آموزش کار با Filezilla

آموزش کار با Filezilla

بسیاری از کاربران وردپرسی هنگام نصب قالب یا افزونه با حجم بالا با مشکل آپلود نشدن فایل ها روبرو هستند. اگر این مساله دغدغه شما است و باید مدت زمان زیادی برای آپلود فایل در هاست صبر کنید در حالی که ممکن است با خطای عدم آپلود مواجه شوید، آموزش کار با Filezilla را دنبال کنید.

0 اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

Filezilla یکی از نرم افزارهای FTP است که برای انتقال سریع‌تر فایل‌ها بین سرور و کامپیوتر به کار می‌رود؛ به علاوه امکان مدیریت فایل‌های وب سایت را به شما می‌دهد. این نرم افزار مشکل آپلود فایل‌های حجیم را با استفاده از پروتکل انتقال فایل (File Transfer Protocol) یا FTP حل می‌کند. در ادامه نحوه کار با FIlezilla (فایل زیلا) را به صورت تصویری توضیح می‌دهیم.

Filezilla چیست؟

FileZilla یک نرم افزار free and cross-platform FTP Software برای مدیریت فایل و ارسال فایل‌ها از کامپیوتر به وب سرور و بالعکس است. با استفاده از FileZilla، می‌توانید به‌سادگی فایل‌ها را بین کامپیوتر و سرورهای FTP (پروتکل انتقال فایل) انتقال داده، ویرایش کنید، از فایل‌ها بک‌آپ بگیرید و به‌طورکلی مدیریت کاملی روی فایل‌های خود داشته باشید. بسیاری از وبمسترها، توسعه‌دهندگان و کاربرانی که نیاز به انتقال فایل‌های بزرگ بین کامپیوتر و سرور دارند از این ابزار استفاده می‌کنند.

سرویس FTP چیست و چگونه کار می‌کند؟

حالا که متوجه شدید Filezilla چیست بیایید ببینیم که FTP چطور کار می‌کند؟ سرویس FTP (File Transfer Protocol) برای انتقال فایل‌ها بین دو سیستم مختلف در شبکه‌های کامپیوتری به صورت دو طرفه مورداستفاده قرار می‌گیرد. عملکرد اف تی پی شامل 4 مرحله می‌شود:

  1. اتصال: کاربر با استفاده از یک نرم‌افزار مشتری FTP مثل FileZilla یا ابزارهای دیگر، به سرور FTP متصل می‌شود که برای این کار نیاز به ورود اطلاعات خود (مثل نام کاربری و رمز عبور) دارد.
  2. مشاهده ساختار فایل: پس از اتصال موفق، کاربر می‌تواند ساختار فایل‌ها و پوشه‌های موجود در سرور FTP را مشاهده کند. این امکان به کاربر اجازه می‌دهد تا با فایل‌ها و پوشه‌ها در سرور تعامل کند.
  3. انتقال فایل: کاربر می‌تواند فایل‌ها را بین کامپیوتر خود و سرور FTP یا بین دو سرور FTP مختلف منتقل کند. این عملیات می‌تواند شامل بارگذاری فایل از کامپیوتر به سرور (آپلود) یا دانلود فایل از سرور به کامپیوتر (دانلود) باشد.
  4. قطع اتصال: پس از اینکه عملیات توسط کاربر انجام شد، می‌تواند اتصال خود را با سرور FTP قطع کند. این کار با بستن نرم‌افزار انجام می‌گیرد.

FTP چیست و چگونه کار می کند؛ نحوه کار FTP

اما چطور می‌توان یوزر نیم و پسورد FTP را ساخت تا به سرویس FTP خود متصل کرد؟

چطور می‌توان یک اکانت FTP ساخت؟

برای ساخت اکانت FTP مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد هاست خود شوید
  2. متناسب با نوع کنترل پنل خود، روی گزینه مدیریت FTP کلیک کنید.
  3. سپس یک یوزر و یک پسورد برای اکانت FTP خود بسازید تا بتوانید از آن در نرم‌افزار خود استفاده کنید.

آموزش ساخت اکانت FTP

برای مدیریت فایل های وب سایت از طریق FTP در این بخش نحوه کار با Filezilla را توضیح می‌دهیم.

راهنمای گام‌به‌گام استفاده از نرم‌افزار Filezilla

نرم افزار Filezilla رایگان است و برای نصب آن نیاز به پرداخت هزینه ندارید و به سادگی می‌توانید مدیریت فایل‌های را انجام دهید. بسیار خوب، به راهنمای استفاده از Filezilla که مهم‌ترین بخش کار ماست رسیدیم. خیلی ساده مراحل اتصال و استفاده از این نرم افزار را در 4 بخش عنوان کرده‌ایم:

  1. دانلود و نصب FileZilla

در اولین مرحله از آموزش Filezilla برای دانلود فایل زیلا می توانید به سایت رسمی برنامه بروید یا از سایت های معتبر ایرانی مثل soft98 فایل آن را دانلود کنید.

  • ابتدا نرم‌افزار FileZilla را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید و سپس بر روی فایل دانلود شده کلیک کنید تا نصب آن برای شما آغاز شود.
  • دستورالعمل‌های نصب را دنبال کنید و FileZilla را روی سیستم خود نصب کنید.

دانلود و نصب نرم افزار FileZilla؛ آموزش کار با Filezilla

  1. آموزش اتصال به سرور FTP:

  • پس از نصب FileZilla، آن را اجرا کنید.
  • از منوی «File» در بالای صفحه، گزینه «Site Manager» را انتخاب کنید.

آموزش باز کردن و اتصال به سرور FTP در Filezilla

  • در این بخش از آموزش کار با Filezilla در پنجره «Site Manager»، روی دکمه «New Site» کلیک کنید تا سایت FTP جدیدی ایجاد کنید.

آموزش Filezilla؛ ایجاد FTP جدید با کلیک بر روی New Site

حال نوبت به وارد کردن اطلاعات مربوط به سرور FTP است که قبلا ساخته‌اید. به صورت زیر باید یوزر، پسورد، پورت و آدرس دامنه را وارد کنید.

  • New site را تغییر نام داده و نام سایت را در بخش سمت چپ وارد کنید.
  • در بخش Host، آدرس وب‌سایت خود را بدون http، www و 2082: وارد کنید. همچنین می‌توانید به جای آدرس سایت آی پی سرور را وارد کنید. پورت به صورت پیشفرض روی عدد 21 است اما اگر خواستید می‌توانید آن را روی 21 تنظیم کنید.
  • Encryption را روی گزینه مورد نظر قرار دهید.
  • Logon Type را روی Normal قرار دهید.
  • در بخش User، یوزر نیم اکانت FTP ساخته شده خود را بنویسید.
  • در بخش Password، پسورد اکانت FTP ساخته شده خود را بنویسید.
  • پس از واردکردن اطلاعات، روی دکمه “Connect” کلیک کنید تا به سرور FTP متصل شوید.

آموزش وارد کردن اطلاعات مربوط به FTP

  1. آموزش آپلود فایل‌ها در Filezilla:

  • پس از متصل‌شدن به سرور FTP، در پنجره سمت راست FileZilla فایل‌ها و پوشه‌های موجود در سرور نمایش داده می‌شوند.
  • از پنجره سمت چپ FileZilla، به مسیر فایل‌هایی که روی کامپیوتر قرار دارند و می‌خواهید به سرور آپلود کنید، بروید.
  • سپس فایل‌ها یا پوشه‌های موردنظر را انتخاب کنید و آن‌ها را به پوشه‌ای که می‌خواهید در سرور آپلود کنید کشیده و رها کنید.

آپلود فایل ها در FTP؛ نحوه کار با Filezilla

  1. مدیریت فایل‌ها بعد از انتقال از طریق فایل زیلا

  • حالا فایل‌هایتان به سرور FTP آپلود شده‌اند و می‌توانید آن‌ها را در سمت راست FileZilla مشاهده کنید.
  • از طریق FileZilla می‌توانید فایل‌ها را مدیریت کرده و عملیاتی مانند حذف، دانلود، تغییر نام و… را روی آن‌ها انجام دهید.

با مراحل این آموزش شما می‌توانید با استفاده از FileZilla به‌راحتی با سرور FTP خود ارتباط برقرار کرده و فایل‌هایتان را مدیریت کنید.

انتخاب هاست یکی از مراحل مهم طراحی سایت است؛ راهنمای خرید هاست با معرفی انواع Host و ارائه فاکتورهای مهم برای انتخاب هاست به شما کمک می‌کند. هاست وردپرس یکی از انواع هاست است که برای قالب و افزونه‌های وردپرسی بهینه شده و سوریس اختصاصی راست چین کلود است .

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
ترافیک نامحدود سرور نسل 10 HPE هارد SSD NVME لایت اسپید
20% تخفیف بزن بریم

بهترین نرم‌افزارهای FTP برای انصال به هاست کدامند؟

به جز FileZilla نرم‌افزارهای FTP زیادی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص وجود دارند. در این بخش تعدادی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای FTP را برای شما معرفی کرده‌ایم:

  1. Cyberduck : Cyberduck، یک نرم‌افزار FTP معروف و رایگان است که برای سیستم‌عامل مک و ویندوز موجود است. این نرم‌افزار از پروتکل‌های انتقال فایل مختلفی مانند FTP، SFTP، WebDAV، Amazon S3، و Google Cloud Storage پشتیبانی می‌کند.
  2. WinSCP: این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل ویندوز منتشر شده است و علاوه بر پشتیبانی از FTP، قابلیت پشتیبانی از پروتکل‌های امنی چون SFTP و SCP را هم دارد. WinSCP امکان مدیریت فایل‌ها و انتقال آن‌ها بین کامپیوتر و سرور را فراهم می‌آورد.
  3. CuteFTP: یکی دیگر از نرم‌افزارهای FTP معروف است که امکانات گسترده‌ای برای مدیریت فایل و انتقال آن‌ها فراهم می‌کند. CuteFTP برای ویندوز و مک در دسترس است.
  4. SmartFTP : SmartFTP یک نرم‌افزار FTP قدرتمند و کاربردی برای ویندوز است که امکاناتی مانند پشتیبانی از FTPS، SFTP، WebDAV، Google Drive، و Dropbox را ارائه می‌دهد.

مقایسه Filezilla با File Manager هاست

Filezilla و File Manager هاست هر دو ابزاری برای مدیریت فایل‌ها در سرور هستند که با ویژگی‌های مختلفی ارائه شده‌اند؛ در ادامه مزیت‌های فایل زیلا را نسبت به فایل منیجر هاست آورده‌ایم:

  1. آپلود پوشه‌ها به‌صورت یکجا: در فایل زیلا، شما می‌توانید یک‌پوشه را به‌صورت یکجا آپلود کنید، بدون نیاز به اکسترکت کردن فایل. این موضوع به شما کمک می‌کند که فایل‌ها و پوشه‌های بزرگ‌تر را به‌سرعت و به‌راحتی به سرور FTP خود منتقل کنید.
  2. حجم آپلود بدون محدودیت: در فایل زیلا، شما قادر خواهید بود که بدون محدودیت حجمی هر فایلی را آپلود کنید. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا حتی فایل‌های بسیار بزرگ را به سرور FTP خود آپلود کنید.
  3. پشتیبانی از انواع پسوندها: شما قادر خواهید بود که بدون محدودیت در فایل زیلا هر فایلی را که خواستید با هر پسوندی آپلود کنید.

در مقابل، برای انجام این وظایف در فایل منیجر هاست، نیاز به فشرده‌سازی و اکسترکت کردن پوشه‌ها و فایل‌ها خواهید داشت و همچنین ممکن است محدودیت‌هایی از نظر حجمی برای انتقال برخی از فایل‌ها و پوشه‌ها وجود داشته باشد. یکی از نکات مثبت File Manager این است که شما می‌توانید فایل‌های زیپ خود را در هر جای هاست که خواستید اکسترکت کنید؛ اما این کار در فایل زیلا امکان پذیر نیست.

نکته: به‌طورکلی، FileZilla به‌عنوان یک برنامه مستقل با امکانات گسترده‌تری ارائه می‌شود که برای افرادی که به دنبال انعطاف و قابلیت‌های پیشرفته مدیریت فایل هستند مناسب است، درحالی‌که File Manager در هاست برای کاربرانی که به دنبال یک راه‌حل ساده و یکپارچه با محیط هاستینگ خود هستند، ممکن است گزینه مناسب‌تری باشد.

کلام آخر

استفاده از نرم‌افزار FileZilla به شما امکان می‌دهد به‌راحتی و با انعطاف بیشتری فایل‌هایتان را مدیریت کنید و به سرور FTP خود دسترسی پیدا کنید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها