تغییر دامنه در سرچ کنسول بدون افت رتبه سایت

تغییر دامنه در سرچ کنسول بدون افت رتبه سایت

سایت‌ها به دلایل مختلفی مانند تغییر برند، کوتاه کردن آدرس، تغییر پسوند مثلا از ir به com دامنه خود را تغییر می‌دهند. اگر تغییر دامنه به درستی انجام شود مشکلی برای سایت پیش نمی‌آید و رتبه سایتتان حفظ می‌شود. در ادامه مراحل

0 اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

تغییر دامنه سایت یکی از موضوعات مهمی است که اگر به‌­درستی انجام شود، هیچ آسیبی به سئو وارد نمی­‌کند. با تغییر دامنه اگر کاربری روی لینک دامنه قدیمی کلیک کند، به صورت خودکار به دامنه جدید منتقل می­‌شود. تغییر دامنه به معنی این نیست که سایت شما از بین می‌رود، بلکه می­‌توانید کلیه اطلاعات و محتواهای خود را از یک دامنه به یک دامنه دیگر منتقل کنید به گونه‌­ای که هیچ گونه آسیبی به رتبه سایت وارد نشود. یکی از بهترین روش برای انجام تغییر دامنه سایت، استفاده از سرچ کنسول است که در ادامه مراحل  تغییر دامنه در سرچ کنسول را آموزش می‌دهیم.

آیا تغییر دامنه سایت بدون افت رتبه امکان پذیر است؟

این سوالیست که در ذهن بسیاری از کاربران برای تغییر دامنه سایت وجود دارد و نگران از دست دادن رتبه فعلی مقالات و محصولات هستند. در پاسخ باید گفت تغییر دامنه اگر به روش درستی انجام شود ممکن است برای مدتی نوساناتی در رتبه ایجاد می‌شود اما این افت رتبه در ابتدای کار طبیعی است و بعد از مدتی سایت به حالت قبلی بر می گردد.

اگر هنوز به تغییر دامنه اقدام نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم در بخش جستجوی دامنه در راست چین کلود آزاد بودن دامنه موردنظرتان را بررسی کنید و سپس در یک قدم دامنه خود را خریداری کنید.

خرید دامنه از راست چین کلود

مراحل تغییر دامنه بدون از دست دادن رتبه

برای تغییر دامنه مراحل زیر را انجام دهید:

  • تهیه نسخه پشتیبان از سایت

قبل از تغییر دامنه یک نسخه پشتیبان از تمامی اطلاعات سایت خود تهیه کنید. با تهییه نسخه بکاپ در صورت بروز مشکل می­‌توانید برای بازیابی سایت استفاده کنید. ساده‌ترین و بهترین روش برای تهیه بکاپ با استفاده از افزونه‌هایی مانند داپلیکتور است.

  • تمدید دامنه فعلی سایت

برای تغییر دامنه قرار نیست که دامنه قبلی حذف شود و برای انتقال اعتبار به دامنه جدید باید دامنه قبلی را تمدید کنید.

  • ریدایرکت 301

برای اینکه کاربران بروی دامنه قدیمی کلیک ­‌کنند و وارد دامنه جدید شوند، باید دامنه قدیمی را روی دامنه جدید تغییر مسیر یا همان ریدایرکت دهید. برای این کار ریدایرکت 301 بهترین گزینه است. برای ریدایرکت 301 دامنه قدیمی به دامنه جدید وارد پنل هاست شوید و از صفحه اصلی روی File manager کلیک کنید و وارد public html شوید. بعد از آن فایل htaccess. را انتخاب کنید. کدهای زیر را به فایل اضافه کنید:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldomain.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldomain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://newdomain.ir/$1 [L,R=301,NC]

نکته مهم: به جای عبارت oldomain.com نام دامنه قبلی و به جای عبارت newdomain.ir نام دامنه جدید را وارد کنید. در نهایت فایل را ذخیره کنید تا تغییرات برای شما اعمال شود.

  • معرفی دامنه جدید به سرچ کنسول

به سرچ کنسول بروید و روی گزینه Settings در منوی سمت چپ صفحه کلیک کنید و Change of Address را انتخاب کنید.تغییر دامنه با سرچ کنسول

در ادامه تغییر دامنه در سرچ کنسول باید از منوی کشویی زیر صفحه، آدرس دامنه جدید خود را انتخاب و سپس برای گوگل ارسال کنید.

وارد کردن آدرس جدید در سرچ کنسول

نکته: در صورتی که دامنه جدید شما در منوی کشویی وجود نداشت، این یعنی دامنه شما هنوز توسط گوگل شناسایی و ثبت نشده است. بنابراین مجدداً فرایند ثبت دامنه را انجام دهید تا در نهایت دامنه به درستی در گوگل کنسول ثبت گردد.

26450a204bb1834af1a1689223e768f52a95db266b6156 تغییر دامنه در سرچ کنسول بدون افت رتبه سایت اگر قصد تغییر دامنه با Cpanel را دارید در مقاله تغییر دامنه در سی پنل مراحل را ببینید.

نکات مهم در تغییر دامنه در سرچ کنسول

برای انتقال دامنه به آدرس جدید حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر سایتتان ترافیک بالایی دارد در روزهای تعطیل یا ساعتی که کمترین ترافیک را دارید این کار را انجام دهید.
  • زمان ریدایرکت ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته زمان ببرد

سوالات متداول

آیا تغییر دامنه باعث ازدست ‌رفتن رتبه سایت می ‌شود؟

لزوماً خیر. در صورتی که شما مراحل تغییر دامنه را به درستی انجام دهید و پس از آن دامنه قدیمی را به دامنه جدید تغییر مسیر بدهید، هیچ گونه آسیبی به سئو و رتبه سایت شما وارد نخواهد شد.

برای تغییر نام دامنه چه مراحلی نیاز است؟

برای تغییر نام دامنه، در اولین قدم باید دامنه جدید خود را ثبت و سپس آن را به گوگل کنسول معرفی کنید تا گوگل از این تغییر مسیر باخبر شود. سپس با استفاده از ریدایرکت 301 دامنه قدیمی خود را به دامنه جدید تغییر مسیر بدهید. پس از آن بهتر است لینک‌های خود را بروز کنید تا سایت شما اعتبار اولیه را به دست آورد.

نظر شما چیست؟
زهرا غفاری
زهرا غفاری

مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها