمک ابزار Manage به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید. البته این موضوع نیاز به دانش و تخصص کافی دارد؛ پس اگر دانش کافی ندارید، از یک متخصص کمک بگیرید.ش

یکی دیگر از کاربردهای ابزار Zone Editor تعریف کلیدهای ارتباطی مختلف است.

اگر هنوز هاست خود را تهیه نکرده‌اید هاست پربازدید که یکی از سرویس‌های راست چین کلود است با منابع بهینه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد پاسخگوی ترافیک بالای سایت خواهد بود.

پیشنهاد ویژه
پلن استاندارد هاست وردپرس
حجم 5 گیگابایت هارد SSD NVME پرسرعت یک عدد اددامین وب سرویس لایت اسپید
20% تخفیف بزن بریم

آموزش Zone Editor سی‌پنل؛ چطور با آن کار کنیم؟

برای کار کردن با بخش zone Editor باید درک خوبی از DNS، نحوه عملکرد آن و ارتباط با دامنه سایت داشته باشید. به این منظور پیشنهاد می‌کنم در انواع رکورد دامنه (DNS) ابتدا با مفاهیم رکورد دامنه آشنا شوید. اکنون که با این ابزار سی‌پنل آشنا شدید و کاربردهای آن را می‌دانید، احتمالاً این سوال برای‌تان پیش آمده است که چطور از آن استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار، ابتدا وارد هاست سی‌پنل خود شوید.

ورود به سی پنل برای نحوه کار با بخش Zone Editor سی پنل

پس از ورود به هاست، از طریق قسمت Domains وارد بخش Zone Editor شوید. در این بخش دامنه‌ها و ساب دامنه‌های ایجاد شده قابل مشاهده هستند. به راحتی می‌توانید رکوردهای موردنظر را در آن وارد کنید که در بخش بعدی به بررسی بخش‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

قسمت‌های مختلف Zone Editor کدام هستند؟

هنگامی که وارد بخش Zone Editor شدید، جلوی هر دامنه گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارد. هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند که در این بخش کاربرد هر کدام را بررسی می‌کنیم.

آموزش تنظیمات و بخش‌های مختلف zone Editor

  • بخش A Record

با استفاده از این بخش Zone Editor سی پنل می‌توانید یک رکورد جدید ایجاد کنید. این بخش زمانی کاربرد دارد که بخواهید زیر دامنه سایت خود را به یک هاست دیگر متصل کنید. برای این کار باید ابتدا IP هاست موردنظر خود را از طریق هاستینگ پیدا کنید. با کلیک بر روی آن دو گزینه نمایش داده می‌شود:

  • Name: در این بخش باید نام زیردامنه موردنظر خود را وارد کنید.
  • Address: در این بخش باید دامنه هاست موردنظر خود را وارد کنید.

اکنون کافی است زیر دامنه را به هاست خود متصل و از آن استفاده کنید.

  • بخش CNAME Record

یکی دیگر از بخش‌های کاربردی ابزار Zone Editor سی‌پنل، بخش CNAME است. با استفاده از این بخش هم می‌توانید زیر دامنه خود را به هاست دیگر متصل کنید. تفاوت آن با A Record این است که در بخش قبلی شما آی‌پی هاست موردنظر را وارد می‌کردید، در این ابزار باید نام دامنه یا زیر دامنه هاست را وارد کنید. با این کار، زیر دامنه موردنظر به زیر دامنه مقصد هدایت می‌شود. به عبارت ساده‌تر، زیر دامنه موردنظر را به آدرس مقصد ریدایرکت می‌کنید.

  • Name: در این بخش باید نام زیر دامنه موردنظر خود را وارد کنید.
  • CNAME: در این بخش باید دامنه هاست موردنظر خود را وارد کنید.

با وارد کردن اطلاعات بالا زیر دامنه به مقصد موردنظر ریدایرکت می‌شود.

  • بخش MX Record

بخش MX Record برای مواقعی است که می‌خواهید از دامنه برای ارسال ایمیل استفاده کنید. در این صورت شما باید یک سرور ایمیل به هاست خود متصل کنید که این کار با کمک این ابزار انجام می‌شود. برای استفاده از آن، کافی است دامنه آن را به عنوان رکورد جدید ثبت کنید. البته این رکورد به صورت خودکار پس از اضافه کردن دامنه به هاست اضافه می‌شود. مگر آن که بخواهید آن را به دامنه دیگر متصل کنید.

  • Priority: این بخش مربوط به اولویت است! هر چقدر عدد پایین‌تر، اولویت بالاتر (عدد 0 بالاترین اولویت را دارد)
  • Destination: در این بخش باید دامنه یا مقصد موردنظر خود را وارد کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات بالا می‌توانید دامنه را به آدرس موردنظر منتقل کنید.

  • بخش Manage

گاهی اوقات به مدیریت DNSهای دامنه خود نیاز پیدا می‌کنید. در واقع پس از آن که رکوردهای دامنه خود را وارد کردید، با کمک بخش Manage می‌توانید رکوردهای قبلی را مدیریت کنید. اگر نیاز به ویرایش رکوردهای دامنه دارید، وارد این بخش شوید و آن را ویرایش کنید.

این بخش زمانی کاربرد دارد که بخواهید سرویس قبلی خود را تغییر دهید؛ مثلاً اگر هاست دانلود قبلی پاسخگوی نیاز شما نباشد و بخواهید از یک هاست دانلود جدید اضافه کنید، باید رکوردهای وارد شده را ویرایش کنید تا به هاست دانلود متصل شود. تمام چیزهایی که لازم بود در مورد ابزار Zone Editor بدانید، همین موارد بودند.

در سی‌پنل ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ابزار Zone Editor که برای مدیریت دامنه با ابزار Zone Editor در سی‌پنل به کار می‌رود. همه مواردی که درباره این ابزار نیاز بود را با هم بررسی کردیم. اگر سوالی در این مورد دارید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

16989 5396de66c5f1614f0e5fe988c آموزش Zone Editor (ویرایشگر بخش‌های دامنه) در سی‌پنلاگر به  دنبال یک هاست با سازگاری بالا با محصولات وردپرسی هستید، هاست وردپرس بهترین انتخاب برای شما است.

سوالات متداول

  1. ابزار Zone Editor چیست؟

ابزار Zone Editor یکی از ابزارهای کاربردی در سی‌پنل برای تغییر DNSهای دامنه است.

      2. Zone Editor در کجای سی‌پنل قرار دارد؟

برای دسترسی به این ابزار، کافی است وارد سی‌پنل خود شوید. سپس از طریق بخش Domains، وارد Zone Editor شوید.

      3. چگونه رکوردهای Zone Editor را ریست کنیم؟

در ابزار Zone Editor گزینه‌ای به نام Reset DNS Zone وجود دارد که با کلیک روی آن تمام رکوردها ریست می‌شود.

برای استفاده از این ابزار باید با بخش‌های مختلف آن آشنا باشید که در این مقاله تمام بخش‌های آن را به صورت کامل آموزش دادیم.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها