دامنه ir چیست؟ دات کام بخرم یا آی آر

دامنه ir چیست؟ دات کام بخرم یا آی آر

دامنه ir دامنه ملی و داخلی ایران است که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی داخلی از آن استفاده می‌کنند. اگر به تازگی میخواهید طراحی سایت را شروع کنید و هنوز نمی‌دانید دامنه ir چیست با ما همراه باشید تا مزایا و معایب استفاده از این دامنه را توضیح دهیم.

0 اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳ آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

قبلا گفتیم دامنه چیست و انواع پسوند دامنه کدامند؛ ir یکی از پسوندهای دامنه است اما سوال اینجاست که چه سایت‌هایی از دامنه ir استفاده می‌کنند؟ بهتر است از دامنه ir استفاده کنیم یا com؟ در این مقاله قصد داریم بگوییم که دامنه IR چیست و به همه این سوالات پاسخ دهیم.

دامنه ir چیست؟

دامنه با پسوند .ir یک نوع ccTLD (country code top-level domain) است که نشان دهنده کد کشور (Country code) ایران است و به وب‌سایت‌هایی اشاره دارد که در ایران فعالیت دارند که به آن دامنه ملی یا دامنه داخلی هم گفته می‌شود. ثبت دامنه ir domain country در ایران از سال 1994 آغاز شد و مسئولیت ثبت دامنه‌هایی با پسوند ir بر عهده مرکز ثبت دامنه کشوری ایران است.

قیمت این پسوند نسبت سایر پسوندها مناسب‌تر است و اگر قصد دارید با یک هزینه مناسب سالانه دامنه خود را تمدید کنید و درگیر هزینه بالای دامنه‌های بین المللی شوید پیشنهاد می‌کنم از این پسوند دامنه استفاده کنید. برای خرید دامنه  IR ابتدا در پنل راست چین کلود نام دامنه را جستجو کرده و سپس در صورت آزاد بودن اقدام به خرید کنید.

خرید دامنه زا راست چین کلود

دامنه ir مخفف چیست؟

country code top-level domain پسوندی است که نشان دهنده یک کشور یا منطقه است. این نوع پسوندها مخفف حروف یک کشور هستند برای مثال es مخفف اسپانیا بوده و ir هم اختصار و برگرفته از نام Iran است.

انواع پسوند دامنه ir چیست؟

در حال حاضر، انواع پسوندهای موجود برای دامنه‌های ir عبارتند از:

  1. ir: پسوند استاندارد برای دامنه‌های مربوط به ایران و استفاده‌های عمومی.
  2. ac.ir: برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایران.
  3. co.ir: برای شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری و صنعتی.
  4. gov.ir: برای دولت و نهادهای دولتی.
  5. id.ir: برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی.
  6. net.ir: برای ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و ISPها.
  7. org.ir: برای سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی و غیرتجاری.
  8. sch.ir: برای مدارس و مؤسسات آموزشی ایرانی.

این انواع پسوندها برای تمایز میان دامنه‌های مختلف و بر اساس نوع فعالیت و سازمانی که آن دامنه را ثبت می‌کند، استفاده می‌شوند. در پسوند دامنه های ملی  می‌توانید به طور کامل با انواع دامنه ملی و بین المللی آشنا شوید.

هاست و دامنه دو جزء جدایی ناپذیر در طراحی سایت هستند. هاست وردپرس یکی از انواع هاست است که برای سایت‌های وردپرسی بهینه شده و با همه قالب‌ها و افزونه‌ها سازگاری دارد.

پیشنهاد ویژه
پلن حرفه ای
حجم 10 گیگابایت ترافیک نامحدود هارد SSD NVME پرسرعت 2 عدد اددامین
20% تخفیف بزن بریم

قواعد ثبت دامنه ir

قوانین ثبت دامنه با پسوند .ir باید به‌دقت رعایت شوند زیرا هر کدام از پسوندهای ir ممکن است شرایطی برای ثبت داشته باشند. در قوانین ثبت دامنه همه این موارد را توضیح داده‌ایم و در ادامه قوانین ثبت دامنه ir را آورده‌ایم:

  • استفاده از حروف انگلیسی، اعداد و علامت “-” (دش) در نام دامنه
  • محدودیت در استفاده از دش در حروف سوم و چهارم
  • اجتناب از استفاده از فاصله و حروف خاص مانند à، é، ò، شروع و پایان نام دامنه با حرف یا عدد
  • حداقل 3 و حداکثر 63 کاراکتر برای نام دامنه

نکته: در زمان ثبت دامنه، سازمان‌ها باید اطلاعاتی مانند شماره ثبت شرکت و نوع سازمان را وارد کنند، درحالی‌که افراد حقیقی باید اطلاعاتی مانند کشور، شماره پاسپورت یا کد ملی، آدرس و کد پستی را ارائه دهند. رعایت این قوانین اساسی، به کاربران اطمینان می‌دهد که از دامنه‌های .ir با رعایت موازین و استانداردهای لازم استفاده می‌کنند؛ و از مشکلاتی مانند عدم تمدید دامنه یا قفل‌شدن دامنه جلوگیری می‌کند.

تفاوت دامنه ir با سایر دامنه‌ها چیست؟

مهم‌ترین تفاوت دامنه ir با سایر دامنه‌ها همان محلی بودن آن و متعلق بودن به کشور ایران است. اگر افراد و سازمان‌ها از دامنه .ir برای کسب‌وکار خود استفاده کنند، به این معناست که احتمالاً این فرد یا این نهاد در کشور ایران مشغول به فعالیت است.

چه سایت هایی می‌توانند دامنه ir ثبت کنند؟

این دامنه به دلیل اینکه مربوط به کشور ایران می‌شود برای وب‌سایت‌های داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما اگر وب‌سایت‌هایی در خارج از ایران بخواهند از این دامنه استفاده کنند مانعی برای آن‌ها وجود ندارد. هم اشخاص حقیقی و هم شرکت‌ها و دفاتر حقوقی مختلف که شرایط مربوط به قوانین و مقررات ثبت دامنه‌های ایران را دارند می‌توانند از دامنه آی آر استفاده کنند. که در واقع شامل سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات، واحدهای دولتی، ادارات، افراد حقیقی ساکن در ایران و سازمان‌هایی که با نمایندگان رسمی ایران در خارج از کشور ارتباط دارند می‌شود. افراد یا سازمان‌هایی که فعالیت و کاربرد آن‌ها با قوانین ایران سازگار است و هیچ تعارضی با قوانین مربوطه وجود ندارد نیز می‌توانند دامنه .ir را ثبت کنند.

چطور می‌توانیم دامنه ir را بخریم؟

حالا که فهمیدید دامنه ir چیست، برای ثبت و خرید دامنه ir کافی است وارد صفحه خرید دامنه در راست چین کلود شده و در بخش بررسی آزاد بودن دامنه دامنه موردنظر خود را بررسی کنید، در صورتی که آزاد باشد به راحتی و با قیمت مناسب می‌توانید دامنه خود را کمتر از 5 دقیقه ثبت کنید.

برای ثبت دامنه فقط کافی است یک کپی از کارت ملی یا سند ثبت شرکت خود را ارائه کنید، کافی است با ساخت شناسه کاربری و ثبت نام در ایرنیک دامنه خود را ثبت کنید.

ثبت و خرید دامنه ir

هزینه ثبت دامنه IR چقدر است؟

هزینه ثبت یک دامنه به‌ به صورت سالیانه حدود 39 هزار تومان است. هزینه خرید ۵ساله دامنه هم چیزی حدود 100 هزار تومان و هزینه تمدید آن به مدت 5 سال هم حدود 150 هزار تومان است. در حال که هزینه ثبت دامنه com حدود 700 هزارتومان در سال است.

مزایا دامنه ir چیست؟

دامنه ir نشان دهنده ملیت ایرانی سازمان و شرکت است و کاربران بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

  •  آزاد بودن دامنه های ir: خرید دامنه‌های .ir به دلیل آزاد بودن بسیاری از دامین‌های مختلف آن به‌مراتب ساده‌تر از دامین‌های بین‌المللی است.
  • قیمت ارزان سالیانه دامنه داخلی: دامنه ir ارزان است به دلیل قیمت بسیار مناسب آن و اختلاف قیمت بالا آن با دامنه‌های بین‌المللی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما به شمار آید. در واقع دامنه ir از سمت سامانه nic.ir قیمت گذاری شده و
  • اعتماد بیشتر کاربران به دلیل احراز هویت: به دلیل اینکه در فرایند دریافت دامنه، احراز هویت و ثبت اطلاعات حقیقی و حقوقی ضروری است، کاربران در هنگام خرید اعتماد بیشتری می‌کنند. زیرا از نظر مشتریان امکان تخلف صاحب سایت کمتر است زیرا قبلا با اطلاعاتی که ارائه داده هویت آن توسط سامانه نیک تایید شده است.

معایب دامنه ir چیست؟

  • دسترسی محدود به ابزارهای بین المللی: یکی از معایب استفاده از دامنه با پسوند .ir شامل محدودیت‌هایی مانند عدم امکان تبلیغات در برخی سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین مثل گوگل ادز به دلیل تحریم‌های اقتصادی است.  محدودیت در دسترسی به خدمات معروف مانند Google My Business. در واقع به دلیل محدودیت‌های قوانین و تحریم‌های بین‌المللی، دامنه های داخلی (ir) به راحتی شناسایی شده و در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند.
  • فرایند طولانی ثبت دامنه: از دیگر معایب دامنه‌های .ir می‌توان به فرایند طولانی و پیچیده ثبت دامنه و ارسال مدارک مختلف برای تأیید هویت اشاره کرد.
  • هزینه بالاتر برای دریافت گواهینامه SSL: هزینه فعلسازی اس اس ال که برای رمزنگاری داده در حین انتقال و بالابردن امنیت سایت به کار می‌رود به‌مراتب بیشتر از دامنه‌های بین‌المللی است.

بااین‌وجود، باتوجه‌به مزایای دیگری که دامنه .ir ارائه می‌دهد و همچنین مخاطبان محلی در ایران، برخی از کسب‌وکارها همچنان از آن استفاده می‌کنند.

وضعیت‌های دامنه IR

دامنه .ir می‌تواند در وضعیت‌هایی باشد که در تصویر نشان داده شده است. اولین وضعیت که ممکن است با آن مواجه شویم وضعیت “آزاد” است که نشان‌دهندهٔ این است که دامنه موردنظر هنوز ثبت نشده و می‌توانید آن را ثبت کنید. سپس پس از ثبت، دامنه به وضعیت “فعال” تغییر می‌کند که به معنای فعال‌بودن و استفاده‌پذیری دامنه است. اگر دورهٔ ثبت به پایان برسد و تمدید نشود، دامنه به وضعیت “منقضی” و سپس به وضعیت “قفل شده” تغییر می‌کند. در وضعیت قفل شده، مالک دامنه مهلتی دارد تا با پرداخت جریمه، دامنه را از قفل درآورده و مجدداً تمدید کند؛ در غیر این صورت، دامنه از دسترس خارج و حذف می‌شود و قابل ثبت مجدد توسط دیگران خواهد بود.

چرخه حیات دامنه Ir

در نهایت دامنه IR بهتر است یا COM؟

اگرچه انتخاب بین دامنه‌های ir و com بستگی به نیازها و اهداف شما دارد، اما بررسی مزایا و معایب هر یک می‌تواند کمک‌کننده باشد. دامنه .ir، نمایانگر حضور محلی و ملی است که می‌تواند اعتماد و اعتبار بیشتری در جامعه ایرانی را ایجاد کند. همچنین از نظر سئو، می‌تواند برای کسب‌وکارهای محلی تأثیرگذارتر باشد. از طرف دیگر، دامنه .com به‌عنوان یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده است و ممکن است برای دسترسی به ابزارهای بین‌المللی مثل گوگل اذز و یا سایت‌هایی که در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که نیاز به سرویس‌های گوگل دارند، بهترین گزینه باشد؛ بنابراین، انتخاب بین دامنه .ir و .com بستگی به اولویت‌ها، نیازها و محتوای وب‌سایت شما دارد. در نهایت، بهتر است بادقت و باتوجه‌به اهداف و نیازهای خود، تصمیم بگیرید که آیا باید دامنه .ir یا .com را خریداری کنید.

نظر شما چیست؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور

مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...

شبکه های اجتماعی
به جواب سوالت رسیدی؟

ثبت دیدگاه ها